• Inelg

    4 mån, strulig amning. Seg utdrivningsreflex. Ger upp snart.

    Hej ska försöka fatta mig kort. Hoppas ni orkar läsa. Gör ett sista försök att få tips på hur man får amningen att funka innan jag ger upp..

    Bakgrund:
    -NalleJag har inga problem att ge ersättning, tycker det är fantastiskt att det finns.
    -NalleJag VET att jag kan sluta amma och det gör inget bara det att jag älskar att amma och jag älskar myset och så älskar jag att det är sjukt praktiskt och smidigt att amma och jag VILL VERKLIGEN få igång det. Men börjar nu bli mer och mer trött och frustrerad och baby lika så.
    -Nalle4 - mån flicka. Hjärta
    -NalleAmningen har strulat sedan hon var 2,5 månad.
    -NalleGår bra upp i vikt.
    -NalleÄr en glad tjej som sällan var missnöjd tills amningen började strula. Glad i övrigt.
    -NalleFår sedan 1 mån tillbaka kompletterande ersättning ca 1- 3 ggr per dag. Mängd varierar mellan 50ml-120ml.
    -NalleJag matar var 3:e timme ungefär sedan hon föddes då hon verkar bli hungrig.
    Nu känner jag att jag vet varken ut eller in med hennes matrutiner.
    -NalleJag dricker, försöker iaf, dricka mkt vatten jag kan iaf. Jag tränar, äter bra, tar extra vitaminer mm.
    -NalleUtdrivningsreflexen är väääldigt seg.
    -NalleHar börjat ligg-amma sedan hon va 3 månader för det mesta för att vi slappnar av bäst då samt för att få lugn och ro. Hon är nyfiken nu mer.
    -NalleHar varit i kontakt med amningsmottagningen på sjukhuset för ca 2 veckor sedan. De kan inte göra så mkt mer än att tipsa om "Intensiv-ammning". Så jag hyrde en apparat på BB och intensiv-ammade i 5 dagar var 1,5h (förutom natten) på båda brösten med viss effekt (fördröjd effekt 3 dygn) och jag blev överlycklig. Men sen efter en vecka gick det tillbaka till samma strul! Pratade med dom igen men de säger att de kan inte göra så mkt mer och att det är upp till mig och jag vill sluta eller fortsätta kämpa.

    NalleVä bröst började strula vid 2,5 månad, hon släpper, suger, släpper och tröttnar. Det "rinner inte till" förrns efter ett tag. Jag trodde först att hon va kräsen för att det inte sprutade ut som tidigare och hon började sakta föredra höger bröst.
    Efter ett tag sinade mjölken i vä och nu använder jag det inte. Har pumpat ur vä i ca1 månad nu eftersom hon inte vill ta det, i hopp om att få det att fungera igen. Men nu har jag gett upp.

    NalleDet jobbiga är att höger strular nu sedan 1 månad tillbaka
    Amningsreflexen är suuuuper seg och hon hinner lessna och bli arg innan den kommer igång.  Suger, släpper, suger.. liknande vad som hände på vä.
    Det verkar också som att när hon ammar "en bra omgång när utdrivningsreflexen kickar in" så är hon inte nöjd som att hon fortfarande är hungrig. Det var då jag frågade BVC som bad oss komplettera med ersättning. Ca 50ml efter amning. Om hon är hungrig och utdrivningsreflexen INTE kommit igång så måste jag ge henne ersättning helt ca 100-120ml.

    NalleJag hittar inga några särskilda samband med varesej tider, trötthet, dag, natt eller annat. På natten har det iof fungerat tiptop tack och lov TILLS för några dagar sedan där samma sak börjar upprepa sig -Hon suger, släpper, suger, släpper och blir arg ledsen och tröttnar tilslut på bröstet och vill inte ha det alls. Har provat pausa, sjunga, liggamma mm inget funkar. ObestämdFrågor:
    1) Jag har hört att amningen kan strula runt 3-månaders ålder. Har någon upplevt det? Hur gjorde ni? Funkade det?
    2) Tips på nåt som kan få utdrivningreflexen att komma igång??
    Jag har provat amningste utan större resultat.

    3) Jag har hört att stress kan minska mjölken stämmer det?  Jag har stressat en del det sista (problem med min tonåring) ,men nu har jag det mkt lugnare i min tillvaro, borde det inte bli bättre då?

    4) Ska jag lägga ner eller kämpa vidare?

  • Svar på tråden 4 mån, strulig amning. Seg utdrivningsreflex. Ger upp snart.
  • Annelie 76

    Få Syntosinon nässpray utskrivet av läkare (via Bvc eller BB). Innehåller hormonet som startar utdrivningen.

    En huskur förutom amningste är lättöl men det har jag aldrig provat.

