Inlägg från: Snuttispluttis |Visa alla inlägg
  • Snuttispluttis

    vi som väntar vårt första barn med blandad etnicitet

    Hej alla! Helt ny på familjeliv och hade egentligen mest tänkt läsa i forumet när jag hittade den här tråden :)

    Är gravid i v. 18 el.19 (Får veta BF på tisdag på ul) och det är första barnet.

    Jag är adopterad från Sydkorea och min man är svensk, men vi bor i Norge. Vi är 28 och 31 år gamla.

    Hoppas att det är en frisk och fin liten bebis som ligger och sparkar i min mage ^^.

    Kram på er och lycka till :)

  • Snuttispluttis

    Här går det toppen. Vecka 22 (21+0) imorgon, magen har äntligen "ramlat ner" och det sparkas och lever där inne :) Är så nyfiken på vår lill* mix så jag vet inte vad jag ska göra för att få tiden att gå fortare :p

    Esoada: Jag har ingen aning tyvärr, men tycker du att det är en blandning borde det väl inte vara några problem för dig att hänga med här oavsett? :)

  • Snuttispluttis

    Queenxiter: Antar att det är ett tag kvar innan du får gå på ul också? Eller ska du göra tidigare pga IVF? Haha, jag har alltid hatat min näsa så hoppas inte bebisen får den. Fast vet inte hur fint det skulle bli med min mans näsa heller :p

    Tycker lite synd om min man att bebisen (förmodligen) inte kommer bli så lik honom eftersom mina mörka anlag borde spöa hans ljusa. Har nån annan tänkt nåt på det med sina blandbarn?

  • Snuttispluttis

    Vi har inte pratat nåt om det och jag vill inte ta upp det om inte han gör det heller. Det är ju hans barn även om det inte kommer se ut som han. Har mest tänkt att han skulle kunna vara lite ledsen över det. Vill inte alla att det ska synas att ens biologiska barn är just biologiska? Jag är adopterad och har tänkt flera ggr när det bara varit jag och pappa att folk kan tro att jag är hans importfru eller nåt. Är rätt vanligt förekommande i staden han bor i. Samtidigt tycker ju jag att han är min pappa och han tycker samma så spelar väl ingen roll egentligen. Samma nu när han ska bli morfar så säger han att barnet säkert kommer se ut som honom. Även om det är biologiskt omöjligt. Himla gulligt av honom att inte göra nån skillnad tycker jag :)

  • Snuttispluttis
    Queenxiter skrev 2015-01-23 20:44:00 följande:

    Förstår precis hur du tänker. Men vad sött utav din far att säga så. :)

    Mina föräldrar vart väldigt chockade över beskedet om att dom ska bli mormor och morfar, och sa inte något speciellt om det på ett par veckor faktiskt. Speciellt inte min pappa. Men sist vi var där och hälsade på visade mamma en ny stickning som hon börjat med vilket var baby kläder och när vi skulle gå ville pappa visa sitt nya projekt, trodde att han byggt något nytt på poolen eller något med båten men så kommer vi ner i källaren och där står världens gulligaste vagga som han hade byggt. Och då är jag "bara" i v12 :D


    Ja, skönt att känna att de är glada :)

    Lite annorlunda reaktion du fick då. Men snällt av dem att sticka kläder och göra en vagga!

    Min mamma och syrra kan vara rätt påfrestande med allt sitt stöd. Hela tiden frågor om hur det går och hur det känns. Och tror ibland att syrran är gladare än jag över kommande bebisen (och då är jag riktigt glad) :p

    Vad tror ni om längd på barnet förresten? Alltså, ärvs det annorlunda i blandbarn? Nån med erfarenhet? Och är det mindre risk att barnet ärver min laktosintolerans när inte pappan är asiatisk?
  • Snuttispluttis

    Precis gått in i vecka 26 och allt bra förutom besvär med klåda på magen, låren och överarmarna. Främst när jag ska sova så det blir inte så många timmar åt gången. Har läst att det antingen är hormoner eller vätskebrist så jag dricker vatten så ofta som möjligt och hoppas att det blir bättre snart. Hur har ni andra det med diverse graviditetsbesvär?

