• submaryne

    Fördelar/nackdelar med vaginal förlossning/kejsarsnitt

    Jag gick idag in i vecka 33 och som ni säkert förstår har tankarna fastnat ordentligt på förlossningen...

    Det är mitt första barn, jag är rädd, såklart. Jag är rädd men känner inte helt och hållet skräck inför vaginal förlossning. Jag är inte rädd för smärtan men är rädd att det ska kännas som när man har riktigt ont i magen, kräks och man får grey out.

    Mest är jag så klart rädd för att bli förstörd där nere. Jag vet sedan tidigare att jag har lätt att spricka om jag har sex "för ofta". Sexet är jätteviktigt för mig och min sambo. Utan sexet är vi mest vänner (ok inte riktigt men det känns hopplöst att stryka det från listan...)

    Att bli klippt känns också helt galet.

    Jag är också rädd för kejsarsnitt, kanske mer än vaginal förlossning. Jag är rädd för att allt ska gå illa, att jag vaknar och ingen är där och kan upplysa mig om något.

    Jag är rädd för smärtan efter operationen, inte kunna bära mitt barn som jag vill. Jag skiter i ärr på magen.

    Vad vill jag med denna tråd? Jag vet inte helt. Men jag funderar, uppenbart, väldigt mycket (så som man nog gör) och undrar helt enkelt över för- och nackdelar med de båda förlossningssätten.

    Ni som fött, oavsett hur, hur upplevde ni det? Vad tror ni var fördelarna och vad var nackdelarna? Skulle ni gjort annorlunda idag om ni kunnat?

  • Svar på tråden Fördelar/nackdelar med vaginal förlossning/kejsarsnitt
  • Anonym (01)

    Hej,

    Ja du det är helt underbart att föda barn :)

    Fördel med vaginal förlossning:
    Som kvinna är man med hela tiden under förossningens lopp även om man har tagit bedövning så känner man smärta men den är inte så farlig (smärtan alltså) och sedan beror det på om  man är snabbfördeska eller inte, och det kan du inte veta eftersom du är förstförderska, dem brukar säga att det kan ta upp till 15 timmar för en förstförderska.

    För mig tog det bra 2 timmar så var min son nere och då var det mitt första barn och det är snabbt och trots att jag hade tagit ryggmärgbedövning, det sägs att bedövningen förlänger förlossningen.
    Dem fick sy mig med ett styng. (inte så farligt helt ok )

    Med mitt andra barn tog det bara 1 timme och då var min lilla ängladotter ute ;), hahaha jag hann inte ta någon bedövning.
    Här behövdes jag ej sys för jag var nog duktig att kunna pusha som man säger så jag inte (spack där nere) , återhämtningen den här gången upplevde jag att det var snabbare och plus att det sved inte då jag gick på toa för att kissa.

    Men för min del så gick båda förlossningarna helt ok.
    Jag personligen tycker det är bättre med vaginal förlossning för att återhämtningen är snabbare då.
    Men då är förutsättnigen att förlossningen går bra så klart.

    Kejsarsnitt : då har man ett snitt och bara det är ju en risk för infektion i såret, och återhämtningen här är dubbelt så lång som vaginalt kanske ännu längre tid beroende på hur kvinnan mår.

    Min rekomendation till dig är att du ska googla och läsa mycket som du kan och skriv en förlossningplan hur du önskar ha det du kan gå in på nätet och kolla mallar på förlossningplaner som andra skrivit, alternativt fråga din Barnmorska om hon har en sådan mall du kan se frågorna där och sedan skriva en egen om du vill :)

    Ja du nu har jag skrivit en hel roman här du kan gärna återkomma med frågor eller funderingar, ;)

    Lycka till 

  • Anonym (m)

    Jag är som dig - jag är inte rädd för smärtan i sig av vaginal förlossning men vågar inte riskera att få komplikationer i de nedre regionerna, visste inte att mitt underliv å fortsatt liv och sexliv var så viktigt för mig förrän jag för något år sedan började tänka på förlossningsmetod. Har själv också lätt redan som det är att få besvär där nere av diverse saker så känns inte som att en vaginal förlossning skulle funka bra med de förutsättningar. På ett sätt skulle jag vilja gå igenom vaginal förlossning för upplevelsen och processen att driva ut mitt eget barn med hjälp av urkraften i mig. Men jag kan bara inte motivera mig till att utsätta mig för en situation att riskera att spricka etc. frivilligt för en upplevelses skull. Sen finns de ju de som inte vill skära i sin kropp frivilligt, lika okej det.

