• Anonym (Leila)

    Har jag Klamydia i ögat?

    Hej!

    Har varit röd i ena ögat ett bra tag, inte jättemycket, men konstant småröd i ögat. Det svider lite också. Tänker att eftersom jag pluggar och sitter mycket framför datorn så beror det på det. På senaste har det dock svidit lite mer, särskilt kvällstid. Nämnde detta för en kompis som sa att hennes dotter hade Klamydia i ögat!! Wtf? Typ att hon hade fått det från en katt. Är detta möjligt? Jag har ju också en katt och undrar om det är samma diagnos som gäller för mig? Ska givetvis kontakta annan vård än familjelivsvården men ni kan väl göra ett första utlåtande please. Vad gör man i så fall mot detta? Jag är ju oerhört skeptisk mot penicillin och tar det helst inte.Är oerhört tacksam för diverse diagnoser. 

  • Svar på tråden Har jag Klamydia i ögat?
  • Anonym (Kok)
    zZzZz skrev 2014-11-27 23:39:24 följande:

    låter mer som "pink eye" än klamydia, då klamydia är en könssjukdom :)

    http://www.medicinenet.com/pink_eye/article.htm


    Jo, fast du kan få klamydia både i halsen och ögat om du har otur.

    TS: Det är säkert inte klamydia, men gå till doktorn så du blir av med skräpet.
  • Anonym (Leila)
    zZzZz skrev 2014-11-27 23:39:24 följande:

    låter mer som "pink eye" än klamydia, då klamydia är en könssjukdom :)

    http://www.medicinenet.com/pink_eye/article.htm


    Ja, men när hon sa så ringde en klocka att jag har hört tidigare att man faktiskt kan ha klamydia i ögat men det låter ju jäkligt skumt alltså. 

    Kanske fått en släng av Pink Eye då. Fast jag har haft detta i flera månader och jag är inte sådär röd som på bilden men det finns väl olika grader i helvetet så att säga.
  • Anonym (Leila)
    Anonym (Kok) skrev 2014-11-27 23:44:37 följande:
    Jo, fast du kan få klamydia både i halsen och ögat om du har otur.

    TS: Det är säkert inte klamydia, men gå till doktorn så du blir av med skräpet.
    Men shit, är det samma klamydia som man blir steril av? Jag testade mig för klamydia för inte alltför länge sedan och vill minnas att jag hade fått ögonproblemet sedan tidigare. Provet var alltså negativt men kan man alltså ha det separat i halsen och ögonen som då inte visar sig på test i genitalierna?

    Ska definitvt gå till doktorn! 
  • Anonym (Leila)

    Nu läste jag att Klamydian är vanlig i ENA ögat. Check.

  • taquine
    Anonym (Leila) skrev 2014-11-27 23:51:23 följande:
    Fast jag har inte klamydia "där nere" så är i vart fall inte i samband.
    Nej det var ju tur, ;) Finns en receptfri salva som heter noviform (tror jag) som brukar hjälpa  mot irriterande ögon , annars är det ju doktorn . Lycka till 
    Goodness me
  • Anonym (Leila)
    taquine skrev 2014-11-28 00:00:22 följande:
    Nej det var ju tur, ;) Finns en receptfri salva som heter noviform (tror jag) som brukar hjälpa  mot irriterande ögon , annars är det ju doktorn . Lycka till 
    Japp!Cool

    Tack snälla för dina tips! Ska prova salvan kanske!{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Doc)
    Anonym (Leila) skrev 2014-11-27 23:56:38 följande:

    Nu läste jag att Klamydian är vanlig i ENA ögat. Check.


    Är mycket ovanligt med chlamydia-ögoninflammation, speciellt om man inte själv har chlamydia. Finns många andra orsaker till ensidiga röda ögon, bl.a. bakteriell ögoninflammation, uveit (vet inte om det finns något bra svenskt ord), episclerit m.fl. Tror som sagt inte att det är chlamydia, men viktigt att du ändå snart tar kontakt med vårdcentral. Om det (mot förmodan) skulle vara chlamydia behandlas detta med tabletter av antingen tetracyklin eller erytromycin (båda är antibiotika).

