• Kristoffer111

    Kondylom

    Hej , har kondylom och undrar om man kan behandla det som man gör som man gör med fotvårtor och ta nagellack eller nått sånt liknade ?;/

  • Svar på tråden Kondylom
  • HannaS86

    Nej tyvärr, du behöver gå till läkare och bränna eller frysa bort dem. Jag har haft det för en 6 år sen eller nåt sånt och läkaren brände bort dem direkt när jag var på sjukhuset för att kolla upp vad det var, jag behövde inte vänta på ett återbesök. Det fungerade jättebra, jag har inte fått något nytt utbrott sedan dess :)

  • Kristoffer111

    hej , va till undommotagning i dag och dom sa att jag hade för lite för att bränna eller frysa dom  , finns det inget annat man kan göra ? 

  • Anonym (Angelica)

    Kondylom är ett virus typ som förkylning, vårtorna och sjukdomen går alltså bort av sig självt efter mellan 2-7veckor :)

  • Anonym (Gh)

    Fråga om recept på en blå rinnande olja som man smetar på på vårtorna. Jag hade det för 5 år sedan och dem försvann med den blåa smeten och har aldrig kommit tillbaka.

  • HannaS86
    Kristoffer111 skrev 2014-12-10 01:35:52 följande:

    Har haft dom i 1år nu och jag har fått någon rinande form av något som skulle ta bort dom men det funkade ej


    Men det måste du få fixat, be att få bränna bort dem, då försvinner de direkt när de bränner.
  • Cemina

    Jag hade det för ett par år sen, men jag fick en salva på recept. Det tog lite tid men till sist försvann det. Om du inte fick hjälp av det stället du var på kanske du kan prova att stå på dig lite eller gå någon annan stans, inte kul att gå runt med det där...

  • Anonym (såja)

    Okej, så här kan du göra. 

    Stick till ica och köp vitvinsvinäger och lite ättika. 

    När du duschat och kanske ska sätta dig för att kolla tv eller läsa en tidning så plockar du fram typ ett shot-glas och fyller den med några skvättar vitvinsvinäger. En matsked kanske. Sen tar du och häller i lite mindre av ättikan. En tesked kanske. Sen plockar du fram en tops eller tre och doppar dem i vätskan. Topsen låter du trycka på vårtan en bra stund, därav läsestunden. Fortsätt doppa typ var tredje minut. Om det svider mycket så är det troligt att man låtit lite av vätskan rinna ut runtom vårtan så att det kommer i kontakt med den vanliga huden. Bara att torka av med papper och vatten och fortsätta. Känslan på vårtan ska bara vara härligt svidande. Till slut så märker man att vårtan blir vitaktig. Detta är en bra grej. Man kan fortsätta ett tag till för att göra extra nytta, men när den blivit vit så har den essentiellt fått tillräckligt för att stora delar av den ska dö inom de närmsta dagarna. Man kommer se att efter typ två dagar så blir den brun eller svart. Jag har haft en vårta som blev svart efter en dag och trillade av efter två dagar. Skitsmidigt! Mitt tips som jag lärt mig nu är att man ska köra på ordentligt tills man ser att allt på vårtan blivit rejält vitt. Annars blir det lite så att bara vissa delar av vårtan dör och man får göra om proceduren. 

    Vissa säger att vitvinsvinäger är det som gäller, jag tycker att det tar för lång tid för vårtorna att bli vita med det så det är därför jag blandar ut med lite ättikssprit. Och för att betona för de osäkra så är detta inga som helst problem. Kör på bara och se till att hålla vätskan på vårtan så att man slipper den svidande känslan. Huden får sig en liten törn annars. Inget allvarligare än så. 

    Lycka till!

Svar på tråden Kondylom