  • Anonym (Kejsarsnittad)

    Jag har bara gått planerat kejsarsnitt, min sambo studerar till läkare så jag vet en hel del om den svenska vården. Och hur mycket brister den har för den vaginala förlossningsvården, utan att man informerar detta till blivande mammor. Men ja det är ju klart egentligen, för det kostar mer med snitt och man vill ju inte skrämma upp dem.

    Kort och gott är jag väldigt nöjd med mitt kejsarsnitt!

    Fördelar med Kejsarsnitt:


    + Man får veta hur, när och var bebis kommer


    + Ingen smärta under förlossningen (Bedövad från bröstet nedåt)


    + Snabb förlossning


    + Ingen smärta efteråt (Individuellt, men jag hade inte ont efter pga morfin)


    + Snabbt uppe på benen igen


    + Alltså, snabb återhämtning


    Nackdelar med Vaginal förlossning:


    - Risk för att få bebis utdragen med sugpropp


    - Risk med syresbrist hos bebis som kan orsaka CP skada


    - Risk för att bli urakut snittad vilket dem gör slarvligt för att värna om patienten och bebisens liv och man sövs oftast ner och missar förlossningen

    - De flesta (inte alla men de finns statistik) får sfinkterrupturer (sprickningar från slida till ändtarm)

    - Bristningar i underlivet

    - Genomlida värkar

    - Risk för långdragen förlossning 

  • Anonym (Kejsarsnittad)
    Och just det jag glömde nämna..

    En annan positiv fördel med kejsarsnitt är att man känner sig så trygg! Man har läkare, narkosläkare, sjuksköterska, undersköterska, barnmorska på plats. Ett helt team med vårdpersonal som finns där bara för mig! 

    På vaginal förlossning måste barnmorskorna gå runt till alla patienter och ibland får man vara själv..
  • sparrisss
    Anonym (Kejsarsnittad) skrev 2014-11-25 02:26:16 följande:
    Och just det jag glömde nämna..

    En annan positiv fördel med kejsarsnitt är att man känner sig så trygg! Man har läkare, narkosläkare, sjuksköterska, undersköterska, barnmorska på plats. Ett helt team med vårdpersonal som finns där bara för mig! 

    På vaginal förlossning måste barnmorskorna gå runt till alla patienter och ibland får man vara själv..
    Får de flesta verkligen sfinterrupturer? Var har du läst det? :/

    Är gravid för första gången, förlossningsrädd och vet inte hur jag ska göra.. det är ju inte direkt så att ett planerat kejsarsnitt bara är att beställa..
  • Anonym (Kejsarsnittad)
    sparrisss skrev 2014-11-25 02:57:52 följande:
    Får de flesta verkligen sfinterrupturer? Var har du läst det? :/

    Är gravid för första gången, förlossningsrädd och vet inte hur jag ska göra.. det är ju inte direkt så att ett planerat kejsarsnitt bara är att beställa..

    I Sverige drabbas varje år nästan 3 000 kvinnor i Sverige av den allvarligaste formen av förlossningsskada, sfinkterruptur. Denna skada innebär att samtliga lager av vävnader i underlivet har brustit. Hälften av skadorna läker ut av sig själv, men det kan ta lång tid. I en fjärdedel av fallen hjälper en operation, men den resterande fjärdedelen får men för livet. Samtliga kvinnor har tillfälligt eller permanent svårt att leva ett normalt liv och många lider av fruktansvärda smärtor.


    I Sverige informeras inte blivande mödrar av mödravården om risken att drabbas av sfinkterruptur. Risken bedöms som liten och man vill inte oroa kvinnorna i onödan. Det finns sätt för en blivande moder att själv effektivt förebygga sfinkterruptur, främst genom att föda fram barnet i ryggläge eller på sidan och kräva att barnmorskan utför så kallat aktivt perinealskydd i utdrivningsskedet. Men vet man inte om att man löper en risk vet man ju självklart inte hur man ska göra eller vad man kan kräva.