  • Snuttispluttis
    Linae86 skrev 2015-02-23 12:51:46 följande:

    Jag är i v 7 och väntar nu mitt första barn med min sambo som är adopterad från sri lanka. Han har bott i Sverige hela sitt liv så han är som vilken svensk som helst, bara med en annan hudfärg ;) Har alltid sagt att jag skulle vilja ha ett "brunt" barn, haha! Nu när jag väl är gravid så kommer jag flera gånger på mig själv med att tänka att jag kommer få ett ljust barn ;P Det kommer jag ju troligtvis inte få, vi kommer ju få världens sötaste blandning av oss två :) <3


    När jag var yngre önskade jag att jag kunde få blonda barn med lockigt hår. Såg mig inte som utländsk så det var väl därför. Men har sett många blandbarn med asiatisk och västerländsk förälder och jag tycker de är superfina, så det känns jättebra att vi ska få barn som ser ut så också :)
  • Snuttispluttis
    Sigfader skrev 2015-03-02 22:08:48 följande:

    Ni som "blandar", är ni medvetna om att det är nästintill omöjligt att hitta benmärgsdonatorer för personer av blandad etnicitet?


    Efter nio lyckliga år tillsammans med min man och med tanke på alla sjukdomar och skador som kan drabba oss oavsett etnicitet är ev. benmärgsdonation inte något vi oroar oss för. Men tack för omtanken.
  • Snuttispluttis
    Linae86 skrev 2015-03-02 22:04:40 följande:

    Ja de är ju verkligen toksöta! Det är ju alla barn iofs men mitt hjärta slår lite extra för "blandbarnen". Det enda jag tänker på lite ibland är att jag hoppas att de blir lite lik mig oxå. Annars kan ju mörka ögon, mörk hy osv vara ganska dominant, men något drag borde de väl få av mig oxå ;)


    Ja, jag tänker samma för min mans skull. Samtidigt har han sagt att han föredrar det asiatiska utseendet (han är ju ihop med en asiat, haha) och att han tycker att det är häftigt att få barn som (förmodligen) kommer se ganska asiatiska ut. Men får man biologiska barn känns det väl ganska självklart att de ska se ut lite som en själv.
  • Snuttispluttis
    Linae86 skrev 2015-03-03 20:50:46 följande:

    Ja det ska bli så spännande att se hur den lilla ser ut :D När ska ni ha? Eller har ni redan eller planerar/försöker? :)


    Vi väntar vår första med bf 9 juni. Har valt att inte ta reda på kön så det blir en överraskning :)

    Du hade inte kommit lika långt såg jag. När har du bf? Ska ni ta reda på kön?
  • Snuttispluttis
    Linae86 skrev 2015-03-04 14:11:26 följande:

    Bf 16 oktober :) tror nog vi ska ta reda på kön, vi kan nog inte hålla oss ;)


    Då har ni nästan alla stora graviditetshändelser framför er då. Mysigt :) Det har absolut sina fördelar att ta reda på kön. Man kan förbereda sig på ett helt annat sätt. Förutsatt att det blir vad bm säger då :p Vi var verkligen i valet och kvalet att ta reda på kön. Men ser det som en extra motivator under förlossningen, haha.
  • Snuttispluttis
    Linae86 skrev 2015-03-04 22:12:33 följande:

    Ja det har vi :) Men då har ni redan gjort ul då antar jag :)

    Ja det är lite både och det där! Jag känner att det är skönt att veta så man inte köper på sig massa flickgrejer tex och så blir det en pojke ;P Det kan ju hända ändå förstås men risken är väl inte lika stor iaf ;)

    Är du nervös inför förlossningen? Inte så långt kvar för er ju :) Spännande!


