• LauraPalmer

    Bröstsim och bantning

    Jag försöker att gå ner i vikt och har börjat att räkna kalorier (äter 1300 kalorier per dag) och simmar bröstsim en timme 5 gånger i veckan och styrketränar 2 gånger i veckan.

    Hur mycket kan jag förvänta mig att gå ner i vikt på 3 månader om jag kör på den här modellen?

    Jag väger ca 68 kg nu och mitt mål är att väga runt 55 kg.

  • Svar på tråden Bröstsim och bantning
  • dirty88

    Hur lång är du, hur gammal är du, hur ser din vardag ut motionsmässigt (stillasittande, butiksjobb eller annat?).

    Tänk också på att ju mindre du väger destu mindre bör du äta. Så om du äter 1300kcal nu så är det kanske relativt till 1100kcal när du väger 60.

    Återkom med dina "stats" så kan jag försöka halvräkna på saken.

  • dirty88

    Uppskattningsvis är ditt dagliga kalori-ut ca 2000kcal. (det är fullt möjligt att ditt medel är uppåt 2500 med tanke på hur mycket du rör dig, hormoner och annat, men detta går inte att veta utan att du själv testar dig fram till vilken kalorimängd du står still i vikt på)

    Jag utgår från 2000 som bas ändå.

    Om du äter 1300kcal så har du ett underskott på 700kcal. 

    När du gjort dig av med 7000kcal så har du gått ner 1kg. 

    10 dagar på 1300kcal = -1kg.

    Så tre månader ~90 dagar = 9kg så länge du har ett konstant underskott på just 700. Som jag skrev tidigare betyder detta att du bör justera ditt kaloriintag efter din vikt hela tiden. Du kan googla på "dagligt kaloribehov" så kommer du hitta sidor där du skriver in vikt, längd osv och får ut hur mycket du bör äta. Jag råder dig att testa flera sidor för att se att du får ungefär samma siffor.

    Du kan kolla upp hur mycket du behöver minska när du gått ner ett par kilo eller så

  • dirty88

    Du kan såklart räkna ut ungefär hur mycket du gör av med genom att se hur mycket du gått ner efter varje vecka och justera intaget därefter. Om du går ner 1kg i veckan så har du alltså haft ett underskott på 1000kcal per dag.

    Tycker du det är okej så fortsätt, annars ät mer eller mindre.

Svar på tråden Bröstsim och bantning