  • Anonym (såhär tycker jag)

    Fördelar vaginal förlossning:

    Inga ärr i livmodern

    Ingen stor risk för proppar

    Kan vara uppe och gå direkt (oftast)

    Slipper skiljas från bebis (om bebis mår bra)

    Bebis får naturlig hjälp att få ut allt fostervatten ur lungorna och därmed en bättre andning

    Adrenalinpåslaget vid vaginal förlossning väcker barnet så barnet är beredd på att födas

    Barnet koloniseras med mammas tarmbakterier vilket gynnar barnets tarmflora och immunförsvar

    Inget ärr som kan bli infekterat

    Inget behov av smärtstillande efteråt (oftast)

    Ingen risk att kirurgen kommer åt exempelvis äggledare (detta händer ibland vid kejsarsnittom de lagt sig knasigt)

    Nackdelar med vaginal förlossning:

    Risk för rupturer

    Risk att barnet fastnar på vägen ut (ovanligt, men läser man fl och kvällspressen händer det jämt)

    Risk för akut kejsarsnitt

    Risk för syrebrist hos foster (ctg och laktatprov används för att förebygga och upptäcka detta)

    Fördelar kejsarsnitt:

    Barnet kan inte fastna på samma sätt som vid vaginal förlossning (kan behövas sugklocka ibland)

    Ingen risk för vaginal ruptur

    Låg risk för syrebrist hos barnet

    Nackdelar med kejsarsnitt:

    Ärrbildning i livmodern (risk för ruptur nästa Graviditeter)

    Inre sammanväxningar mellan exempelvis äggledare-livmoder urinblåsa-livmoder

    Behov av smärtstillande efteråt

    Skiljs åt från barnet (olika hur länge)

    Risk för proppar efter operationen

    Barnet har större risk att få problem med andningen pga att det är oförberett på att födas och ej får hjälp att pressa ut vätska ur lungorna

    Barnet utsätts ej för mammas tarmbakterier och kan vara mer benägen att utveckla allergier och astma

    Risk för infektioner i ärret

  • kixan

    Fött vaginalt tre gånger och blivit snittad en gång, väljer alla gånger vaginal förlossning, även fast de inte varit superlätta (utom den andra).


    A -03, F -05, V -10
  • Anonym (Kejsarsnittad)
    Anonym (såhär tycker jag) skrev 2014-11-25 06:34:34 följande:

    Fördelar vaginal förlossning:

    Kan vara uppe och gå direkt (oftast)

    Slipper skiljas från bebis (om bebis mår bra)


    Måste bara inflika att jag som gjort kejsarsnitt var uppe och gick direkt efter bedövningen släppte och var väldigt aktiv och pigg efteråt! Till och med rumskompisen som födde vaginalt kunde inte ens gå.

    Och man skiljer inte sig från bebisen längre, då man får sitta på uppvaket så länge med bebis och anhörig! Så man får vara tillsammans hela tiden
  • Flickan och kråkan

    Jag har fött tre barn vaginalt. Det som är svårt med din fråga ts är att det är så individuellt.

    Jag har svårt att tro att något annat än vaginal förlossningen hade varit bättre för just mig. Jag har turen att ha en kropp som uppenbarligen är väldigt samarbetsvillig när det gäller att föda barn. Jag har haft skolboksförlossningar som gått fort. Har använt lustgas. Har knappt förlorat något blod och har totalt på mina tre barn fått sy två stygn. Vid andra förlossningen fick jag en liten bristning. Vanligtvis inget som sys när det är så lite, men det var precis vid urinröret så därför tog de det säkra före det osäkra. Med sista barnet hann jag vara inne på förlossningen i 16 minuter.....och har 5 minuter till förlossningen.

    Jag har känt mig mer eller mindre som vanligt direkt efter förlossningarna och har snabbt kunnat knalla upp till BB med mina barn i famnen. Efter sista barnet fick jag problem med hemorrojder, men där är ju själva graviditeten en minst lika stor bov.

    Med tre okomplicerade förlossningar bakom mig så har jag trots den enorma smärtan enbart positiva erfarenheter av att föda barn. Det finns inget häftigare att vara med om......det är obeskrivligt på alla sätt och vis. Men hade jag haft svåra förlossningar bakom mig så hade jag troligtvis resonerat annorlunda.....

Svar på tråden Fördelar/nackdelar med vaginal förlossning/kejsarsnitt