    Om du vill ha vidare vägledning:
    * Hur länge har du haft det?
    * Gör det ont eller skaver det bara?
    * Är ögat kladdigt (till exempel när du vaknar)?
    * Är du ljuskänslig på det ögat?
    * Ser du sämre på det ögat än på det andra?
    * Ingen släkting som har Bechterews sjukdom?
  • Anonym (Leila)
    Anonym (Doc) skrev 2014-11-29 03:45:13 följande:
    Är mycket ovanligt med chlamydia-ögoninflammation, speciellt om man inte själv har chlamydia. Finns många andra orsaker till ensidiga röda ögon, bl.a. bakteriell ögoninflammation, uveit (vet inte om det finns något bra svenskt ord), episclerit m.fl. Tror som sagt inte att det är chlamydia, men viktigt att du ändå snart tar kontakt med vårdcentral. Om det (mot förmodan) skulle vara chlamydia behandlas detta med tabletter av antingen tetracyklin eller erytromycin (båda är antibiotika).

    Om du vill ha vidare vägledning:
    * Hur länge har du haft det?
    * Gör det ont eller skaver det bara?
    * Är ögat kladdigt (till exempel när du vaknar)?
    * Är du ljuskänslig på det ögat?
    * Ser du sämre på det ögat än på det andra?
    * Ingen släkting som har Bechterews sjukdom?
    Tack snälla du för ditt svar! 
    Det har hållit på i säkert ett halvår men gör liksom inte akut ont och det är därför jag inte kontaktat sjukvården men sen läste jag någonstans att om ögat var rött länge skulle man kolla upp det men så vill man inte belasta i onödan osv..Jag har haft ögoninflammation någon gång tidigare innan detta, när ögat klibbat igen på morgonen och varat men det här är inte alls samma sak utan ögat är enbart rött och känns i så fall mer torrt än klibbigt och min egna tanke var då att det kanske beror på att jag sitter vid datorn mycket och pluggar. Fast så borde väl egentligen båda ögonen ta stryk tänkte jag sen och då kom jag in på det här med klamydian.
    Jag är icke ljuskänslig och jag bör nog tillägga att jag laseropererade ögonen för fyra år sedan men har aldrig haft något problem med det så vet inte om det är relevant info. Ser heller inte sämre. Ingen i släkten har Bechterews vad jag vet. Har även kollat om jag är allergisk mot något men det är jag inte heller. Var inne på om jag hade någon pollenallergi eller liknande som kunde påverka, men då borde det ju skifta med årstiderna också och det gör det inte heller. 
    Känslan är att ögat är irriterat och ibland gör det rent ont. Dock aldrig akut ont så jag måste ta smärtstillande.
  • Anonym (J)

    Vet att även fåglar, tex undulater och papegojor kan bära på klamydiabakterier.

  • Anonym (Doc)
    Anonym (Leila) skrev 2014-11-30 21:56:12 följande:

    Tack snälla du för ditt svar! 

    Det har hållit på i säkert ett halvår men gör liksom inte akut ont och det är därför jag inte kontaktat sjukvården men sen läste jag någonstans att om ögat var rött länge skulle man kolla upp det men så vill man inte belasta i onödan osv..Jag har haft ögoninflammation någon gång tidigare innan detta, när ögat klibbat igen på morgonen och varat men det här är inte alls samma sak utan ögat är enbart rött och känns i så fall mer torrt än klibbigt och min egna tanke var då att det kanske beror på att jag sitter vid datorn mycket och pluggar. Fast så borde väl egentligen båda ögonen ta stryk tänkte jag sen och då kom jag in på det här med klamydian.

    Jag är icke ljuskänslig och jag bör nog tillägga att jag laseropererade ögonen för fyra år sedan men har aldrig haft något problem med det så vet inte om det är relevant info. Ser heller inte sämre. Ingen i släkten har Bechterews vad jag vet. Har även kollat om jag är allergisk mot något men det är jag inte heller. Var inne på om jag hade någon pollenallergi eller liknande som kunde påverka, men då borde det ju skifta med årstiderna också och det gör det inte heller. 

    Känslan är att ögat är irriterat och ibland gör det rent ont. Dock aldrig akut ont så jag måste ta smärtstillande.


    Låter inte som allergi tycker jag. Jag lovar dig att du inte belastar sjukvården om du går till vårdcentral. Jag råder dig verkligen att kolla upp det. Med tanke på vad du skriver och att du har gått med det så länge tror jag inte att det är något, men kolla upp det för säkerhets skull
    Anonym (J) skrev 2014-12-01 00:01:17 följande:

    Vet att även fåglar, tex undulater och papegojor kan bära på klamydiabakterier.


    Det är faktiskt inte chlamydia utan de närbesläktade "chlamydophila". De bakterierna kan ge lunginflammation, men inte genital chlamydia-infektion
Svar på tråden Har jag Klamydia i ögat?