• misoo2

    Barn med förstoppning/magproblematik

    jag har en dotter på 3 som får 2 påsar movicoljunior varje morgon i vällingen. då bajsar hon varannan dag . Har fått detta i 1 års tid, men varit förstoppad sen jag slutade amma vid 10 månader. Vi har varit till barnläkare på vc 1 gång och då hade hon inte bajsat på en vecka. De säger att det är vanligt och hon kan få äta det till skolåldern..hon har aldrig bajsat någon annanstans än hemma och på dagis vilket gör att de säger att det är "psykologiskt". Kämpigt är det och vi försöker att inte göra så stor grej av det , Går det mer än två dagar ger vi klyx eller microlax men det är inte ofta nuförtiden. minskar vi på movicolen bajsar hon inte....om man har allergi märks det på annat vis också? hon klagar sällan över ont och har inga allergiska symptom.. 

  • misoo2

    bvc sköterskan tycker att bajs varannan dag är bra, att det inte behövs mer då. Vi har bra kontakt men jag tycker det är dags att kolla upp och i alla fall utesluta att det inte är någon allergi eller tarmproblematik. här där vi bor är det brist på barnläkare och vi har träffat olika varje gång på vc så jag vill gärna ha remiss till barnkliniken men det verkar svårt.dottern äter bra och hyfsat allsidigt men är rätt liten, ca 90 cm 12 kg till sina nyss tre fyllda. de kan äta movicol länge i flera år har jag fått sagt till mig och även läst till mig.

  • misoo2

    i och med att hon aldrig visar några tecken på att ha ont och äter bra tycker bvc att det inte finns någon anledning att gå vidare med..men vi blir ju otroligt begränsade i vardagen, allt handlar om bajs och att vi inte kan åka någonstans varannan dag då det är dags för då bajsar hon inte. När vi var en vecka utomlands fick vi klyxa hela veckan varannan dag för hon inte ville. men åt och var glad var hon.

Svar på tråden Barn med förstoppning/magproblematik