• Patricia

    någon som kan hjälpa mig. desperat!

    Hej det är så här att jag har råkat missa en el räkning på 800 kr.
    Och nu har jag fått en massa inkasso samt delgivning avgifter så den ligger på 2400 kr och fick brev om att jag kommer bli av med elen om jag inte betalar. Och min fråga lyder så här " med tanke på att jag inte har råd att betala den summan och jag undrar då om jag betalar bara 800 kr till el företaget, blir jag då fortfarande av med elen ?

  • Svar på tråden någon som kan hjälpa mig. desperat!
  • lilly

    Du måste betala hela summan eftersom elföretaget också haft merkostnader för du inte betalat. De har rätt till att ta ut sin ränta. Ring till elföretaget och förklara läget, kanske kan du få betala dubbelt nästa månad? Men agera annars går de till kronofogden och du får anmärkningar.

  • Aniiee

    Det du gör är att du ringer elbolaget och frågar hur du ska göra. Erbjud att betala de 800 kr nu, och resten av omkostnaderna tillsammans med nästa elräkning. Om de sköter inkassot själva så är det inga problem. Annars får du även ringa upp inkassobolaget och prata med de. Men ring elbolaget först, för skulden till de kan du betala direkt till de, om de har inkasso utanför bolaget.

  • Roze65

    Säger samma som  föregående ring alltid företaget, ring inkasso om det gått dit, du kan få en avbetalningsplan. Har du fått delgivning, från Kronofogden då är det bråttom med pengarna:/ enligt mina kunskaper, men ring Kronofogden, säkrast om det hamnat där Lycka till!

  • TwistedFaith

    Fast, glömt betala en elräkning och det gått till inkasso och tredubblats?


    Vanligtvis brukar man ju få både en och två påminnelser om att man inte betalat räkningen och krav om att betala inom ett visst datum - sen går det till inkasso.


    Om du missat räkningen och ett par påminnelser så skulle jag nog rekommendera dig att se över dina räkningsrutiner eller kolla posten bättre. Då slipper du hamna i situationer som denna.


    Tufft svar kanske, men det är bara för din egen skull jag skriver detta. Gör som de andra svaren föreslår. Ring elbolaget och förklara läget så kan jag nästan garantera att de kan fixa fram en lösning som gör båda parter nöjda. De stora företagen brukar inte vara speciellt svårmedgörliga.


    Lycka till :)

  • Roze65

    Obs!vissa företag är hårdare och skickar bara en påminnelse, sen inkasso med en extra avgift, sen vidare till Kr-fogden.

  • Olympia

    Ett tips för framtiden är att ha vissa räkningar så som el, hyra, telefon osv på autogiro. Då dras de automatiskt från ditt konto och du slipper missa räkningar och få påminnelser.

  • Bobelin

    Det kan ju ligga ett ekonomiskt problem som ts inte vill outa i botten. Annars är ju rådet att ringa ditt elbolag och be om avbetalningsplan.

    Jag har en obetald elräkning sedan 2013 som de bara skickar nya påminnelser på. Verkar inte hända något så långe jag betalar de nya räkningarna tydligen. Men det är Vattenfall.

  • zZzZz
    Bobelin skrev 2014-11-27 15:18:22 följande:
     
    Jag har en obetald elräkning sedan 2013 som de bara skickar nya påminnelser på. Verkar inte hända något så långe jag betalar de nya räkningarna tydligen. Men det är Vattenfall.
    Varför inte bara betala den, istället för att dom ska skicka påminnelser?
  • Patricia
    Roze65 skrev 2014-11-27 13:53:02 följande:

    Säger samma som  föregående ring alltid företaget, ring inkasso om det gått dit, du kan få en avbetalningsplan. Har du fått delgivning, från Kronofogden då är det bråttom med pengarna:/ enligt mina kunskaper, men ring Kronofogden, säkrast om det hamnat där Lycka till!


    Aa de har jag gjort och dom kunde inte göra av betalnings plan men alltså om jag betalar allt förutom delgivning kostnaden eftersom jag inte har råd med det just nu.

    Alltså om jag betalar 800 kr och resten tAr jag nästa månad Fast dom sa att jag inte kunde... har inget annat allternativ .... men Kommer jag bli av med elen ändå? eller kommer jag ha kvar den? Och i så fall vad händer med delgivnings kostnaden. Hamnar den på kfm? Tack för era svar
Svar på tråden någon som kan hjälpa mig. desperat!