• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du omedveten rasism finns?
  • DickRex

    Behöver inte göra något test, för jag vet att jag har fördomar mot personer jag kan identifiera som tillhörande en viss grupp (oavsett om det gäller finnar, skåningar, skottar eller nigerianer). Så länge man inte har en bred erfarenhet av något så har alla normala människor ändå en uppfattning i ryggmärgen. Det har vi alla i generna. Har vi tillräckligt med hjärna sedan så resonerar med oss själva innan ryggmärgen får tala eller agera.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • Mandel

    Tror nog det omvända är mer vanligt.

    Att folk säger och gör saker som av politiskt korrekta människor anses vara grovt rasistiskt, men personen i fråga har inte lagt någon form av värde eller värdering i handlingen/ordet utan bara sagt/gjort det av gammal ovana.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Nidingbane
    DickRex skrev 2014-11-27 09:46:55 följande:

    Behöver inte göra något test, för jag vet att jag har fördomar mot personer jag kan identifiera som tillhörande en viss grupp (oavsett om det gäller finnar, skåningar, skottar eller nigerianer). Så länge man inte har en bred erfarenhet av något så har alla normala människor ändå en uppfattning i ryggmärgen. Det har vi alla i generna. Har vi tillräckligt med hjärna sedan så resonerar med oss själva innan ryggmärgen får tala eller agera.


    Jag tycker du ska ha en eloge för ditt resonemang, för vad det lika mycket kan handla om är som du skriver omedvetna fördomar. Och jag är den åsikten att den som säger att han heller hon är fri och obefläckad vad fördomar lika gärna då kan vara den största skurken och faran i frågan anser jag t ex i det vi låter ingå i rasism idag.
    http://www.psychologytoday.com/blog/between-the-lines/201204/studies-unconscious-bias-racism-not-always-racists
Svar på tråden Tror du omedveten rasism finns?