• Crash Man

    Starkaste argumentet för kristendom

    Glädjande nyheter världen. Jag har äntligen beslutat mig för att bli kristen, jag som är född ateist har nu sett det gudomliga ljustet. Tack vare skickliga debatörer som Ray Comfort, Kirk Cameron, Kent Hovid, Ted Haggard med mera har jag blivit övertygad att Gud finns. Nu när jag tittar tillbaka på mitt liv som ateist kan jag se hur jag missade sådana uppenbara argument; jag menar hur kan jag sett en banan utan att se den direkta länken till en allsmäktiga skapare ligger bakom det.

    Jag tänkte faktiskt presentera några av argumenten som gjorde mig till kristen. Var gärna med och berätta vilket av argumenten ni tycker är bäst.

    Bananen

    Tänk på hur perfekt den ligger i handen. Hur pass bra den passar i en människas mun. Hur pass lättigänglig den är för människor att få tag på. Jag blev direkt övertygad om Guds existens när jag såg Ray Comfort förklara att bananen är ateistens mardröm. Se själva





    Avsaknaden av crocoducks

    Evolutionister och ateister är allt bra stolliga. De påstår att fåglar och reptiler har en gemensam förfader, men om detta var fallet varför finns det då ingen fossil som är hälften fågel och hälften reptil, med andra en crocoduck. Se hur min kamrat Kirk Cameron förklarar pedagogiskt hur vetenskapsmän inte funnit några crocoduck-fossiler





    Psalm 14:1

    "Dårarna säger för sig själva: Det finns ingen Gud! De talar om sådant som de inte begriper, de är fulla av ondska och har inte gjort något gott."

    Enkel slutsats, jag är ingen dåre därför måste jag tro på Gud. Guds ord är ofelbart därför är detta påstående sant. Hur vet jag att Gud finnst? Jo, för att det står i Bibeln. Hur vet jag att Bibeln är Guds ord? Jo, för att Guds säger att det är det i Bibeln.

    Pascals Wager

    Detta är inte ett argument i traditionell mening, men det ger en bra orsak att tro på Gud. Tänk efter själva.

    Om du lever ditt liv enligt Guds regler och det visar sig att Gud finns när du dör, då vinner du en oändlighet i himmelriket. Om Gud inte finns så förlorar du ingenting.

    Om du lever ditt liv på ett sätt som Gud inte samtycker till och det visar sig att Gud finns när du dör. Då hamnar du i helvetet. Om Gud inte finns; ja då händer ingenting.

    Det bästa valet är att välja att tro på Gud, för det bästa alternativet för en ateist, med andra.ord att ingenting händer är det sämsta alternativet för en kristen.

    Jag väljer att tro på Gud av denna anledning, men jag hoppas att Gud inte misstycker att jag valde att gilla hårdrock, samt att jag valde att gilla räkor som Gud fördömer i Gamla Testamentet. Jag borde kanske välja att gilla andra saker, saker som inte är emot Gu

    Och, ja; jag vet att folk kommer att nämna: Man vad om muslimerna har rätt eller om hinduerna har rätt. De har fel; det står tydligt så i Biblen, som är Guds ofelbara ord.

    Det faktum att ingen kunnat motbevisa Gud

    Detta tycker jag är intressant. Om Gud inte finns - varför har ingen kunnat motbevisa honom? Man har ju lyckats motbevisa pysslingar, enhörningar och vampyrer så varför skulle man inte kunna motbevisa Gud?

    Hitler var ateist

    Detta är också ett ganska självklart argument. Givetvis har Hitler fel, allt han säger stämmer inte; det är så med alla onda människor. Om Hitler hade förnekat existensen av gravitation så skulle den sluta att existera. För ata vet ju att gravitation bara är en teori

    Ja, jag vet att Hitler har sagt en massa kristenvänliga saker, som till exempel i Mein Kampf där han påstår att det han gör ligger i linje med sin skapare. Men sanningen är den att han låtsades bara vara kristen. Han visste att det tyska folket inte skulle stödja idén om folkmord och övertagande av Europa om dessa idéer inte kom från en kristen. Dessutom blev faktiskt Hitler exkommunicerad från katolska kyrkan. Han blev det 1965, så kom inte och påstå att Påven stödde Hitler. Han insåg allt att det Hitler gjorde var fel.

    Laminin proteiner

    Detta är lite mer av en underdog bland de argument som vi kristna använder, men det blir inte mindre värt för det. En mycket intelligent man vid namn
    Louie Giglio var den första att komma på att ett laminin-protein ser ut precis som ett kors. Hur skulle detta kunna ske om det inte fanns en Gud?

    Titta själv



    Eller ännu bättre, lyssna på Louie Giglios passionerade tal om laminin





    Vad säger ni ateister? Har inte vi kristna de mest övertygande argumenten? Själv tycker jag att vi har gjort en slam-dunk, eller en homerun om ni hellre föredrar det uttrycket.

    Hur ska ateister någonsin kunna resa sig efter ha blivit attackerade av dessa argument.

