• Anonym (Dåligamamman)

    Graviditeten gör mej till en kass mamma!!

    Jag är gravid och har ett barn som är 2 år. Jag har varit hemma länge med mitt barn, började dagis för någon månad sedan. Men till saken, jag har varit en väldigt aktiv mamma och väldigt pedagogisk och planerande, bekräftande och framförallt njutit. Men sedan jag blev gravid har jag blivit sämre och sämre, ingen ork alls, orkar inte hemmalivet med en babblandes 2 åring som aldrig slutar fråga hur mycket svar ögonkontakt och nivåsänkade jag gör! Jag hittar hellre på aktiviteter än att vara hemma, men jag är själv helt slut efter aktiviteten, vit i ansiktet och tar oss knappt hem! Sedan kanske inte hen somnar och då är jag helt slut! Från att alltid bemöta så fint så kan jag innan jag hinner hejda mej skrika till på stackars barnet och det blir så ledset och kramar mej. Sa lugnt till hen flera gånger att inte nya pennan fick användas utanför lekfilten ändå kladdade hen i soffan som är typ förstörd, felet är ju uppenbarligen mitt men topplocket gick och jag morrade och fräste högt NEJ och lyfte upp hen bryskt och satte hen på lekmatran och fräste FYyY usch fyyy. Sedan spillde hen ut vatten för andra gången men över mej och då hann jag inte hejda mitt skrik! Det var ju ett misstag men jag for upp i ett vrål med min stora gravida kropp och hen blev ledsen och rädd för jag skrämmer ju skiten ur hen! Stackars barn, jag var bara inte beredd alls och han inte dämpa mej. Jag kramade hen såklart men känner att jag tror jag gör hen rädd och jag hatar att jag inte orkar vara den mamma som jag var som njöt och hade roligt, jag klara på vippen att bita ihop nu! Är jag ensam gravid att bli såhär.

  • Svar på tråden Graviditeten gör mej till en kass mamma!!
  • zorina

    Tycker det är jätteskönt att höra att det inte bara är jag!! Jag e precis likadan. Kan inte behärska mig känns det som och man blir vansinnig för minsta lilla. Min är 2,5 och är mkt envis och trotsar hela tiden nästan nu.. jag har löst det genom att min mamma tar henne en gång i veckan så ja bara kan få sova! Det har hjälpt väldigt mkt då hon sover dåligt på nätterna och är uppe två tre ggr.. sen tänker jag hur man ska orka två?? Men allt löser sig väl alltid :)

  • Anonym (ja me)

    Jag var likadan, men för mig blev det lite bättre efter v 20 när illamåendet och värsta tröttheten försvann. Orkar ändå inte på långa vägar vara en så bra mamma som tidigare. Tycker så synd om mitt "stora" barn.

  • Anonym (Dåligamamman)

    Åh, jag blir så glad över era svar att jag gråter!! Gud vad knäpp man är!! Ja, Zorina, min sover oxå jätteilla, en bra natt väcker hen mej 2 g, en dålig natt så kanske 6 gånger, men oftast mellan det! Mina föräldrar bor inte i närheten annars tycker jag din lösning är väldigt bra! Att vara lösningsinriktad är en superegenskap när man är småbarnsförälder:)

    ja me vad skönt att set blivit bättre för dej, trist att man inte kan komma upp i samma nivå bara. Jag är gravid i vecka 31 och jag är värre nu.

  • Anonym (ja me)

    När jag mådde som mest illa och var hemma med 2-åringen kunde jag lägga mig på soffan och säga "du får leka själv". Från att alltid varit 100% engagerad i henne.
    Jag blev många gånger jättearg och irriterad, speciellt när hon inte kunde slappna av i sängen på kvällen utan bara lekte. Då röt jag åt henne så att hon blev rädd och ledsen. "Inte skrika mamma" kunde hon säga Gråter
    Så dåligt samvete jag har över detta!

    Nu är jag inte så ilsken längre, men jättetrist och orkar inte leka så mycket. Det märks att hon "stöter bort mig" genom att säga "nej, inte du mamma, bara jag och pappa..." Men egentligen vet jag ju att hon vill vara med mig.

  • zorina

    Brukar försöka tänka att de finns dom som har det värre me :). Och jag hoppas dom små har glömt bort om ett år att mamma va extra sur och grinig ett tag :).

  • Anonym (ja me)
    zorina skrev 2014-11-27 21:18:13 följande:
    Brukar försöka tänka att de finns dom som har det värre me :). Och jag hoppas dom små har glömt bort om ett år att mamma va extra sur och grinig ett tag :).
    Ja, så tänker jag också. Hoppas bebisen blir "lätt" och kan följa med på det jag och stora barnet gör.
  • jagärjagvemärdu

    Om pappan finns med i bilden (vilket jag antar eftersom du är gravid) så låt honom ta ditt barn medan du vilar dig! Jag gissar på att han jobbar så under dagen kan ni hitta på saker och sen när pappan kommer hem kan han "ta över" och så kan du ta det lugnt och vila!

Svar på tråden Graviditeten gör mej till en kass mamma!!