• malintherese01

    Varför blir jag nekad VUL??? :(

    Jag ser så otroligt många här inne som skriver om sitt VUL.. 
    Jag är gravid igen nu efter att ha fått två missfall på raken... Jag får inget VUL! 

    Detta gör mig så otroligt ledsen... Jag är bara i vecka fem, och förklarade att jag gärna skulle vilja ha ett VUL runt vecka 8-9... men NEJ! 

    Hennes svar var "även om du kommer in och gör ett VUL i vecka 8 och allt ser bra ut, så kan du lika gärna få missfall samma kväll du kommer hem". 

    Jag är medveten om att de inte är någon garanti även om det ser bra ut på tidigt VUL, men jag vill veta om allt ser bra ut iallafall så långt...! :/

    Jag ringde privatklinik, och där blev jag så gott som dumförklarad, och hon förstod inte varför jag ringde dom när jag aldrig varit där förut... 

    Hur har ni gått till väga för att få till ett VUL! :/

  • Svar på tråden Varför blir jag nekad VUL??? :(
  • viseversa

    Ja sa bara... "Jag känner mig inte gravid. Undrar om det ens FINNS en bebis där inne. Och denna oro är jobbig" var då i v 13 med barn nr 3 inga mf sen innan och inga blödningar. Bara oro. Min bm(underbar kvinna) bokade in ett vul redan NÄSTA DAG. Då fick jag se min lilla bebis(son visade det sig senare) sprattla runt där inne. Var själv förvånad att jag fick vul så lätt, så det beror nog på vem man pratar med tyvärr...

  • malintherese01

    Tack för svar! 
    Jag frågade även på mödravårdcentralen när jag ringde och fick mitt inskrivningsdatum,  hur jag skulle gå till väga , och svaret jag fick där var : 
    "Ja, nu är det ju så att de bokar ju inte vi in, så det får du ringa om själv..." 

    Jag känner mig så otroligt arg, ledsen och frustrerad på en gång.. man tycker ju att dom borde ha iallfall LITE förståelse för min oro eftersom jag haft mina missfall.. 

    Ja jag funderade på de, jag får ringa och ljuga då helt enkelt...? :/ 
    Jag får säga att jag antingen haft en blödning, eller att alla mina grav-symptom försvunnit.. ? :/ 

  • Almina

    Jag förstår verkligen din oro! Jag var i exakt samma situation när jag väntade min son. Jag valde att göra ett UL privat (jag kände mig helt övertygad om att det var ett tredje missfall och orkade inte ta det via en barnmorska). Där var det dock ingen som ifrågasatte att jag ville ha ett ultraljud. Prova att ringa någon annan klinik kanske? Eller byt barnmorska? Självklart är det ingen garanti, och jag vet av erfarenhet att man ändå inte slutar oroa sig, men om man ser ett tickande hjärta i v 8-9 så minskar ju i alla fall risken för missfall!

  • LaFontaine
    Almina skrev 2014-11-27 18:01:52 följande:

    Jag förstår verkligen din oro! Jag var i exakt samma situation när jag väntade min son. Jag valde att göra ett UL privat (jag kände mig helt övertygad om att det var ett tredje missfall och orkade inte ta det via en barnmorska). Där var det dock ingen som ifrågasatte att jag ville ha ett ultraljud. Prova att ringa någon annan klinik kanske? Eller byt barnmorska? Självklart är det ingen garanti, och jag vet av erfarenhet att man ändå inte slutar oroa sig, men om man ser ett tickande hjärta i v 8-9 så minskar ju i alla fall risken för missfall!


    Nej, risken minskar inte för att man ser hjärtat slå. Risken minskar när hjärtat börjar slå.

    TS, jag tycker också att du ska testa att antingen prata med någon annan bm eller göra ett UL privat. Hoppas verkligen att du får se ett hjärta slå så att du kan släppa i alla fall lite oro!
  • Anne89

    Här är dom också snåla med VUL (och vanliga UL).. Men jag fick UL (då gjorde dom både vanligt UL och VUL) i vecka 14, på grund av att jag hade blödningar och värk.. Endast blödningen gav mig inget UL men när jag sen ringde och sa att jag hade fått värk så fick jag en akut tid samma dag.

