• Anonym (mamma)

    Min 1-åring vill inte äta vanlig mat!

    Jag blir så frustrerad! 
    Min 1-åriga son är inte så förtjust i att äta vanlig mat...
    Det är bara välling i flaska, vitt bröd, yoghurt, gröt som går bäst...

    Men vanlig mat, som burkmat, är han så svår att få i mat... han vänder bort ansiktet varje gång jag tar fram skeden mot honom, vägrar öppna munnen...när jag försöker blir han bara arg och när jag lyckas få mat i munnen på honom bubblar han ut munnen och tror det är en lek och tramsar sig...

    Jag vill ju att han ska få i sig kött med och allt annat...

    Hur ska jag göra för att uppmuntra honom till att äta?! 

  • Svar på tråden Min 1-åring vill inte äta vanlig mat!
  • asaint

    Låt han äta själv, det kan göra jätte mycket :) Det var det som funkade på vår plutt till slut.

  • Anonym (Jag)

    Mat som du lagat då? Funkar det? Plockmat kanske han skulle gilla?

  • Anonym (annan mat)

    Burkmat kallar inte jag vanlig mat. Den är okryddad, trist och allt är blandat med vartannat.
    Laga mat istället. Låt barnet äta av vad du äter. Pasta, potatis, och ris för sig, samt tex köttbullar, falukorv, kyckling mm för sig. Lägg upp tomat, gurka, majs mm bredvid och låt barnet plocka i sig själv.

  • Påven Johanna

    Alla barn gillar inte burkmat. Den är mosig och hopblandad, och många barn gillar smakerna var för sig och gärna att det ska smaka mer än vad burkmaten gör. 

  • Anonym (konstigt)

    Burkmat är inte vanligmat.


    Koka lite olika saker och lägg upp på en tallrick lite makaroner, lite ärtor lita hackad gurka lite majs och sätt dig sedan och ät din mat och låt killen leka.


     


    Så har mina gjort sedan de var 4-5 månader.


    Den yngsta matade vi eg aldrig kanske första månaden, annars har denna pillat i sig en hel del och i övrigt hel ammning.

  • Anonym (kryddfia)

    Det är många barn som varken gillar burkmat eller att bli matade.

    Det sägs att den allra bästa metoden är att ge barnet plockmat, särskilt för matvägrare. Man ger vad som helst som är plockvänligt och låter barnet plocka och äta i egen takt.

    Backa några steg och släpp alla krav ett tag. Låt barnet sitta med vid måltiderna och plocka själv. Gör hen det, bra. Gör hen inte det, helt ok med för det kommer förr eller senare.

Svar på tråden Min 1-åring vill inte äta vanlig mat!