• Anonym (Hotellrum)

    När kan barn sova ensam i hotellrum?

    Vid vilken ålder är det ok att åta barnet sova själv i ett hotellrum?

    Om de har en mobiltelefon som de använder och kan ringa med om det behövs.

    Funderar på det då jag ska bo på hotell med mina barn och min son (som är 7 år) säger att han inte ville sova med mig och lillasyster utan vill ha ett eget rum.

    Vet inte riktigt vad jag tycker om saken faktiskt. Å ena sidan så är det ju ingen större skillnad mot för att vi sover i olika rum hemma. Å andra sidan känns det annorlunda nu när det gäller hotellrum istället. Vi kommer sova en natt på ett hotell i Sverige.

    Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden När kan barn sova ensam i hotellrum?
  • Anonym (V)

    Ser verkligen ingen anledning till att boka ett separat rum till en 7-åring. Tonåring ja, men aldrig så liten. Varför? Bara för att denne vill det eller vad?

  • Anonym (Hotellrum)

    Ja, för hans lillasyster gråter mycket om nätterna så vill han inte sova i samma rum pga det.

  • Stårschan

    Det är ju bra mycket dyrare med två hotellrum istället för ett, så jag hade helt klart låtit sonen få vänta några år.  I somras fick våra tjejer ett eget rum för första gången, och då var de 12 och 10. Det var den mest praktiska lösningen där och då eftersom det inte fanns familjerum.

    I ditt läge hade jag inte ens övervägt att låta sonen få eget rum, men det har mest att göra med att jag hellre lägger pengarna på annat än hotellrum, och lite grann för att jag är lite harig. Men inte särskilt mycket.

  • Ruter

    Går det inte att boka ett hotellrum med två sovrum då? Vissa hotell brukar ha såna rum iallafall

  • Stårschan

    Är hotellet redan bestämt? Annars skulle jag överväga att hyra en stuga (om det går) så att han kan få eget rum, men i samma boende.

  • Anonym (Hotell)

    Finns hotell som har dörrar mellan vissa rum.

  • Dixie

    ser ingen anledning till att en 7åring ska bo i ett eget hotellrum - är ju ganska stor skillnad mot att bo i ett eget rum hemma - om det inte är ett hotellrum med "connecting doors". 
    Min gräns skulle nog gå vid 12-13 år att bo i ett eget hotellrum.

  • Anonym (Hotellrum)

    De hade inte några såna rum, de hade sviter men även där så är sovrummet och vardagsrummet ihop utan väggar.

  • Ruter
    Anonym (Hotellrum) skrev 2014-11-26 13:21:39 följande:

    De hade inte några såna rum, de hade sviter men även där så är sovrummet och vardagsrummet ihop utan väggar.


    Finns inget annat hotell ni kan ta istället i samma stad då?
  • Anonym (Hotellrum)

    Vi måste t det hotellet för det är närmast flygplatsen, så det är inget fancy hotell heller. Men får fundera lite, förstår att han inte vill sova med en gråtande bebis i rummet, det blir inte så mycket sova då.

Svar på tråden När kan barn sova ensam i hotellrum?