• Anonym (Banktjänstekvinnan)

    Hur skulle du göra i den här situationen?

    Du arbetar som banktjänsteman. Banken har ett speciellt erbjudande för alla barn som fyller 13 år och har föräldrarnas godkännande. De får ett bankkonto med lite pengar på, ett tillhörande bankkort och lite förmåner. 

    En dag dyker en mamma, en pappa och en nybliven 13-åring upp. 13-åringen har Downs syndrom. Du försöker tala med henom om hur kortet ska hanteras, hur koden ska förvaras och så vidare. Men det är uppenbart att hen inte förstår något alls. Föräldrarna svarar i hens ställe. Men de verkar inte se något konstigt med att hen ska förfoga över ett eget konto och bankkort för uttag. De vidrör inte handikappet.

    Vad skulle du göra i denna situation? Ta emot uppgifterna och ordna kortet som till vilken tonåring som helst, säga att det inte går för att hen är uppenbart förståndshandikappad, annat?

  • Svar på tråden Hur skulle du göra i den här situationen?
  • Anonym (A)

    Jag skulle kolla med min chef vad vi har för policy kring detta och sedan agera utifrån det.

  • Jw83

    Det är väl toppen att hen lär sig hantera ett bankkonto! Att neka hen är diskriminerande och väldigt förnedrande för 13 åringen. Det är till och med olagligt att neka pga handikapp.

    Föräldrarna vet bäst vad deras barn klarar av. Bara för att hen inte visar det så förstå hen kanske mycket. Talet och andra saker kan hindra hen från att visa sin förmåga.

  • Almina

    Att det är "uppenbart att någon inte förstår" bara för att man inte kan svara på frågor är ju ett lite märkligt resonemang. Jag skulle resonera som så att det är föräldrarna som känner sitt barn bäst. Om de märker att det inte fungerar så får ju de lösa det. Det är ju föräldrarna som får sätta in de pengarna på kontot som barnet i så fall riskerar att förlora/missbruka.

  • TigerLilySwe

    Följ gällande riktlinjer och utgå från att föräldrarna fullgör sin plikt som vårdnadshavare och tar ansvar för sonen och kortet. Diskriminering pga funktionsnedsättning är inte något du vill råka ut för eller få i knäet så var bara glad, tillmötesgående och serviceinriktad. Resten får föräldrarna hantera.

  • Anonym (Tove)

    Om ni har erbjudande för ungdomar som är tretton år så har ni. Jag förstår inte varför du ens frågar om vissa då skulle särbehandlas!

  • Ann Cistrus

    Det beror väl på vad ni har för riktlinjer och regler kring kortet och kontot. Står det i det finstilta att man måste vara "vid sina sinnes fulla bruk" eller dylikt så blir det knivigt, annars inte. 


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Donum

    Självklart skulle 13-åringen få ett bankkort. Som banktjänsteman är jag inte i position att bedöma någons förmåga att hantera ett bankkort och det är inte mitt jobb att göra det heller. Föräldrarna är ansvariga för 13-åringen, oavsett evt. diagnos eller ej.

  • Tihi

    Jag blir stum av trådstarten. Hur skulle det vara ditt problem om den förståndshandippade 13-åringen kan hantera ett bankkort eller inte? Finns det någon lag som säger att förståndshandikappade inte får ha bankkort? Det är väl upp till föräldrarna att bestämma om hon ska få ha ett bankkort och inte upp till dig? När blev du gud och fick tillåtelse att bestämma över saker som inte angår dig?

  • neverpreggo

    Det behöver inte vara så att barnet är den som alltid ska ta ut men att eget konto är enklast att ha av många skäl.

Svar på tråden Hur skulle du göra i den här situationen?