• Abla

    Kan man tvingas till vaginal förlossning efter två akuta snitt? Någon?

    Jag har precis fått veta att jag är gravid med mitt tredje barn. Först kom naturligtvis glädjen, men strax därefter kom paniken och rädslan för att tvingas till att göra ytterligare ett försök till vaginal förlossning. Min historik är två tidigare akuta kejsarsnitt.

    Förlossning ett sattes igång på grund av havandeskapsförgiftning. Efter två dygn så avslutades kalaset med snitt. Hade då haft värkarbete under nästan hela tiden och inte öppnat mig nämnvärt, var uppe på 4 cm efter två dygn. Mycket påfrestande för kroppen. Kände dock att jag hade fin kontakt med personalen och jag ville verkligen föda vaginalt så jag kämpade på.

    Inför förlossning 2 så hade jag samtal med överläkaren på förlossningen kring snitt eller inte. Jag var själv mycket tveksam och tillsammans bestämde vi att jag skulle ge en vaginal förlossning en chans till och att jag om jag kände att det inte fungerade så skulle det bli snitt i tid på förlossningen. Väl där och efter ett och ett halvt dygn och samma läge så tog jag min historia för läkaren på förlossningen och bönade och bad om att de skulle snitta mig istället eftersom det kändes precis som förra gången och att jag hade överläkarens ok på det. Ansvarig läkare där och då sa att något snitt fanns det inte tal om. Jag var så ledsen och kände mig så liten. Man fortsatte och fortsatte plåga mig tills jag inte minns mer. Tillslut blev det akutsnitt. Fick höra från min man att livmodern höll på att spricka och detta upptäcktes efter att man tillslut satt inre värkmätare (som jag bett om redan tidigare). Jag ångrar så mycket att jag inte anmälde henne (läkaren).

    Varför jag inte öppnar mig vet jag inte. Det långa värkarbetet stressar bebisen och som max var jag öppen 4 cm med de båda efter så många timmars intensivt värkarbete. Vad tror ni, kan de neka mig ett planerat snitt denna gång? Någon annan med två snitt bakom sig som blivit nekad och tvingats till ett vaginalt snitt?

  • Svar på tråden Kan man tvingas till vaginal förlossning efter två akuta snitt? Någon?
  • Diamant 1

    Jag är också gravid med mitt tredje barn och har två snitt i bagaget pga att jag ej har öppnat mig tillräckligt. När jag var på inskrivningssamtal med barnmorskan den här graviditeten så sa hon bara att när man har gjort två snitt så blir det automatiskt alltid snitt med tredje för det finns risk att livmodern spricker vid en förlossning då. Jag ifrågasatte inte, är mest glad över att slippa hela värkarbetet  när det uppenbarligen inte funkar för mig. Jag vet inte heller om detta är samma över hela Sverige eller om det bara är här i Malmö kommun. Ring till din barnmorska och fråga, säger hon att man alltid ska försöka med vaginalt så kan du ju försöka få ett snitt av humanitära skäl.

  • Abla

    Tack för ditt svar. Ja vi tillhör ju inte samma län, men man kan ju hoppas att det fungerar lika. Har inte varit på inskrivningssamtalet än, men får ladda inför det =)

  • hultgren

    Hej

    Jag har 3 barn.

    Har gjort snitt m alla.

    Planerade.

    Vid 3 dje snittet är det inget man diskuterar utan man får snitt.

    Det enda är att man måste träffa doktor och sådant innan men det sker mycket närmare förlossningen.

    Lycka till!

  • Abla
    hultgren skrev 2014-12-01 16:14:35 följande:

    Hej

    Jag har 3 barn.

    Har gjort snitt m alla.

    Planerade.

    Vid 3 dje snittet är det inget man diskuterar utan man får snitt.

    Det enda är att man måste träffa doktor och sådant innan men det sker mycket närmare förlossningen.

    Lycka till!


    Tack! Skönt att inte behöva bli överkörd i ens vilja denna gång. Har haft lite svårt att vara glad fullt ut då känslorna hur jag blev behandlad förra gången spökar..
  • 2pågar

    Efter 2 snitt får du själv välj, jag har snittats med första och andra barnet - första lev akut snitt pga både jag och barnet vart trötta och jag nästan okontaktbar efter 2.5 dygn med värkar , öppnade mej till 6 cm.

    Andra barnet blev planerat akut snitt - jag testade en vaginal förlossning men blev ett snitt vid 8-9 cm pga påverkan på bebisen.

    3:dje blev ett planerat snitt där jag själv fick välja. Snittades en vecka innan BF datum :)

    Läkaren rekommenderade snitt då livmodern tack vare ärr vävnad kan spricka vid värkarbete . Så du kommer per automatik få ett snitt om inte du själv väljer annat :)

    Västernorrlands län.

