• scrapparlotta

    Dra ut mjölktänder??

    Min dotter ska dra ut tre mjölktänder dagen före nyårsafton. Jag har en grym tandläkarskräck och är ju övertygad om att detta kommer bli en riktig jobbig grej för min tjej. Hon är 10 år och måste dra dom för att dom nya tänderna ska få plats...

    Men hur jobbigt är det? Nån som har barn som har dragit mjölktänderna? Vad får dom för bedövning? Får dom sån salva på tandköttet innan dom tar sprutan med bedövning?

    Hur ont gör det efteråt? Hur långt efter får dom äta? Och min dotter är orolig att hon ska ha ont och så på nyårsaftonen. Sitter smärtan i länge?

    Ska ringa och prata med tandläkaren på torsdag....men känner att jag går och grubblar och grubblar på detta så jag tänkte om nån här har varit med om det och vill berätta lite....

  • Svar på tråden Dra ut mjölktänder??
  • maribel

    Min 5 åring har dragit ut 5 mjölktänder. Detta för att dem varit lite lösa för han slagit i dem. Alla drogs inte ut på samma gång. Han fick emlasalva och sedan bedövningsspruta. Det gick jättefort och snabbt. Han blödde väldigt lite och kunde äta på som vanligt när bedövningen var slut.

    Han har en stor glugg men det går bra att äta.

  • Mascaraklumpar

    Jag har dragit ut 5 mjölktänder och 4 permanenta som barn. Mjölktänderna gjorde inte ont alls med bedövning, tand fyra och fem drog jag till och med ut utan bedövning och det var inte så jättefarligt. Det enda jobbiga är om man blöder lite efteråt (även om det inte är mycket så är det en jobbig plats att blöda från). Sticket känns väl ungefär som att få vaccin eller ta ett blodprov. Det går väldigt snabbt, och man får bedövningssalva innan om man vill det.

  • lin08

    Dra ut tänder är oftast lätt och skonsamt! Och jag har tandläkarskräck! Men alla mina visdomständer har gått på några sekunder inte gjort ont alls och blöder inte farligt. Kunde äta efter 2 timmar.
    Lägg inte över skräcken på barnen, det finns kbt att få mot tandläkarskräck - det hjälpte mig.

  • Jag är bara jag

    Drog de flesta mjölktänderna och det på den tiden bedövningssalva inte fanns ö.h.t och tandläkaren var opedagogisk till max. Trots det har jag inga skräckminnen alls av det. Det gick snabbt,man blödde lite och var snabbt okey.

  • Maria 434

    Jag drog ut en mjöktand i tonåren för den ville inte lossna, jag hade inte ens bedövning. Har inga minnen av att det var speciellt smärtsamt

  • Aspie

    Jag vill börja med: låt inte din tandläkarskräck gå ut över barnet. Det är viktigt att inte låta sånt smitta ned ens barn.

    Jag drog ut två permanenta tänder när jag var 12 år. Utan föräldrar. Det gick strålande. Jag fick en eller två sprutor i tandköttet så jag inte kände någon smärta, sen drog de ut tänderna (medan jag klämde sönder en tandsköterskas hand). Jag kände hur tänderna drogs ut, men det gjorde alltså inte ont. Var lite läskigt och häftigt på samma gång. Efteråt blödde jag jättemycket i ett par timmar. Det var vinter och jag hade blodspår efter mig hela vägen från tandläkaren till skolan, haha. Men när blödningen väl hade slutat hade jag inga problem, inte ont eller någonting. Bara kul med de nya gluggarna.

  • scrapparlotta

    Tack för era lugnande svar ???? känns skönt att höra att det brukar gå bra.

    Jag gör allt jag kan för att inte föra över skräcken till henne med. Jag låter helt enkelt karln i huset åka med henne. Och jag har självklart bara pratat lugnande med henne om detta...att det inte är nåt farligt.

    Hon kommer även få dra permanenta tänder sen framöver och få tandställning...allt det där gick jag igenom under tidiga tonåren och det var nog där jag fick tandläkarskräck ????

Svar på tråden Dra ut mjölktänder??