• Kurona

    Ergobaby hybridsjal el. Ergobaby 360

    Jag ska ha barn i slutet av mars och börjar redan nu fundera på bärsjal/bärsele. 

    Med mitt tidigare barn så hade jag först en babybjörn original, värsta inköpet jag gjort. Fick ont i ryggen i timmar efter att ha använt den i tio minuter. Sen så köpte vi en babybjörn miracle, även denna sabbade våra ryggar. 

    Nu har jag läst på en hel del och sett att ergobaby är väldigt populärt. Så jag funderar på en sjal eller en 360 ifrån dem. Men vilket är bäst? Jag hade två väninnor med barn samtidigt som mig förr och båda av dessa hade vävda sjalar som de var otroligt nöjda med. Men dessa verkar krångligare än hybridsjalen och jag vill gärna ha något enklare.

    Vad tycker ni? Ni får gärna lämna åsikter om både ergobaby 360, ergobaby hybridsjal samt babybjörn one.

    Tack på förhand :) 


  • Svar på tråden Ergobaby hybridsjal el. Ergobaby 360
  • JazzKermit

    Bara du inte väljer bb så är du ok! :D Om du tror att du kommer att bära bebisen framåtvänd så är ju 360 att föredra men det är inget man rekommenderar längre stunder, det blir för mycket intryck för bebben. Det finns ju dock fler ergonomiska selar, här har vi en manduca och får snart hem en Wompat.

  • Kurona

    Tänker mest att det är praktiskt att kunna bära framåt när barnet är äldre :) Har du någon erfarenhet av BB one? För den ska likna 360, som jag förstår. 

    Nej babybjörns andra selar är inge vidare! 


  • JazzKermit

    Ja, de liknar varandra men det räcker att man tittar på bilderna så ser man att bebisarna sitter bättre i ergon, de kommer djupt ner med rumpan så att rumpan hamnar lägre än knäna. I samtliga bb:s modeller är det tvärt om även om det inte är lika tydligt på one.

  • Flickan och kråkan

    Vi har burit tre barn helt.....alltså inte använt vagn alls. Jag har aldrig ens funderat på att bära framåtvänd på mage......varför liksom? Yngsta är 1,5 och sitter glatt på ryggen. Jag säger tveklöst sjal till nyfödd. Har inte testat just ergons hybrid men rekommenderar tveklöst en trikåsjal. När de blir tyngre så byter man till vävd eller en ergonomisk bärsele. Ergonomisk bärsele fungerar till nyfödd med men sjal är bekvämare och mysigare.

  • Flickan och kråkan

    Och nej, man ska inte få o t. Jag är liten och ta ig och bär regelbundet i sjal och bärsele tills de är i 3-årsåldern. Första året bor de i sjal. Har aldrig haft ont eller tyckt att det varit tungt.

  • häxjakt

    Vi "hel-bär" vår son på drygt 3 månader. Ingen vagn alltså.

    Vi har en Sino (en tunn trikåsjal) en Wrapsody stretch hybrid (semitrikåsjal, inte lika stretchig alltså, nånstans mellan en vävd sjal och en trikåsjal) och en Ergobaby Organic bärsele.

    Sinon är lättknuten men kan bli lite sladdrig efter nån timme eller då man går på ordentliga promenader nu när han är lite tyngre. Den var vår bästa vän då han var nyfödd, så lättknuten!

    Wrapsodyn är vår favorit nu. Lättare än en vävd sjal. Kan tänka mig att den är rätt lik ergobabys hybridsjal. Wrapsodyn finns dock i så många fler roliga färger och mönster.
    Den här sjalen kan man ju göra knytningar så att han kan sitta framåtvänd om han skulle önska det då han blir lite större och stabilare. Han kan även sitta på ryggen i den här sjalen. Bästaste köpet enligt oss!

    Ergobabyselen vi har är en ekologisk original. Det tog oss en liten stund att bli bekväma med spädbarnsinlägget men i övrigt så är det en bra sele. Kommer bli toppen då han blir stor nog att vara utan inlägget. Ser ingen anledning att ha honom framåtvänd i selen. Han sitter ju ändå i selen så att han kan se sig omkring lite (alltså inte helt kloss mot bröstet). Sen kan man ju bära på ryggen och höften också när han blir större.

