• Anonym (ts)

    Får han ta ut föräldraledigheten??

    Får han ta ut föräldraledigheten samtidigt som när jag har vårdnadsbidrag?

  • Svar på tråden Får han ta ut föräldraledigheten??
  • Anonym (?)
    Emelie1984 skrev 2014-11-28 22:29:15 följande:

    Inte om ni har delad vårdnad och bor under samma tak


    Är det inte snarare hon som inte får plocka ut vårdbadsbidrag i så fall?
  • Anonym (W)

    Vem är hemma från arbetet, och förlorar lön, för att ta hand om barnet?

  • Anonym (?)
    Emelie1984 skrev 2014-11-28 22:32:53 följande:

    Ja det är ju antingen vårdnadsbidrag eller fp de får inte kombineras med varandra


    Men är det inte så att det enda kravet för att plocka ut föräldrapenning är att man är hemma med barnet medans vårdnadsbidraget har fler krav, bland annat att man inte får plocka ut föräldrapenning samtidigt?

    För i så fall tänker jag mig att pappan kan göra lite som han vill (om han har barnet) och att ts får lov att anpassa sig efter det.

    Men jag är ingen expert på bidragssystemet.
  • Anonym (ts)

    vi bor under samma tak. 

    att man inte får plocka ut föräldrapenning samtidigt, gäller det även den andra förälder, eller bara den som tar ut vårdnadsbidrag?

  • Emelie1984

    Jag jobbar ex halvtid och sonen är då med mormor. Får 3000 kr i månaden i vårdnadsbidrag och detta under förutsättning att ingen fp tas ut varken på honom eller syskon . Går att kombinera med vab. 250 dagar måste även vara uttaget innan man får ansöka om bidraget .

  • Anonym (Rosa)

    Det gäller båda föräldrarna, ingen FP får tas ut om man har vårdnadsbidrag. Däremot får man jobba. Så om pappan jobbar och mamman är hemma med  vårdnadsbidrag så kan mamman fortfarande jobba extra på kvällar och helger om det funkar. Men ingen FP.

  • Anonym (ts)
    Anonym (Rosa) skrev 2014-12-01 08:49:06 följande:

    Det gäller båda föräldrarna, ingen FP får tas ut om man har vårdnadsbidrag. Däremot får man jobba. Så om pappan jobbar och mamman är hemma med  vårdnadsbidrag så kan mamman fortfarande jobba extra på kvällar och helger om det funkar. Men ingen FP.


    ok. hur funkar det med sjukpenning?
  • Brumma
    Anonym (ts) skrev 2014-12-02 23:49:48 följande:

    ok. hur funkar det med sjukpenning?


    5§ Vårdnadsbidrag får inte lämnas till en vårdnadshavare som för samma kalendermånad eller del därav får

    1. föräldrapenning med anledning av ett barns födelse enligt 12 kap. socialförsäkringsbalken,

    2. arbetslöshetsersättning enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring,

    3. aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning vid deltagande i ett arbetsmarknadspolitiskt program,

    4. sjukpenning eller rehabiliteringspenning enligt socialförsäkringsbalken efter det att sådan ersättning har lämnats för en tid av 365 dagar,

    5. sjukpenning under eller omedelbart efter en period när arbetslöshetsersättning enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring har lämnats,

    6. sjukersättning eller aktivitetsersättning enligt socialförsäkringsbalken,

    7. allmän ålderspension enligt socialförsäkringsbalken,

    8. äldreförsörjningsstöd enligt socialförsäkringsbalken, eller

    9. ersättning enligt lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare.

    Vårdnadsbidrag får inte heller lämnas till en vårdnadshavare vars make eller sambo för samma kalendermånad eller del därav får någon av de ersättningar som anges i första stycket 1?9. Detta gäller för vårdnadshavare som bor tillsammans med sin make. Lag (2010:1300)
Svar på tråden Får han ta ut föräldraledigheten??