• Bret

    Ersätta vetemjöl i vissa fall med vilken typ av mjöl?

    Hallå där, undrar om det finns någon sorts mjöl utom vetemjöl som är bättre till till exempel bakning, och därtill kanske olika för kakor eller bröd, samt till vanlig matlagning? vad passar bättre eller är det en smaksak? (Kommer dock använda vetemjöl ibland till rustika, klassiska kakor, för att behålla deras charm.)
  • Svar på tråden Ersätta vetemjöl i vissa fall med vilken typ av mjöl?
  • Anonym (Hemmabagare)

    Bättre är väl en smakfråga, men jag bakar mycket med dinkelmjöl. Finmalt fungerar det lika bra som vetemjöl i småkakor, mjuka kakor och i till exempel pannkaka. Lite grövre funkar bra i bröd, men eftersom det har naturligt låg glutenhalt kan det vara bra att kombinera med vetemjöl (alternativt glutensubstitut) om man ska baka bröd. 

    I finbakning går det experimentera med mandelmjöl, kokosmjöl och tusen andra sorters mjöl beroende på vad man vill ha för smak på kakan. Jag är känslig mot gluten och undviker därför det i bakning, men om du botaniserar på större affärer kan du hitta hur mycket som helst att baka av. Ica Maxi brukar ha ett ganska brett sortiment, både på mjölhyllan och på glutenfria hyllan.

    Om du ska reda såser eller liknande fungerar maizena minst lika bra som vetemjöl, det är glutenfritt och smaklöst. 

  • Bret
    Anonym (Hemmabagare) skrev 2014-11-27 15:45:37 följande:

    Bättre är väl en smakfråga, men jag bakar mycket med dinkelmjöl. Finmalt fungerar det lika bra som vetemjöl i småkakor, mjuka kakor och i till exempel pannkaka. Lite grövre funkar bra i bröd, men eftersom det har naturligt låg glutenhalt kan det vara bra att kombinera med vetemjöl (alternativt glutensubstitut) om man ska baka bröd. 

    I finbakning går det experimentera med mandelmjöl, kokosmjöl och tusen andra sorters mjöl beroende på vad man vill ha för smak på kakan. Jag är känslig mot gluten och undviker därför det i bakning, men om du botaniserar på större affärer kan du hitta hur mycket som helst att baka av. Ica Maxi brukar ha ett ganska brett sortiment, både på mjölhyllan och på glutenfria hyllan.

    Om du ska reda såser eller liknande fungerar maizena minst lika bra som vetemjöl, det är glutenfritt och smaklöst. 


    Bra att du nämnde maizenamjöl, hade glömt det. Dinkelmjöl var inspirationen till tråden kan man säga eftersom jag innan trådstarten mumsade på ett inköpt paket biscottis som var gjorda på dinkelmjöl och som smakade rätt gott ändå. Får bli till att experimentera vidare någon gång!
Svar på tråden Ersätta vetemjöl i vissa fall med vilken typ av mjöl?