• VanillaCoke

    Gravidvecka 5 eller 6?

    Är gravid 4+6 räknar barnmorskorna det som gravidvecka 4 eller 5 då?

  • Svar på tråden Gravidvecka 5 eller 6?
  • VanillaCoke

    Skrev fel i rubriken såg jag men menade ju vecka 4 eller 5. Okej tack :)

  • Dr to be

    I Sjukvårdens ögon är du i v.4. Du har bara fullbordat 4 hela veckor. Imorgon v.5+0 är du i v.5.

    I dagligt

  • Dr to be

    I dagligt tal så är du i v.5 när det är 4+. Man menar då att du är inne på 5 graviditetsveckan.

    Jag är indoktorerad på sjukvårdens sätt att räkna så jag själv är i v.10 (10+2) medan alla appar säger v.11.

  • Natishas

    Min senaste mens och appar och liknande säger att är jag i vecka 10 men min barnmorska säger att jag är i vecka 7-8 själv tycker jag sånt är så förvirrande att jag inte orkar så följer bara det beräknade datumet.. Nu varje första är en månad närmare hahaha

  • Skumbollen
    Natishas skrev 2014-11-25 19:02:12 följande:

    Min senaste mens och appar och liknande säger att är jag i vecka 10 men min barnmorska säger att jag är i vecka 7-8 själv tycker jag sånt är så förvirrande att jag inte orkar så följer bara det beräknade datumet.. Nu varje första är en månad närmare hahaha


    Säger apparna v 10 borde ju barnmorskan säga vecka 9 om ni båda utgår från sista mensens första dag.

    Som någon skrev så räknas bara fulla veckor i vården, precis som när man räknar ålder. Jag är 33 år men inne på mitt 34 :)
  • VanillaCoke

    Okej då får jag alltså hoppa tillbaka en vecka :( vilket "slag"

Svar på tråden Gravidvecka 5 eller 6?