    Vilket tycker du är det mest övertygande? Om du tycker jag missat något viktigt argument, var inte sen med att dela med dig av din kunskap.


     
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Starkaste argumentet för kristendom
  • Aniiee

    Grattis!

    Jag kan tipsa dig om The Bible REloaded på youtube. Det är en bibelkurs! Se den, de är på del 63 nu. Mycket trevlig.

  • Minniemousemommy



    Den här videon övertygade mig helt om guds existens. Jag är uppfostrad i en kristen familj, men jag hade en svacka för några år sedan där jag inte riktigt trodde på något längre. Den videon fick mig att tro igen, och jag är en mycket lyckligare människa efter det. Så tips till alla oavsett om ni tror eller inte, den videon är guld värd för mig!

  • Pentagram

    Jag har alltid gillat banan-argumentet men jag ser det mer som ett klart bevis för intelligent design än för någon specifik gud. Förvisso, lite jobbigt när folk kontrar med menande hintar om att apor OCKSÅ gillar bananer...eller försöker motsvarande argument med kokosnötter och ananaser, men en kan ju inte få allt.

  • Anastasia

    Här är en bra dokumentär som gjorde mig väldigt övertygad om att Jesus dog och uppstod från de döda.  Runt 6 minuter in i filmen, börjar det.     I början så berättar Lee Strobel lite om sin egen historia. Men dokumentären handlar om bland annat evangeliernas trovärdighet,  vem Jesus ansåg sig vara, och uppstod Jesus från de döda?  Vart pekar tecknen?    





  • Aniiee
    Anastasia skrev 2015-01-11 15:40:22 följande:

    Här är en bra dokumentär som gjorde mig väldigt övertygad om att Jesus dog och uppstod från de döda.  Runt 6 minuter in i filmen, börjar det.     I början så berättar Lee Strobel lite om sin egen historia. Men dokumentären handlar om bland annat evangeliernas trovärdighet,  vem Jesus ansåg sig vara, och uppstod Jesus från de döda?  Vart pekar tecknen?    


    Ett svar på den (fast... boken....)





    Så får alla som vill se båda sidorna....
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee

    Den klistrade bara in första delen, men det är alltså 15 delar till (ett per kapitel, ungefär)


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • sfinxens

    Förstår Du inte själv hur dumt ditt resonemang är? Nästa person lägger fram sina "bevis" för en annan tro och nästa läger fram sina bevis för att det inte finns någon Gud, och alla är säkra på att just "Jag" har den rätta tron. Det finns 10 000-tals "dokumentärer" på youtube, det är bara att välja vilka som passar för det Du vill bevisa. Vad är det för fel med att gör det bästa av sitt liv och ge fan i en massa tramsiga religioner, det som händer när vi dör händer oavsett vad du tror på, fast det troligaste är att det inte händer ett skit, men det behöver du inte oroa dig för, för innan du var född hände det heller inget och det var inget du led av. Lev ditt liv och gör det bästa av det och sluta med detta trams.

  • asta66
    sfinxens skrev 2015-01-11 16:33:06 följande:

    Förstår Du inte själv hur dumt ditt resonemang är? Nästa person lägger fram sina "bevis" för en annan tro och nästa läger fram sina bevis för att det inte finns någon Gud, och alla är säkra på att just "Jag" har den rätta tron. Det finns 10 000-tals "dokumentärer" på youtube, det är bara att välja vilka som passar för det Du vill bevisa. Vad är det för fel med att gör det bästa av sitt liv och ge fan i en massa tramsiga religioner, det som händer när vi dör händer oavsett vad du tror på, fast det troligaste är att det inte händer ett skit, men det behöver du inte oroa dig för, för innan du var född hände det heller inget och det var inget du led av. Lev ditt liv och gör det bästa av det och sluta med detta trams.


    Och hittills finns det inga bevis för att nån gud existerar.
  • Thor68

    Av nyfikenhet så tittade jag på några av video-klippen ovan, jag höll på att ramla av stolen, var hittar man alla idioter? Den där med bananen var riktigt underhållande, om en av alla frukter råkar passa bra i handen, så ser fanatikerna det som bevis för Gud. De såg bl.a. tecken i handen som passar in på bananen och då innebär det "intelligent design". Med så låga beviskrav kan man bevisa vad som helst. Med tanke på hur bra penisen ligger i handen, så måste Gud ha tänkt att vi ska onanera mycket. Man kan bevisa vad som helst och vissa människor är lätt ledda och tar till sig nästan vad som helst om den som förmedlar något gör det på ett bra och trovärdigt sätt.

    Alla vet att Ron Hubbard bl.a. var en science fiction-författare som bildade scientologikyrkan i början av 50-talet. Deras religion är ju helt vanvettig, baserad på Hubbards science fiction-noveller, men de har ändå miljontals medlemmar som alla är övertygade om att detta är den rätta religionen, de är lika säkra som du att de har rätt. De har lika starka övertygande "bevis" om att de har rätt, man kan bevisa vad som helst.

Svar på tråden Starkaste argumentet för kristendom