• dennis02

    Raskens - hur uppfattar ni unga denna 1800-talsskildring?

    Jag tyckte det kunde vara intressant att höra hur ni ser på en gammal TV-serie som Raskens, som skildrar soldaters och bönders liv från sen 1800-tal. Verkar den alldeles för gammaldags och mossig eller kan ni relatera eller förhålla er till rollkaraktärerna i serien? Och finns det paralleller man kan dra till vår egen tid och människor av idag?


    De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Svar på tråden Raskens - hur uppfattar ni unga denna 1800-talsskildring?
  • Ginny

    Det är en intressant fråga, men hur många ungdomar har sett Raskens? Jag såg den visserligen tidigare i höstas, men så ung är jag ju inte längre (29). 

  • Rainbow gg

    Jag är 23 och har inte sett den serien. Jag vet inte ens vad det är. Jag har hört namnet någongång men är inte intresserad av att se något så gammalt när det finns så mycket nytt att se, och det gäller generellt men det finns några undantag från tex 1977 och 1992. Dessutom har jag en stark avsky för svenska serier, filmer och musik, även här med vissa undantag som jag dock inte kan komma på nu, ett band och kanske en film.

    Således har jag inget om just denna serie att diskutera.

  • Aniiee

    Vad är "ung idag", i det här sammanhanget? De som är födda X antal år efter livet var aktuellt, boken var aktuell eller serien var aktuell? Det gäller isf hela min generation och yngre, hela min mammas generation och yngre eller hela min mormors generation och yngre..... Och min mormor hade fyllt hundra om hon levat. Hon var så gammal att hon hade syskon som emigrerade till amerikat.... 


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Themis

    "Vi lär oss av historien att vi inget lär oss av historien".

    Just eftersom yngre generationer förr eller senare resonerar som Rainbow ovan.

    Filmat material åldras förstås, men för den som läst lite mer brett finns vissa eviga sanningar som slår igenom i såväl grekiska tragedier som Shakespeares pjäser eller våra svenska allmoge/statar/arbetar-författare.

    Det är ganska lattjo att försöka översätta Raskens till dagens värld, där Nergårds-Anna blir medelklass-Barbien som ger sig åt för många i ungdomen, blir white trash och lever olycklig och nersupen med soldat Klang som tog henne för pengarna.

    Klangen är den evige "never-do-well", han gör fel saker av fel skäl, han saknar karaktär och det kan bara sluta på ett sätt.

    Raskens Ida är flitig och duktig och håller familjen uppe, en kvinnobild som kontrasteras hårt med Nergårds-Anna, till synes för att visa att familjen står och faller med en fungerande kvinna. Karlarna kan supa och slarva och ta galna beslut (som när Rasken köper en helt fåfäng pryl, en förgylld klocka, och en massa sprit,  istället för mat eller nåt vettigt som barnen behöver) så länge det finns någon som plockar upp efter familjens största bebis.

    Och den historien upprepar sig verkligen än idag, kolla bara runt på FL.. Drömmer

    Såsom en gyllene ring i svinets tryne, är skönhet hos en kvinna (eller man) som saknar vett. //Ordspråksboken 11:22 

    (Jag bitchar ofta på Bibeln men nog finns där några pärlor ändå...


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Aniiee
    Themis skrev 2014-12-28 16:25:17 följande:

    "Vi lär oss av historien att vi inget lär oss av historien".

    Just eftersom yngre generationer förr eller senare resonerar som Rainbow ovan.

    Filmat material åldras förstås, men för den som läst lite mer brett finns vissa eviga sanningar som slår igenom i såväl grekiska tragedier som Shakespeares pjäser eller våra svenska allmoge/statar/arbetar-författare.

    Det är ganska lattjo att försöka översätta Raskens till dagens värld, där Nergårds-Anna blir medelklass-Barbien som ger sig åt för många i ungdomen, blir white trash och lever olycklig och nersupen med soldat Klang som tog henne för pengarna.

    Klangen är den evige "never-do-well", han gör fel saker av fel skäl, han saknar karaktär och det kan bara sluta på ett sätt.

