• Anonym (Under ena ögat)

    Rött utslag under ena ögat, vad kan det vara?

    Hej!

    Skulle behöva er hjälp med vad detta utslag under ena ögat kan vara för något? Haft det röda utslaget i ca 3-4 v endast under ena ögat, utslaget kliar inte, men kan vara lite ömt om jag rör på det, dock inget märkvärt.

    Lägger upp bilder så ni får se, var tyvärr svårt att få bra skarpa bilder med telefon, men behövs bättre bild kan jag försöka ordna det. Klippt ut bilden eftersom jag vill undvika att outa mig. :)

  • Svar på tråden Rött utslag under ena ögat, vad kan det vara?
  • Dixie

    Jag kan inte se någon bild... men har du ringt tex 1177, jag hade nog börjat där - istället för att fråga amatörer på FL!

  • Anonym (Under ena ögat)

    Konstigt, ser ni andra bilden? eller har det blivit något knas.

  • Dixie
    Anonym (Under ena ögat) skrev 2014-11-26 21:23:18 följande:

    Konstigt, ser ni andra bilden? eller har det blivit något knas.


    efter att jag skrev mitt inlägg syntes bilden - men tyvärr kan jag nog inte ge något råd! 
  • Anonym (Under ena ögat)
    Påven Johanna skrev 2014-11-26 22:10:08 följande:

    Ser ut som en vagel.


    Nej de är ingen vagel heller ;(
  • Påven Johanna
    Anonym (Under ena ögat) skrev 2014-11-26 22:12:29 följande:
    Nej de är ingen vagel heller ;(
    Jaså? Har du varit hos läkare, alltså? Vad sa hen då?
  • Anonym (Under ena ögat)
    Påven Johanna skrev 2014-11-26 22:14:45 följande:
    Jaså? Har du varit hos läkare, alltså? Vad sa hen då?
    Nej men jag har googlat som en dåre för att försöka finna svar på vad det kan vara.
    Och symtom på vagel är:

    En yttre vagel syns som en liten röd svullnad på ögonlockskanten. Ibland kan man se en gul prick i mitten.


    Om man får en inre vagel brukar svullnaden ligga djupare i ögonlocket och ibland rodnar också huden. Den svullna körteln kan kännas öm, irriterande och skava mot ögat.
    www.sankterik.se/sv/sjukdomar-och-besvar/ogonbesvar/vagel/

    Tycker inte att jag har dessa symtom som beskrivs? Men visst är det ändå möjligt att det skulle kunna vara de? Tänkte borde de inte vara svullet då?

  • Påven Johanna
    Anonym (Under ena ögat) skrev 2014-11-26 22:25:27 följande:
    Nej men jag har googlat som en dåre för att försöka finna svar på vad det kan vara.
    Och symtom på vagel är:

    En yttre vagel syns som en liten röd svullnad på ögonlockskanten. Ibland kan man se en gul prick i mitten.


    Om man får en inre vagel brukar svullnaden ligga djupare i ögonlocket och ibland rodnar också huden. Den svullna körteln kan kännas öm, irriterande och skava mot ögat.
    www.sankterik.se/sv/sjukdomar-och-besvar/ogonbesvar/vagel/

    Tycker inte att jag har dessa symtom som beskrivs? Men visst är det ändå möjligt att det skulle kunna vara de? Tänkte borde de inte vara svullet då?


    Jag skulle säga, och har sagt, att det är det. Så jag vidhåller att det är en vagel.
  • Anonym (Under ena ögat)
    Påven Johanna skrev 2014-11-26 22:30:17 följande:
    Jag skulle säga, och har sagt, att det är det. Så jag vidhåller att det är en vagel.
    Ok.
    Men om de är en vagel, borde de inte vara svullet då? För när jag googlar vagel så ser de ut svullet samt står att de ska vara de.
    För mig är de inget svullet, och ingen gul prick i mitten som de också står att de kan vara.
    Mitt är ju slätt.
  • Anonym (också)

    jag blir röd vid ögat sådär ibland. hittills säger läkaren att det kan vara böjveckseksem eller allergi.

  • Anonym (Under ena ögat)
    Anonym (också) skrev 2014-11-26 22:35:10 följande:

    jag blir röd vid ögat sådär ibland. hittills säger läkaren att det kan vara böjveckseksem eller allergi.


    Okej, hur länge tog de innan de försvann då? Tänkte mitt har varit där 4 v ;/
  • Anonym (också)

    fick en kräm med lite kortison att smörja med, det gick ganska snabbt över då. 

  • Bellamira09

    Har haft precis samma grej! Hänt ny flera gånger att jag blir röd och öm på nedre ögonlocket. Fick d oxå på övre ögonlocket nu senast. Smörjde med helosansalva då d oxå har en mild bakteriedödande verkan. Försvann faktiskt eller det syns iaf inte :)

Svar på tråden Rött utslag under ena ögat, vad kan det vara?