  • Abla
    2pågar skrev 2014-12-01 16:51:29 följande:

    Efter 2 snitt får du själv välj, jag har snittats med första och andra barnet - första lev akut snitt pga både jag och barnet vart trötta och jag nästan okontaktbar efter 2.5 dygn med värkar , öppnade mej till 6 cm.

    Andra barnet blev planerat akut snitt - jag testade en vaginal förlossning men blev ett snitt vid 8-9 cm pga påverkan på bebisen.

    3:dje blev ett planerat snitt där jag själv fick välja. Snittades en vecka innan BF datum :)

    Läkaren rekommenderade snitt då livmodern tack vare ärr vävnad kan spricka vid värkarbete . Så du kommer per automatik få ett snitt om inte du själv väljer annat :)

    Västernorrlands län.


    Skönt att höra. Eftersom min livmoder höll på att spricka under det långa värkarbetet förra gången så borde det ju definitivt inte bli tal om att gå igenom det igen. Är en vecka innan BF det normala vad det gäller planerat snitt? Hur har ni andra med planerade haft det? Jag har ju bara akut och urakut bakom mig..
  • hultgren

    Du kan andas ut :)

    Ja har fått 8 dagar innan Bf på alla mina.

  • Abla
    hultgren skrev 2014-12-01 17:58:31 följande:

    Du kan andas ut :)

    Ja har fått 8 dagar innan Bf på alla mina.


    Hoppas det. Ok, ja vi får väl se. Hur lång tid innan brukar man få datumet då? Många funderingar nu =)
  • hultgren

    Oj ja fick datumen jätte sent någr v innan bara.

    Så det får du vänta på tyvärr.

  • Abla
    hultgren skrev 2014-12-02 12:50:36 följande:

    Oj ja fick datumen jätte sent någr v innan bara.

    Så det får du vänta på tyvärr.


    Aha, det är så pass. Jaja, vi får väl se helt enkelt hur allt blir =). Tack i alla fall!
  • Lovecreature

    Hej.

    Jag har hört att får man göra snitt två gånger i rad, så planerar dom automatiskt in det tredje. Men om det är pga planerade snitt eller akuta snitt, vet jag inte.

    Hoppas det löser sig för dig. :) Lycka till. :)

  • Abla

    Tack! Det blev tyvärr ett missfall här, men om det skulle bli någongång så känns det tryggt att veta att jag förmodligen kommer att få ett snitt då =)

  • 2pågar
    Abla skrev 2014-12-17 15:46:45 följande:

    Tack! Det blev tyvärr ett missfall här, men om det skulle bli någongång så känns det tryggt att veta att jag förmodligen kommer att få ett snitt då =)


    Nej vad tråkigt :( beklagar!

    Jag fick en störtblödning i förrgår - ALDRIG sett så mkt blod!

    Men inga klumpar eller ont så ska på vul på måndag o kolla om bönan e kvar eller inte :/

    Ska då vara 9+2 .
  • yodi

    med tanke på att du har två snitt i bagaget lär dom inte tvinga dig till en vaginal förlossning då dom flesta läkare avråder från det.

    grattis till graviditeten

  • 2pågar
    yodi skrev 2014-12-20 17:21:22 följande:

    med tanke på att du har två snitt i bagaget lär dom inte tvinga dig till en vaginal förlossning då dom flesta läkare avråder från det.

    grattis till graviditeten smile1.gif


    Du har inte läst i tråden va? Att TS fått missfall?
  • Abla
    2pågar skrev 2014-12-17 18:27:25 följande:
    Nej vad tråkigt :( beklagar!

    Jag fick en störtblödning i förrgår - ALDRIG sett så mkt blod!

    Men inga klumpar eller ont så ska på vul på måndag o kolla om bönan e kvar eller inte :/

    Ska då vara 9+2 .
    Oj, håller tummarna för att det gått bra för er idag i alla fall. Tack för omtanken!! Eftersom det inte var planerat för vår del så kändes det ändå ok. Jag blödde verkligen helt galet mycket i flera dagar så jag åkte aldrig ens in.
  • 2pågar
    Abla skrev 2014-12-22 15:54:06 följande:
    Oj, håller tummarna för att det gått bra för er idag i alla fall. Tack för omtanken!! Eftersom det inte var planerat för vår del så kändes det ändå ok. Jag blödde verkligen helt galet mycket i flera dagar så jag åkte aldrig ens in.
    Jag fick idag se en 3 cm lång krabat med starkt hjärta! Blödningen kom från moderkakan som låg väldigt tokigt... Men vi ska följa upp de och som de var nu såg allt fint ut!

    Blev framflyttad 4 dagar så är nu i v 9+6 :)
Svar på tråden Kan man tvingas till vaginal förlossning efter två akuta snitt? Någon?