• Ok

    Hjärtformad livmoder

    Skriver detta för att sprida lite hopp, jag har tidigare haft fyra missfall och är nu i vecka 39!

    Jag hade svårt att bli gravid- det tog tid mellan gångerna och sen slutade det i missfall mellan vecka 5 och 9. Vid fjärde missfallet konstaterades att min livmoder var hjärtformad men den läkaren trodde inte att missfallen hade med det att göra.
    En annan läkare remitterade mig till Sabbatsbergs sjukhus där jag fick träffa en expert som sedan opererade min livmoder. Det visade sig att jag hade ett litet veck på livmodern som han tog bort.
    Vi väntade en mens sen gick det på första försöket och nu har jag 10 dagar kvar till BF!:)

    När jag fick veta att min livmoder var hjärtformad upplevde jag att det var svårt att hitta information om vad det kan innebära, jag hittade mest negativ information kring operation men jag är så glad att jag hamnade hos den fantastiskt sympatiska och duktiga läkaren på Sabbatsberg.

  • Svar på tråden Hjärtformad livmoder
  • bellos

    Låter som mig men jag har två separata livmödrar. Hoppet börjar ta slut hos mig och jag hittar ingen riktigt information någonstans :(

  • Ok

    Fy vad jobbigt, lider med dig.

    Vad säger läkarna, finns det inget man kan göra? Kan varmt rekommendera Sabbatsberg om du bor i Stockholmstrakten.

  • Hallonet80

    Hej!

    Grattis och tack för lite pepp =)  Har idag opererat min livmoder, hade en skiljevägg, septum, som nu är borta! Önskar inget hellre än att bli gravid efter första mens =D
    Ska äta östrogen några veckor för att bättra på läkningsprocessen, gjorde du det?

  • Millaevans

    Tar upp en lite äldre tråd här , men jag har också hjärtformad livmoder, fick först missfall med tvillingar och nu igen precis. (Vet dock ej med en eller två) ska träffa läkare imon.
    Men operation har de vart tal om, men när dem såg att den "bara" var hjärtformad och inte delad så sa dem att de inte bör vara någras problem..

    Samtidigt säger dem (detta kan vara svart på
    Tidigare funderingar i denna tråd) att de ultraljud som man gör i, och tidigt, är ganska nytt. Dem har inte dokumenterat detta så länge och har där av dåligt med statistik osv. När jag frågar om min hjärtformade livmoder påverkade ngt, så säger dem att den kan påverka allt men också inget...

    Ska man dra upp operation igen? Vad innebär de mer exakt att ta bort "väcket" hur omfattande är operationen ?

  • Bio

    Jag hade också septum (alltså en liten skiljevägg som går ner som gör att livmodern blir hjärtformad i stället för mer triangelformad) som upptäcktes efter mitt första mf. Före det hade jag fått en son med kraftig tillväxthämning som fick tas ut v 32, ingen aning om det hade nåt med livmoderns form att göra. Vi hade också väldigt svårt att bli gravid.
    Operationen gick enkelt, gjorde den på Sophiahemmet i Sthlm. Jag hade inte ont och behövde inte stanna över natten, fick bara inte köra bil samma dag efteråt. Man måste ha spiral i en månad efteråt för att inte skiljeväggen ska växa tillbaka, det suger ju när man vill bli gravid så snart som möjligt. Men men.

    Efter operationen blev jag gravid på tredje försöket, det var ändå rätt snabbt för att vara jag. Tyvärr blev det också mf. :( Men hoppas att det ska lyckas snart.

Svar på tråden Hjärtformad livmoder