  • vilsenipannkakan

    Känner igen det där. Me dottern var det struligt, men gick över efter en period. Drack lättöl på kvällarna (för då var det sämst med mjölk) och tyckte att det hjälpte en aning. Med sonen blev det strul i samma ålder men där gav jag upp. Hade inte samma ork då med en 2,5 åring runt fötterna. Fortsatte kämpa och pumpa ut brösten och gav i flaska men till slut gav jag upp helt. Och det var skönt, men sorgligt, när jag väl tog beslutet.

  • pigglet

    Nässpray kan du ju testa.

    Du har helt rätt i att utdrivningsreflexen är stresskänslig! Man har provat att mammor ska amma medans de sitter med fötterna i kallvatten och samtidigt ska räkna ut mattetal - det kommer ingen mjölk. Själv kunde jag få samma effekt om maken kom och försökte få mig att koncentrera mig på något som måste diskuteras - det gick inte amma då.

    Så lugn och ro är det som gäller. Andas lugnt. Lita på att du kommer ha mjölk som mättar (ok, lättare sagt än gjort just nu för dig med de erfarenheter du har...). Sätt dig bekvämt, försök verkligen att ta det lugnt. Titta på bebisen! Det är där din koncentration ska vara.

    När du lägger barnet till bröstet kan du hjälpa utdrivningsreflexen på traven genom att dricka ett glas vatten. Då startar den snabbare!

    Nu kommer vi till trolleritricket: Tänk på vattenfall! Eller mjölk som sprutar från bröstet. Låter helt sjukt, men funkar!

  • maribel

    Jag har en 6mån bebis som helammas men även får gröt och puréer. Detta är mitt tredje barn och det enda av dem där amningen strulat. Det tog 4v innan amningen kom igång ordentligt och innan det "rann till". Detta var jätte stressande och jag gjorde som du och ringde amningsmott och provade allt. Han gick dock upp bra i vikt men jag kände mig ändå stressad. Men det blev bättre och jag blev mindre stressad då jag såg att han gick upp bra i vikt och då kom det mer mjölk.

    När min bebis var 4mån slutade han gå upp i vikt och Bvc sa att det var ok eftersom han är så nöjd, glad och väldigt rörlig. Men jag försökte amma honom oftare fast han ville inte äta mer än var tredje timme. Efter några veckor när han fortfarande inte gått upp i vikt och han så kände jag att nu är det dags att ta ett beslut!
    Ska jag vara glad att det gått bra så här länge? Det är ju jättebra att ha helammat i 4mån och sakta börja komplettera med gröt eller ersättning?
    Eller ska jag stressa både honom och mig mer med att amma och amma när det ändå börjar bli dags att ge smakportioner och gröt?

    Jag bestämde mig för att amma och komplettera med puréer och gröt, idag ammas han delvis och får mat och gröt vid sidan av i sin takt och han går upp bra i vikt igen och jag är inte stressad och det kommer lagom mjölk.

  • vilsenipannkakan

    Ja, utdrivningsreflexen är jättekänslig. Jag var ofta stressad och då funkade det såklart inte alls. Satt o tänka: kom igen nu då! Medan sonen skrek som en vilde. Det funkade inte! Började med att stimulera bröstvårtorna en stund innan och andas, då när jag kände att det började sticka i brösten la jag honom till bröstet. Det funkade flera ggr.

    Jag har hört av flera att om man tar sig förbi den där jobbiga perioden, och ammar tätare, så går det över. Produktionen ställer in sig och ofta funkar amningen länge framöver.

    Men för oss var det inte värt det...

  • linneamedo

    Spontant tänker jag

    -han är 4 månader och är inne i en jobbig utvecklingsfas samt tillväxtperiod

    -han är van att äta ur flaska = mjölken kommer på en gång

    -det har blivit en väldigt stressig situation för er båda = seg utdrivningsreflex

    Det låter onekligen ganska jobbigt :/ har dock ingen lösning.. Kanske vänta och se någon vecka till hur det blir. Kanske försöka amma oftare, då kanske han inte är så vrålhungrig när han ska börja äta och har tålamod att vänta på mjölken.

    Lycka till!

  • Inelg

    Hej.
    Jag startade tråden för läääänge sen. Kollar in här och tänkte uppdatera.
    Dottern är 1,5 år nu.

    Amningen gick åt skogen. Det sinade tillslut. Jag testade allt. Gav det lite mer än en månad till.
    Amningste lung stimulering av vårtor öl amningspump, dricka vatten. Inget funkade så jag gav upp när hon var 5 månader gammal.
    Jag va så stressad över det hela och bebisen också. Bar väl bäst men kände mig fruktansvärt snuvad på mysig bebytid med anmning. Betydde mycket för mig.

    Dottern mår för övrigt super. Ligger på bra kurva och pigg och frisk. :)

    Tack för alla fina tips. Bra att ha om man får en till nån gång ;)

Svar på tråden 4 mån, strulig amning. Seg utdrivningsreflex. Ger upp snart.