• vampyria2

    Kan det någon gång vara försåtligt att en förälder slår?

    Ja kan det vara det tycker ni?

    Jag skulle väl vilja säga nej men att det nog finns undantag,
    Jag växte upp med en mamma och en pappa som aldrig höjde handen till mig och jag var ett väldigt lyckligt och tryggt barn.
    En gång när jag var 17-år gammal så hade jag gjort slut med en kille som jag hade varit tillsammans med i ett år nästan, samma eftermiddag säger jag till min mamma att jag ska gå på dejt med hanns bästa kompis...min mamma säger då att det kan jag glömma och att man gör inte så mot någon, jag blir så förbannad att jag kastar en kopp i väggen bredvid henne så den går sönder och det hamnar splitter i från den på henne....då för första och enda gången lappar hon till mig, rakt i ansiktet fick jag en smäll    Jag har faktiskt känt sen dess att jag var så värd den smällen och även om min mamma har haft dåligt samvete sen dess för det så känner jag att det behöver hon verkligen inte ha, jag skulle ha den smällen tycker jag.

    Så vad tycker ni, är det så hemskt det min mamma gjorde eller förtjänade jag det hårt?

    Vad tycker ni själva kan man jobba ihop så att man förtjänar en smäll i från sin förälder?

  • Svar på tråden Kan det någon gång vara försåtligt att en förälder slår?
  • Anonym (Lovle)

    Förståligt, absolut. Acceptabelt, nej det tycker jag nog inte.

    Dvs, man kan ju kika på bakomliggande orsaker och hitta att visst, jag förstår varför det här kunde hända. Men det är inte acceptabelt för det.

  • Jag är bara jag

    NEJ!!! Aldrig,aldrig aldrig förtjänar ett barn smäll eller stryk!! Ta tag i en arm om barnet riskerar skada sig,men "våld" utöver det-icke!

  • vampyria2

    Nej accepterat det tycker jag inte heller att man ska säga att något våld är men som sagt förståeligt tycker jag att man kan säga att viss våld är.....fast jag skulle aldrig tycka det om det hade rört sig om ett mindre barn, det går så bort så att det finns inte...men en stöddig 17-åring kan jag känna att det inte är hela världen om det rinner över på, jag har svårt att tro att den 17-åringen lider nån större skada av det om det är absolut första gången nån gör så mot den. 

  • Pentagram

    Förståeligt? Jovisst, i den mån att jag kan förstå de pykologiska effekterna som leder fram till slaget.

    Ursäkteligt: Tja, om barnet är storvuxet, fått en psykos och ger sig på föräldern med ett tillhygge kan det måhända vara ursäktligt att ta till våld för att försvara sig. Fruktade din mor för sitt liv och sin hälsa i samband med ditt utbrott (mitt val av ordet "psykos" ovan har inget med ditt scenario att göra, skall tilläggas)?

  • Anonym (F)

    Du kanske förtjänade en, men din mamma borde inte ha slagit dig. 

  • Anonym

    Jag tycker att lättare aga skulle vara tillåtet. Jämförelsen att chefen skulle få aga en då är inte giltigt.

  • Anonym (Z)
    Anonym skrev 2014-11-27 12:51:46 följande:

    Jag tycker att lättare aga skulle vara tillåtet. Jämförelsen att chefen skulle få aga en då är inte giltigt.


    Nä, jämförelsen med chefen skulle vara orimlig då han/hon i vilket fall är vuxen och ungefär i ens egen storlek. Barn är dessutom, förutom att de är fysiskt underlägsna, helt utlämnade åt sina förmyndare.

    Är det någon här som bör aga, om någon alls, så är det du. Hoppas du inte har, eller kommer få, barn. USCH!
Svar på tråden Kan det någon gång vara försåtligt att en förälder slår?