    Raskens Ida är flitig och duktig och håller familjen uppe, en kvinnobild som kontrasteras hårt med Nergårds-Anna, till synes för att visa att familjen står och faller med en fungerande kvinna. Karlarna kan supa och slarva och ta galna beslut (som när Rasken köper en helt fåfäng pryl, en förgylld klocka, och en massa sprit,  istället för mat eller nåt vettigt som barnen behöver) så länge det finns någon som plockar upp efter familjens största bebis.

    Och den historien upprepar sig verkligen än idag, kolla bara runt på FL.. Drömmer

    Såsom en gyllene ring i svinets tryne, är skönhet hos en kvinna (eller man) som saknar vett. //Ordspråksboken 11:22 

    (Jag bitchar ofta på Bibeln men nog finns där några pärlor ändå...


    Du har så rätt. 

    "Sanningarna äro få, men de återfinnes all tid", som en mindre känd skald skrev i sin ungdom. 
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • LängtansBlåaBlomma

    Är född 1987 och gillar Raskens. När de slåss, när bönderna hånas när han går runt och samlar in mat, när Idas bebis dör i hennes famn, när soldaten ? kommer hem till ett tomt hem då frun stuckit och han har köpt parfym. Många scener som etsat sig kvar. Även om det går lite fort fram ibland, helt plötsligt har dom en massa söner och så är dom vuxna.


    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • dennis02
    Themis skrev 2014-12-28 16:25:17 följande:

    "Vi lär oss av historien att vi inget lär oss av historien".

    Just eftersom yngre generationer förr eller senare resonerar som Rainbow ovan.

    Filmat material åldras förstås, men för den som läst lite mer brett finns vissa eviga sanningar som slår igenom i såväl grekiska tragedier som Shakespeares pjäser eller våra svenska allmoge/statar/arbetar-författare.

    Det är ganska lattjo att försöka översätta Raskens till dagens värld, där Nergårds-Anna blir medelklass-Barbien som ger sig åt för många i ungdomen, blir white trash och lever olycklig och nersupen med soldat Klang som tog henne för pengarna.

    Klangen är den evige "never-do-well", han gör fel saker av fel skäl, han saknar karaktär och det kan bara sluta på ett sätt.

    Raskens Ida är flitig och duktig och håller familjen uppe, en kvinnobild som kontrasteras hårt med Nergårds-Anna, till synes för att visa att familjen står och faller med en fungerande kvinna. Karlarna kan supa och slarva och ta galna beslut (som när Rasken köper en helt fåfäng pryl, en förgylld klocka, och en massa sprit,  istället för mat eller nåt vettigt som barnen behöver) så länge det finns någon som plockar upp efter familjens största bebis.

    Och den historien upprepar sig verkligen än idag, kolla bara runt på FL.. Drömmer

    Såsom en gyllene ring i svinets tryne, är skönhet hos en kvinna (eller man) som saknar vett. //Ordspråksboken 11:22 

    (Jag bitchar ofta på Bibeln men nog finns där några pärlor ändå...


    Johan Klang är ju en ganska klassisk typ av alkoholist och kvinnomisshandlare. Efter "nedköpen" med Nergårds-Anna och karamellkärringen skaffade han sig ett tystlåtet och blygt fruntimmer (Lena) som han kunde hunsa och slå hur han ville. Han skulle iom henne ta hämnd på "kvinnfolken". När han och Rasken sitter hemma hos dem och dricker kaffegök säger han "Jag har lärt mig hur man ska handskas med kvinnfolken, kvinnan ska vara mannen till hjälp och stöd och underkastelse". En olycklig alkoholist som blivit bedragen av kvinnor och till sist låter sin ondska få fritt spelrum, mest skrämmande och känsloladdad är scenen där han tvingar Lena att dansa och när hon inte gör det slår han henne oavbrutet med käppen som han kallar "Kitta", varpå Rask kommer på honom och ger honom en omgång, och då visar han (Klangen) på klassiskt maner den rädsla och feghet som kvinnomisshandlare sägs ha - "Snälla Rask, slå mig inte, vi har ju varit gamla vänner!"..

