• reggioemilia

    I vilken vecka stoppar dem INTE en begynnande förlossning?

    Precis som rubriken lyder så undrar jag i vilken vecka förlossningspersonalen väljer att inte stoppa en förlossning? Har en app från 1177 som säger vecka 34 (33+0) att de inte skulle stoppa en förlossning om den startade. Men gäller det samma för hela landet eller är det olika på olika platser?

    Jag är i v. 33+0 (34?) med andra barnet och har ju börjat fundera lite på förlossningen. Förvärkarna kommer mer och mer. Jag är för tillfället inte oroad över att barnet är på väg, utan mer nyfiken på era erfarenheter! :)

  • Svar på tråden I vilken vecka stoppar dem INTE en begynnande förlossning?
  • Ninja1

    Till mig sa min BM att de inte skulle försöka stoppa min förlossning ifall jag gått 34 fulla veckor. Dvs 34+0 eller i vecka 35 som vissa säger då.

  • Bellas7

    Jag fick barn i sep och födde v 33+1. De försökte stoppa och de stoppar fram till 34+0 Det var den förklaring jag fick,

    På sjukhus räknas bara fulla veckor dvs 33+0 då är du i v 33.

  • Anonym (000)

    Jag födde i vecka 28 å dem stoppa bara förlossningen i 3 dagar så att barnet fick cortison för å påskynda utvecklingen på lungorna.

  • reggioemilia

    Tack för era svar!

    Imorgon har jag gått 34+0 men hoppas innerligt att den lill* stannar därinne MINST till efter nyår!!

    Har dock haft mensvärk i 3 dagar nu, fasligt tryck i underlivet...ont i låren och ryggslutet... men har haft kontakt med förlossningen nu och hon verkade inte speciellt bekymrad så jag hoppas jag kan förlita mig på henne!

  • Lilla Grodan och Älgen

    Jag hade vattenavgång i V.34 med första barnet, de gav mig kortison i två veckor för att stanna av det då det var fullt på neonatalen men jag var inlagd på special bb under tiden så blev jag igångsatt i V.36. Födde en grabb på 2520g och var kvar på spec. BB i 5 dagar. Så de väger in lite olika saker...

  • reggioemilia

    Vid ett senare samtal den dagen fick jag åka in för kontroll av bebis/tapp...inget påverkat på tappen. Och de sa inget om ctg:t heller.. men vår bebis hjärtljud har alltid legat på 140-150, den dagen pendlade det från 110-180 (180 när jag fick en sammandragning, som jag heller inte kände av alls)... är det verkligen normalt? Jag försöker givetvis förlita mig på att det är det eftersom dem om någon måste veta vad de pratar om... men det kändes så "ovanligt" att se. Under ctg:t kom det två sammandragningar och samma sak både gångerna. Usch, jag är så rädd att förlora den lille....att jag inte ska märka av om ngt är knasigt :/ Men den lever rackare där inne och det försöker jag se som positivt, har så ont i magen av alla sparkar...idag var jag helt mörbultad i magmusklerna och ut i ryggen på ena sidan, så den måste väl må bra om den fixar det?

  • reggioemilia

    34+0 Gäller här har jag fått veta. Är nu i 35+2 och börjar bli gutt nervös..vill inte föda på julafton eller nyårsafton! Haft rejäla förvärkar senaste två dygnen, apont i ryggen, trycker på konstant och enligt bm igår är bebisen fixerad och kan inte komma längre ner utan att typ komma ut.... dessutom gick slemproppen nyss tror jag :-/

  • Mercurialis

    När jag väntade första barnet, fick jag tidig vattenavgång i vecka 32+3. På sjukhuset sade de att de skulle försöka stoppa förlossningen fram till vecka 34+0, därefter skulle de inte göra något. Nu hände inget mer än att vattnet gick, så jag blev igångsatt i vecka 36+1.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden I vilken vecka stoppar dem INTE en begynnande förlossning?