• Anonym (Anonym såklart)

    Kan detta motverka herpesutbrott?

    Hej Familjeliv! 

    I maj i år fick jag tyvärr herpes (i underlivet, vet dock inte om det är typ 1 eller typ 2). Det började med en spricka i mellangården som blev allt större och smärtsammare på bara några korta dagar. Jag började självmedicinera med olika salvor (repair, aloe vera, hydrokortison) men det blev bara värre. Efter några dagar hade jag fått massa utslag - inte i slidan, utan runt analen (har aldrig haft analsex dock?). 

    Det gick över, men sedan dess har jag i princip fått skov efter varje avslutad mens. Dock mycket lindrigare. Brukar få ett sår (som inte syns med blotta ögat, blir ingen blåsa vad jag vet, men ser inte så tydligt) nära analöppningen som är mest störigt, gör inte så ont. Försvinner på max 4 dagar. Brukar behandla det genom att vara mycket hygienist (slutat tvätta mitt underliv med vanlig tvål sedan mitt första utbrott) och smörja på med tunna lager av aloe vera.

    Jag har inte kollat upp detta hos en läkare, men är mycket säker på att det är herpes. Första gången jag fick det hade jag influensaliknande symptom och innan varje skov nu har jag "känningar", en slags verk (tror det är i nerverna) i underlivet.

    Jag har sökt igenom hela internet. Jag har läst varenda tråd angående herpes som man kan komma över. Allt! Jag VET att det inte finns något botemedel. Men, jag har en teori:

    Eftersom jag får herpes efter i princip varje avslutad mens (1 dag efter cirka), borde inte det finnas en chans att mina skov blir mindre täta om min mens försvinner? Om jag till exempel äter minipiller eller sätter in en hormonspiral, som då förhoppningsvis tar bort mensen? Vad tror ni? Har ni några erfarenheter? 

    Jag vet att jag borde gå till läkaren och få eventuella läkemedel för att förebygga, men jag har helt enkelt inte känt mig bekväm att prata med någon om detta än. Har inte berättat det för NÅGON i min omgivning. Jag vet att herpes är mycket vanligt, men känner mig helt enkelt inte bekväm att prata om det, speciellt inte med folk jag känner.

    Kram!

  • Svar på tråden Kan detta motverka herpesutbrott?
  • Anonym (Odessa)

    Som fellow herpesinnehavare, också jag med täta skov, kan jag säga att absolut - dina skov kan säkert ha med hormoner att göra. Kruxet är väl bara att du inte vet hur viruset reagerar på nya (icke kroppsegna) hormoner som tillförs. Det kan gå åt vilket håll som helst, gissar jag. Förlåt för olyckskorpigheten, men jag skulle vara försiktig om jag var du.

    Kan rekommendera att ta kontakt med hud- och venläkare när du känner dig redo. Du får Valaciclovir utskrivet, och i och med att du ju vet exakt när i månaden ditt skov kommer är det bara att börja en kur dagen innan eller så. Så slipper du utbrotten helt!

  • Anonym (Anonym såklart)

    Är det så? Motverkas utbrottet helt? Vart vänder jag mig? Tar jag bara kontakt med min vårdcentral och ber om att få träffa en hudläkare?
    Kram!

  • Anonym (Odessa)
    Anonym (Anonym såklart) skrev 2014-11-26 00:07:25 följande:

    Är det så? Motverkas utbrottet helt? Vart vänder jag mig? Tar jag bara kontakt med min vårdcentral och ber om att få träffa en hudläkare?
    Kram!


    Ja, om du börjar ta tabletterna i tid - direkt när du känner av de första signalerna i nerverna - stoppas utbrottet helt. Särskilt som du verkar ha relativt milda skov (förringar dem ej, vet att det är jobbigt ändå!) är jag rätt säker på att du slipper hela rasket.

    Vet inte var du bor, men det brukar finnas en hud- och venmottagning på större sjukhus. Du måste inte gå till en sån, vilken läkare som helst (inkl gynekologer) kan skriva ut Valaciclovir, men på hud och ven jobbar de ju liksom med könssjukdomar och är därför extremt vana och proffsiga. Googla och se vad som finns nära dig!

    Kram och lycka till!
  • Anonym (Anonym såklart)

    Tack så hemskt mycket för denna matnyttiga information. Kände ju till det innan, men trodde det var rätt "meningslöst". 

    Undrar dock en sak, måste man gå dit då man har ett utbrott? Eller kan man gå dit när man inte har det? Hört att dom måste ta ett "test" för att se om det är herpes.

    Kram!

  • Anonym (Odessa)
    Anonym (Anonym såklart) skrev 2014-11-26 11:29:00 följande:

    Tack så hemskt mycket för denna matnyttiga information. Kände ju till det innan, men trodde det var rätt "meningslöst". 

    Undrar dock en sak, måste man gå dit då man har ett utbrott? Eller kan man gå dit när man inte har det? Hört att dom måste ta ett "test" för att se om det är herpes.

    Kram!


    Ring och hör med dem! Om du förklarar situationen kan ni säkert lösa det tillsammans, det går ju att ta blodprov om du inte är där precis när du har utbrott. Dessutom tror jag det är svårt att ta prov från huden om du inte har synliga blåsor. Prata med dem!

    Kram!
Svar på tråden Kan detta motverka herpesutbrott?