    Det är ju just det att ett VUL säger ingenting.. Det kan gå bra, det kan gå dåligt! Men du kommer nog endast få VUL om du ringer med blödning, värk och försvunna symptom (det var just denna kombination som motiverade ett akut UL för min del).

    Jag tänker inte ens säga "ta det lugnt" till dig för jag vet precis hur det är.. Osäkerheten är hemsk! Var precis likadan själv då jag haft ett sent missfall förut. Men nu är jag i vecka 17 och nu har oron lagt sig!

  • Ninja1

    Jag blev tipsad av en sköterska vid 1177 (säkert inte regelrätt men hon var en räddande ängel för min skull iaf.) att ringa till KK när jag var i v. 5 och begära ett VUL för att jag hade ont. Till saken hör att jag haft ett utomkvedshavandeskap en gång och man ska göra tidiga UL om man blir gravid igen men då i vecka 8 eller nåt. Men jag skulle utomlands och var så orolig att jag bara låg och grät hela dagarna. Så hon sa åt mig att ljuga om hur långt gången jag var och säga att jag hade ont. Fick komma in direkt.
    Graviditeten visade sig ligga i livmodern och jag fick en chans att faktiskt bli glad!

    Jag lurade till mig mitt VUL, men det var det tamigtusan värt. Och jag tror min läkare på plats genomskådade mig, men spelade med. :)

  • malintherese01

    Tack alla, för era svar! 

    Ja det verkar nästan som det är så jag måste göra om jag vill ha ett VUL.. ringa ut och ljuga och säga att jag haft en liten blödning eller nåt. 

    Saken är , med de senaste missfallet gick jag till vecka 12 , och då började jag blöda.. Det visade sig att det var bara fostersäcken som hade växt sedan vecka 7, inte fostret... DET kan jag undvika med ett VUL i vecka 8-9... 
    då ser jag iallafall om fostret faktiskt fortfarande växer :/

  • Daisydelight

    Jag gjorde vul i vecka 8 på en privatgynmottagning och det var inga problem när jag berättat om mina missfall och oro.förstår inte varför de inte kan ge dig ett vul för att stilla din oro.hoppas det går bra!

  • malintherese01
    Daisydelight skrev 2014-11-27 19:45:58 följande:

    Jag gjorde vul i vecka 8 på en privatgynmottagning och det var inga problem när jag berättat om mina missfall och oro.förstår inte varför de inte kan ge dig ett vul för att stilla din oro.hoppas det går bra!


    Nej de förstår inte jag heller. Blev så chockad att de skulle vara såna problem med det, när jag har hört att de är klart man får om man fått flera missfall innan! :/
  • laila88

    Om du vill göra ett VUL i vecka 8-9 så skulle jag tipsa om att du ringer då och lurar till dig ett då istället för i förväg :)

    Jag tycker det är märkligt att dom är så snåla då du fått missfall. Jag hade ett MA och ett vanligt tidigt missfall och därför efter vi varit på två VUL så sa dom att ändå direkt ringa om jag var orolig eller det hände nåt så skulle jag få kika igen, just för att dom hade lägre tröskel då jag haft missfall förut. Det var som om vi var verkligen välkomna och oron togs på allvar.

    Nu kunde man inte se hjärtat på mitt första VUL för det var för tidigt så de enda vi såg var gulesäcken, fick sen ett till två veckor efter där man såg den lilla bebisen och hjärtat :) Fick även en bild då.

    Stå bara på dig och kräv att dom tar din oro på allvar! :) Man vill ju ha svart på vitt så man vågar pusta ut. Det är ännu mer förståeligt då man förlorat graviditeter innan.

Svar på tråden Varför blir jag nekad VUL??? :(