• Anonym (Aura?)

    Migrän-aura eller något annat?

    Hej! Hoppas någon där ute kan komma med åsikter om detta.

    Jag har då och då (inte speciellt ofta, kanske en gång var tredje månad) episoder där det kommer vågor/zickzackmönster för ögonen, gör det jättesvårt att se när det rör sig och gör allt suddigt. Påminner om hur det är på den här giffen:

    upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Scintillating_scotoma.gif

    ...fast det brukar täcka lite större del av synfältet än så.

    Är det migränaura eller något annat? Jag får aldrig ont i huvudet efter dessa episoder utan de upphör helt efter 10-20 minuter.

  • Svar på tråden Migrän-aura eller något annat?
  • MrsBlue

    Ja det är precis så jag får, i ca 30 min. Sen kan jag få en dov huvudvärk, inte mycket ont alls.

  • Anonym (Aura?)

    Så du skulle kalla det för aura utan migrän? 

  • Anonym (Doc)

    Låter exakt som aura utan migrän.

    Har du någonsin haft migrän?

  • Anonym (Aura?)
    Anonym (Doc) skrev 2014-11-27 16:09:48 följande:
    Låter exakt som aura utan migrän.
    Har du någonsin haft migrän?
    Okej. Jag har aldrig haft migrän, och då syftar jag på den där outhärdliga värken som folk brukar mena när de säger migrän (vet inte om det finns andra definitioner, men bara för att klargöra liksom).
  • Anonym (Aura?)

    Fick nyss reda på att man inte ska äta p-piller om man har migrän, det är anledningen till att jag frågar. Har ätit p-piller i många år utan att veta om det där. Ingen har frågat om migrän förrän nu, och då nämnde jag den här "auran" jag har utan värk och nu ska jag visst behöva träffa en doktor för att diskutera p-pillren... 

  • Anonym (Doc)
    Anonym (Aura?) skrev 2014-11-27 16:52:51 följande:

    Fick nyss reda på att man inte ska äta p-piller om man har migrän, det är anledningen till att jag frågar. Har ätit p-piller i många år utan att veta om det där. Ingen har frågat om migrän förrän nu, och då nämnde jag den här "auran" jag har utan värk och nu ska jag visst behöva träffa en doktor för att diskutera p-pillren... 


    Tycker som sagt att det låter mycket typiskt för migrän utan aura kan knappast vara något annat, men givetvis kanske det finns andra faktorer som gör att din läkare gör en annan bedömning
  • Anonym (Aura?)
    Anonym (Doc) skrev 2014-11-27 18:50:04 följande:
    Tycker som sagt att det låter mycket typiskt för migrän utan aura smile1.gif kan knappast vara något annat, men givetvis kanske det finns andra faktorer som gör att din läkare gör en annan bedömning
    Ja, jag vet inte vad annars det skulle kunna vara, men blev osäker ändå. Får se vad läkaren säger.

    Tack för svaren :)
Svar på tråden Migrän-aura eller något annat?