    På ergobabys hemsida så står det något om att de utvecklat 360:n mest för att nå ut till en större publik än inbitna bär-nördar och samtidigt kunna utbilda om att framåtvändning inte är optimalt. Man får den känslan i alla fall då man läser vad de själva skrivit om den.

    Om du ska köpa en Ergobaby sele så passa dig för kopior. Vad jag har förstått så finns det en hel del sådana i omlopp på blocket och andra sajter.

    Lycka till med bebisen!

    PS: Vi provade en Babybjörn One i butik men det är bara en "förklädd" vanlig Babybjörn. Den är inte nämnvärt annorlunda tycker jag. Tunna axelband, en massa remmar och spännen överallt som man inte begriper sig på. Hårt och syntetaktigt tyg och bebben hänger i skrevet...

  • Flickan och kråkan

    Mam eco är också ett bra alternativ om man är ute efter just en stadig trikå. Som riktiga pyttisar har mina burits i sino från looma (som ovanstående), sedan i mam eco och så har vi gått över till vävd sjal då de varit sådär 4-5 månader. Min snart 1,5-åring bärs nästan uteslutande i bärsele....särskilt i det här vädret. kommer säkert att sjala en hel del till våren igen, men med barn som springer och ska i och ur hela tiden så har sele sina praktiska fördelar.....även om sjal avlastar bättre och är finare. 

    Vilken sele man ska välja beror huvudsakligen på vilken kroppsformman har som bärare. Jag är lite för kort för att ergon ska sitta riktigt bra. Jag är liten på alla håll och kanter och har använt angelpack, beco butterfly II, boba 2G, Oh snap (babyhawk) och Wompat toddler. Sambon är större på alla håll. Han har burit huvudsakligen i Manduca.

  • Kurona

    Tack så hemskt mycket för alla tips och råd! Slog till på en ergobaby hybridsjal på lekmers black friday rea! 


    Nej jag har också funderat på om det där med framåtvänt verkligen behövs, känns knasigt att lägga flera hundra extra bara för det, det blir nog så att vi kör med sjalen i början, maken är dock inte lika bekväm med att använda sjal så vi kanske skaffar en ergobaby original till honom med spädbarnsinlägg. 

    Vi bar knappt sonen i bärsele då jag tyckte han satt extremt dåligt i babybjörnen och sen så vart det så tungt för ryggen att man inte klarade av den. 

    Men vill gärna bära så mycket som möjligt nu då jag redan har ett barn sen tidigare. Känns som att livet blir enklare med sjal :)


  • Kurona
    Flickan och kråkan skrev 2014-11-28 20:34:19 följande:

    Mam eco är också ett bra alternativ om man är ute efter just en stadig trikå. Som riktiga pyttisar har mina burits i sino från looma (som ovanstående), sedan i mam eco och så har vi gått över till vävd sjal då de varit sådär 4-5 månader. Min snart 1,5-åring bärs nästan uteslutande i bärsele....särskilt i det här vädret. kommer säkert att sjala en hel del till våren igen, men med barn som springer och ska i och ur hela tiden så har sele sina praktiska fördelar.....även om sjal avlastar bättre och är finare. 

    Vilken sele man ska välja beror huvudsakligen på vilken kroppsformman har som bärare. Jag är lite för kort för att ergon ska sitta riktigt bra. Jag är liten på alla håll och kanter och har använt angelpack, beco butterfly II, boba 2G, Oh snap (babyhawk) och Wompat toddler. Sambon är större på alla håll. Han har burit huvudsakligen i Manduca.


    Storebror var stor från början och växte sen riktigt fort och hoppade långt över alla kurvor, inte säkert att lillebror också kommer göra det, men ganska troligt. 


    Både jag och maken är långa och normalt byggda, så tror ergobaby passar bra :) 


Svar på tråden Ergobaby hybridsjal el. Ergobaby 360