• Abraklad

    Manliga Gynekologer..

    Förhandshistoria:
    Jag och min sambo har problem att få barn. Han har ett sedan innan men jag har inga egna barn. Är 33 år och har hittills aldrig behövt göra någon form av gynekologisk undersökning. Har alltid låtit bli då det för mig innebär stor ångest. Jag blev  sexuellt utnyttjad upprepade gånger som tonåring.

    Vi har nu sökt hjälp på en fertilitetsklinik och i förra veckan pratade jag med en kvinna från kliniken i telefonen. Hon hade några frågor. Och tog även upp där att jag inte kommer att ha rätt att välja en kvinnlig gynekolog då dom har både män och kvinnor som jobbar där. Och sa att det vore kränkande mot mannen att inte gå med på en undersökning pga att han är just man. Det hon erbjöd var att jag kan få en kvinnlig sjuksköterska med inne i rummet vid undersökningen.
    Hon påpekade också att det är frivilligt att vara hos kliniken och att jag därför inte kan kräva det. Jag får alltså inte vård hos dom om jag inte tillåter att en man undersöker mig.

    Jag är rädd att jag kommer att få psykologiska men för livet av undersökningen. Att min motvilja och äckel-känsla till sex kommer att bli ännu större. Jag kommer helt enkelt att känna mig våldtagen. (Detta sa jag aldrig i telefonen då jag var något ställd) Jag kan inte se mig själv klä av mig och sära med benen öht och framförallt inte för en man. För mig känns det lika orimligt som att jag skulle klara av att såga av mitt eget ben. Det går bara inte.

    Hur kan inte min rätt att välja läkare när jag tidigare blivit sexuellt utnyttjad och uppenbart förklarar hur dåligt jag mår över en undersökning väga tyngre än en manlig gynekologs rätt att känna sig kränkt???!!

    Hjälp..

  • Svar på tråden Manliga Gynekologer..
  • Duckan

    Jag säger nej till manliga gyn och någon blir kränkt över det så får det vara så. Jag hade helt enkelt sagt att är det en man så bokar jag av tiden på stående fot och går.

  • sextiotalist

    Menar du att hon sa att det var kränkande för läkaren om han inte fick utföra undersökningen för att han var man.
    Egentligen borde du gå till hennes chef för att det är så fel det kan vara att uttrycka sig på det sättet, lägga över ansverat på en läkares mående på patienten.
    Jag skulle nog säga, att den manliga gynekolog som inte kan hantera att vissa kvinnor inte kan bli undersökta av en manlig gynekolog, ska inte vara gynekolog.

    Att man inte kan få en kvinnlig gynekolig när man söker akut det får man nog acceptera, men vid en tidsbeställning så ska det inte ens ifrågasättas om kvinnan vill ha en kvinnlig gynekolog, det enda som kan ske är att antal besökstider begränsas något.

    Själv föredrar jag manliga gynekologer, då min erfarenhet är att de ofta är bäst.

  • Fia 28

    Men om du berättar om orsaken till varför du inte vill ha en manlig gynekolog så har jag nog svårt att tro att de kommer tvinga dej gå till en man. Det kan ju förståss göra att du får en sämre tid eller får vänta längre, men så omöjligt kan det väl ändå inte vara att få gå till en kvinnlig gynekolog. ELLER så söker du dej till ett annat ställe med bättre service.

  • Anonym (Var inte rädd.)

    Låter ju absurbt att man skall ta hänsyn till huruvida läkaren blir kränkt.

    Men det är nog riktigt att de kan säga "take it or leave it". 

    Håller med om att manliga gynekologer ibland kan vara mer hänsynsfulla och respektfulla. 

  • Duckan
    Men det är nog riktigt att de kan säga "take it or leave it". 

    Det kan de säkert säga, men varför inte försöka vara lite tillmötesgående mot en framtida patient?
  • Anonym (Ggr)

    Om du är 33 år varför har du inte sökt hjälp hos tex psykolog för detta? Du behöver göra viktiga kontroller som tex cellprov!!

    Förstår att det är jobbigt men de är proffessionella och gör bara sitt jobb.

    Fertilitetsutredning är som du själv skriver frivilligt och är det jobbigt kanske du kan ta med din partner eller en vän på undersökningarna.

    Jag hade med min partner när jag gjorde undersökning och vul en gång, han stod vid huvudändan och höll min hand. Kändes tryggt!

  • Abraklad
    sextiotalist skrev 2014-11-25 14:28:38 följande:

    Menar du att hon sa att det var kränkande för läkaren om han inte fick utföra undersökningen för att han var man.
    Egentligen borde du gå till hennes chef för att det är så fel det kan vara att uttrycka sig på det sättet, lägga över ansverat på en läkares mående på patienten.


    Precis ja..

    Jag har googlat lite och det verkar som om vissa kliniker/sjukhus har denna policy för att främja jämställdhet.  För mig som patient känner jag att en sådan policy gör allt annat än främjar jämställdhet.

    Jag funderar på att fråga vad deras gynekologer heter och sedan välja något av dom kvinnliga namnet och helt enkelt säga att jag är beredd på att invänta tid hos "Anna-Karin" utan specifik anledning..

  • Anonym (Var inte rädd.)
    Duckan skrev 2014-11-25 14:57:13 följande:
    Men det är nog riktigt att de kan säga "take it or leave it". 

    Det kan de säkert säga, men varför inte försöka vara lite tillmötesgående mot en framtida patient?
    Jag vill inte vara politisk, men jag tror kanske att kravet på en kvinnlig läkare har blivit vanligare i takt med att den etniska mångfaldigheten har ökat och att man helt enkelt har valt att möta detta krav med minimalt tillmötesgående?

    TS:
    Det är inte denna undersökning som ger dig psykologiska men. Den skadan har ju redan skett. Det är kanske NU du ska ta fatt i de problemen?
    Jag har inte själv upplevt fertilitetsutredning, men efter vad jag har hört, kommer du visst att sära på benen många gånger framöver. 
  • Duckan

    (Var inte rädd) jag har då inga religiösa eller etniska orsaker till detta, men jag vägrar manliga gyn. Har hittills i mitt snart 40-åriga liv inte stött på patrull ännu och då har jag tagit många cellprover och fött barn.

  • Åsan

    Har aldrig gått till en manlig gynekolog. En gång fick jag en (hade inte ens tänkt tanken att fråga), men då gick jag därifrån utan undersökning.


    Tycker visst du borde ha rätt att kräva det. Ska väl inte ha att göra med att du vill ha hjälp. Är väl oftast därför man söker sig till en gynekolog öht?? Då får du väl vänta lite längre tid bara, om ingen kvinnlig är ledig?

Svar på tråden Manliga Gynekologer..