    Ja jag roas också av scenerna där rotebönderna hånar Rasken.. tonfallen och dialekten - deras sätt att prata ger det hela lite mysfaktor.

    - Det sägs att han håller på att skjuta till måls däruppe på nätterna? Jag undrar om det är tillåtet för honom att lossa skarpa skott med kronans gevär".
    - Jo, de ä tillåtet! Om han blir ofredad!
    - Vaaa? Får han inte vara ifred om nätterna?
    - Nä, han får inte det!!

    Eller när Rask åker på stryk:

    Oskar: - Nu slår vi inte käft. Nu slår vi te!
    Den andre bonden: - Han har komme hit får å få stryk. Länge sulle han ha haft dä!

    Bondkomik i sitt esse..

    De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • LängtansBlåaBlomma

    En scen som är gammaldags mot idag men som speglar dåtiden är när Ida, som är analfabet, får hjälp av prästen att svara Raskens kärleksbrev. Han skriver brevet åt henne med sina ord.


    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Ginny
    Det kanske har att göra med att jag själv är smålänning (eller släktforskare, eller historielärare....), men jag tycker det är lite mysigt att titta på Raskens och Utvandrarna och lyssna på dialekten (trots att varken Sven Wolter, Max von Sydow eller Liv Ullman var smålänningar själva), men det är ju förbaskat sorgligt när barnen dör. Jag läste Raskens när jag var i sextonårsåldern och det är faktiskt en av de få böcker, och då har jag läst många, som jag aldrig läste ut just för att jag tyckte det var så jobbigt i slutet när Axel och knektaslasen dog.

    Jag tycker att Rasken är rätt dum. Han kan bete sig hur han vill men skulle Ida glo åt en annan karl eller sonen göra sin flickvän med barn, då blir han vansinnig. Sen är han ju snäll ibland och han älskar säkert Ida ändå men det hindrar honom tydligen inte att yngla av sig på annat håll.

    Serien finns förresten på SVT Öppet Arkiv, om någon känner ett starkt sug efter att se den
  • Aniiee
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-12-30 13:49:50 följande:

    Ginny: var Max von Sydow och Liv Ullman med i Raskens?


    Gissar att det var en retorisk fråga, men om du läser Ginnys inlägg igen så ser du att hon även nämner Utvandrarna.....
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Unis

    Raskens och Utvandrarna & Invandrarna är de bästa serierna som gått på tv.

  • LängtansBlåaBlomma
    Aniiee skrev 2014-12-30 14:36:15 följande:

    Gissar att det var en retorisk fråga, men om du läser Ginnys inlägg igen så ser du att hon även nämner Utvandrarna.....


    Ögonen uteslöt det! Haha!
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Aniiee
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-12-30 15:57:57 följande:
    Ögonen uteslöt det! Haha!
    Sånt som händer =P
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • BP4

    Tjena! Direkt från FB med en fråga som vi inte kan lösa. Vänder mig sas till expertisen.

    Visst skiljer sig kronologin åt i boken och tv-serien?

    Kortfattat:
    I början av boken sägs Raskens vara "några år och tjugu". Vid samma tillfälle i tv-serien är året 1872. I boken finns försättsbladet till hans konfirmationsbibel citerat "på konfirmationsdagen 1865", likaså i serien. Så långt är allt samstämmigt. Förvisso borde "några" innebära mer än ett år. Han är alltså född 1851.

    Nu kommer kruxet:

    I serien är hans dödsår klart och tydligt 1896. Han blev alltså 45 år i filmen.
    Men i boken står det i slutet "trots att han fyllt 55". Med bokens kronologi - vilken vi får säga är den verkliga - dör han 1906.

    Levde han in på 1900-talet? Indelningsverket avskaffades 1901. Nämndes det i boken? Man borde rimligtvis komma ihåg om han levde in på 1900-talet.

    Jag har ingen lust att bedriva detektivarbete hela natten. Är det någon som kan reda ut detta världsproblem?

Svar på tråden Raskens - hur uppfattar ni unga denna 1800-talsskildring?