• Anonym (Rådvill)

    envis fyraåring!

    Jag behöver hjälp, tips och råd och lite nya infallsvinklar!

    Jag och min man har tre barn, 5,5 , snart 4 och 2 år gamla.. Alla tre riktigt sociala charmtroll som fungerar bra på dagis och som vi alltid får beröm för att de är väluppfostrade och mysiga att umgås med

    Vi jobbar oregelbundet båda två, ca 90% var, vilket i praktiken innebär relativt korta dagisveckor (de går ca 25-30 h/vecka fördelat på fyra dagar) och att endera jag el min man ofta är ensam med barnen på kvällar och helger..
    Det fungerar generellt bättre för min man av någon anledning medan när jag är själv blir det mera bråk och tjafs.. Och detta då mellan mig och fyraåringen.. Bråken kan handla om vad som helst, men de situationer jag oftast upplever som konfliktfyllda gäller städning av leksaker.. Vi bor i ett hus på flera våningar vilket innebär att vi har de leksaker barnen leker mest med i vardagsrummet där vi oftast är och resten av sakerna i sovrummen en trappa upp.. Kommer vi hem efter t ex dagis så hälls leksakerna ut över golvet av endera barn, oftast någon av de mindre som är skyldiga.. Och självklart får de jättegärna hälla ut sina leksaker och leka och bygga lego bäst de vill, bara de städar efter sig (generellt innan middagen)! Äldsta har inga som helst problem med det, har alltid städat när vi bett om det.. 2-åringen städar på relativt bra med medan 4-åringen totalvägrar och bara utbrister "jag orkar inte" "jag är trött" och det har ingen betydelse om vi ber, tjatar el bara frågar hur han tycker vi ska lösa situationen att syskonen alltid får städa åt honom.. Ibland tar jag till hot och blir lika arg på mig själv varje gång.. Hoten kan då t ex vara att då får du inte leka med leksakerna rö likn.. Men jag vill ju hitta en konsekvens som gör att han förstår att han oxå måste bidra.. Men vad? En annan situationen är att han när han blir arg har börjat kasta saker omkring sig, oftast kuddar men ibland får han tag på en plåtbil el dyl som han drämmer i huvudet på något av sina syskon.. Då får han självklart inte leka med den specifika saken mer men det hjälper ju lixom inte..
    Nu på eftermiddagen rök vi ihop av någon anledning som jag just nu inte minns och jag var dumma dumma mamma en lång stund.. Jag provade att ignorera detta, att bli arg, att istället berätta hur mycket jag älskar honom och vilken fantastisk kille han är och att säga dumma tillbaka (inget jag är stolt över!) men inget hjälpte...

    Så, nu har jag försökt beskriva våra konflikter.. Såhär i skrift ser de ju inte jättestora ut men oj vad de tär på energin för och då!
    Så snälla kloka, kom med några bra råd hur jag ska hantera dessa situationer

  • Svar på tråden envis fyraåring!
  • Anonym (Rådvill)

    Hehe jag testade pepparkakor häromdagen.. Det gick inte, det blev bara en totalförstörd och hysteriskt ledsen fyraåring som tittade på sina pepparkakeätande syskon inget jag testar igen..

  • Tow2Mater
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-11-25 21:02:42 följande:

    Hehe jag testade pepparkakor häromdagen.. Det gick inte, det blev bara en totalförstörd och hysteriskt ledsen fyraåring som tittade på sina pepparkakeätande syskon inget jag testar igen..


    Det kanske funkar andra gången, då han vet hur det gick när han inte hjälpte till- han blev utan.
  • Anonym (Rådvill)

    Jag kanske får prova igen

    Är ju ingen riktig förespråkare av belöningssystem men jag kanske får tänka om..

  • Påven Johanna

    Måste de plocka bort sina leksaker innan middagen? Får de inte leka mer efter att de har ätit då alltså?

    Själv är jag helt emot det där städandet efter varje lekstund, jag har tvärtom tyckt att det är viktigt att de fått ha grejerna framme så att leken kunde ta vid där den senast avslutades. Barn tycker förstås att det är kul att då och då få hjälp med att städa undan och organisera upp leksakerna samt ta bort sådant de vuxit ifrån eller sådant som gått sönder, men att städa efter varje aktivitet tycker jag är helt neurotiskt. Det går att vara noga med standarden i hemmet utan att stressa ungarna med ständig bortplockning. 

  • Annika 702

    Bara en liten tanke....det kan ju vara så att 4-åringen faktiskt är "trött" och inte orkar just innan middagen. Prova att säga att då får du göra det efter middagen istället.....Jag vet att jag kan vara lite så precis innan middagen och inte jättesugen på att städa om någon bad mig

  • Tow2Mater
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-11-25 21:20:01 följande:

    Jag kanske får prova igen

    Är ju ingen riktig förespråkare av belöningssystem men jag kanske får tänka om..


    Inte jag heller, men de gor det på dagis, och min pojke blev då van vid att hjälpa till och gör det lite automatikst hemma (utan belöning).... tankte det kanske kunde fungera for att liksom att få in vanan...
  • Tow2Mater
    Annika 702 skrev 2014-11-25 21:47:08 följande:

    och inte jättesugen på att städa om någon bad mig


    Ar någon av oss nånsin sugen på att städa om nån ber oss..? Har vi inte alla lite olika "belöningssystem" inom oss som gör att vi står ut med att utföra denna uppgift? (naturligtvis undantaget de supermammor här på FL som bara ääälskar att stäääda och plocka hela dagarna medan de umgååås med sina barn som glatt och entusiastiskt hjääälper till varje gång...)
  • Anonym (Rådvill)

    Tack för tips!

    Nej de måste inte alltid städa innan middagen, ibland får de fortsätta leka efteråt men oftast varvar vi ner i soffan med bok/film/youtube-klipp efter maten.. Och tyvärr är det samma sak när städningen än inträffar, om det är på förmiddagen eller eftermiddagen eller efter middagen så tidpunkten är egentligen oväsentlig.. Han är lika trött när städningen än kommer och det är inte så att det ska städas 17 ggr/dag utan 1-2 beroende på hur dagen ser ut..

    Och det är klart jag förstår hur tråkigt det är att städa och att man blir trött bara av tanken.. Det är så synd att han ska "slippa undan" det tråkiga som istället görs av syskonen..

  • Kina79

    Jag hade delat upp leksakerna som ligger framme i högar. Antal högar beroende på antal barn som dragit fram dem. Jag är helt emot att andra syskon ska behöva städa efter syskonet som vägrar.
    Sen städar var och en sin hög. Sen äter ni middag. Efter middagen får inte 4åringen läsa bok, kolla på film, youtube eller vad ni nu gör innan han har städat klart sin hög. 
    Var konsekvent så löser det sig nog.
    Ang pepparkakorna. Poletten verkar ju ha trillat ner eftersom han var ledsen när de andra fick. Ge choklad eller godis nästa gång...han fattar snart.


    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
Svar på tråden envis fyraåring!