• Anonym (Banktjänstekvinnan)

    Hur skulle du göra i den här situationen?

    Du arbetar som banktjänsteman. Banken har ett speciellt erbjudande för alla barn som fyller 13 år och har föräldrarnas godkännande. De får ett bankkonto med lite pengar på, ett tillhörande bankkort och lite förmåner. 

    En dag dyker en mamma, en pappa och en nybliven 13-åring upp. 13-åringen har Downs syndrom. Du försöker tala med henom om hur kortet ska hanteras, hur koden ska förvaras och så vidare. Men det är uppenbart att hen inte förstår något alls. Föräldrarna svarar i hens ställe. Men de verkar inte se något konstigt med att hen ska förfoga över ett eget konto och bankkort för uttag. De vidrör inte handikappet.

    Vad skulle du göra i denna situation? Ta emot uppgifterna och ordna kortet som till vilken tonåring som helst, säga att det inte går för att hen är uppenbart förståndshandikappad, annat?

  • Svar på tråden Hur skulle du göra i den här situationen?
  • Anonym (A)

    Jag skulle kolla med min chef vad vi har för policy kring detta och sedan agera utifrån det.

  • Jw83

    Det är väl toppen att hen lär sig hantera ett bankkonto! Att neka hen är diskriminerande och väldigt förnedrande för 13 åringen. Det är till och med olagligt att neka pga handikapp.

    Föräldrarna vet bäst vad deras barn klarar av. Bara för att hen inte visar det så förstå hen kanske mycket. Talet och andra saker kan hindra hen från att visa sin förmåga.

  • Almina

    Att det är "uppenbart att någon inte förstår" bara för att man inte kan svara på frågor är ju ett lite märkligt resonemang. Jag skulle resonera som så att det är föräldrarna som känner sitt barn bäst. Om de märker att det inte fungerar så får ju de lösa det. Det är ju föräldrarna som får sätta in de pengarna på kontot som barnet i så fall riskerar att förlora/missbruka.

  • TigerLilySwe