    Ja, här är det typ bara en enda lång tillväxtfas kvar innan förlossningen. Lite tråkigt att inte få se bebisen igen innan den är ute, men så länge som det sparkas en massa så vet jag ju att de lever iaf :)

    Eller hur, förstår det. Vi köper minimalt med grejer innan. Finns ju en del könsneutralt, men mycket av de sötaste kläderna och så är ju antingen pojkiga eller flickiga. Lite tråkigt att vänta, men samtidigt är det nog bra så jag inte köper för mycket :p

    Känns som att tre månader fortfarande är ganska lång tid :p Men hittills är jag rätt lugn inför förlossningen. Planen är att ha en lugn inställning, lyssna på kroppen och låta allt ske som ska ske. Har tänkt köra utan smärtlindrande också. Fast sen vet man ju aldrig. Kanske får panik av smärtan och vill ha allt som finns innan det hela är över :p

    Du då, har du hunnit tänka nåt på det?
  • Snuttispluttis
    Linae86 skrev 2015-03-05 10:09:18 följande:

    Ja vilken härlig känsla när man verkligen känner att det är någon där inne! :) När började magen synas på dig? :)

    Ja jag tittade lite på ett babygym redan nu. Min bror har en tre månaders som jag passar på att mysa massa med och man märker att han blir lite rastlös hos faster så då tänkte jag kanske köpa ett redan nu som han kan ha oxå, men de fina jag hittar är antingen rosa eller blåa. Jag försöker att inte vara för bestämd för det här med pojke/flicka, men rosa med prinsessor på känns lite överdrivet till en pojke tex. Någonstans får man allt sea gränsen :)

    Jag har tänkt lite samma ang smärtlindring. Har velat ha barn i så många år så har hunnit gå igenom det mesta i mitt huvud ;) Men som du säger så kanske man tycker smärtan är hemsk och bestämmer sig för att ta det ändå. Det är svårt att föreställa sig känslan av en förlossning, man har ju ingen aning. Men som det känns nu är min plan att ta det lite som det kommer. Men det kan ju hända att jag hinner ångra mig tusen gånger om innan graviditeten är över. Det var någon natt jag hade så fruktansvärt ont i magen för ett par veckor sedan och då tänkte att shit, en förlossning lär ju vara tusen gånger värre än detta och hur ska jag klara av det då, haha! Men jag tror att när man väl är där kommer det nog gå så bra så :)


    Ja, det kan få mig att stanna upp och le när som helst :D

    Typ vecka 19-20 skulle jag säga. Fast kan tycka att jag fortfarande bara ser tjock ut på bilder nu :p Hade några kilon extra när jag blev gravid och har inte gått upp nåt av graviditeten än så tror att det mest äger varit omorganisering därinne hittills. Nu börjar det sträcka en hel del i magen dock.

    Hur har du det med symptom hittills?

    Det låter ju smidigt. Finns många fina babygym med mycket blandade färger så det blir lite könsneutralt. Håller med om att rosa med prinsessor kan vara lite väl till en pojke :p

    Eller hur! Hur mycket man än förbereder sig går det ju inte föreställa sig när det händer, hur lång tid det tar eller hur ont det gör. Haha, jag har tänkt samma när jag har sammandragningar. De gör inget ont, men känns sjukt konstigt och då tänker jag ibland att om det här är obehagligt, hur ska det kännas med förvärkar och värkar?! :p
  • Snuttispluttis
    Linae86 skrev 2015-03-05 13:14:20 följande:

    Haha, lustigt att de flesta säger det. Har några bekanta som är gravida och börjar närma sig bf nu, en som fick barn här om dagen och båda dom har sagt att de bara känner sig tjocka, haha! Spännande att se hur det blir för mig, känner mig tjock redan nu fast jag absolut inte är det. Jag är ganska smal och vältränad innan, så man börjar redan se ut som man ätit lite för mycket bullar ;) Använder redan lite större tröjor så ingen ska kunna gissa sig till vad som döljer sig där under än.

    Jag mår förvånansvärt bra faktiskt. Bättre än jag hade föreställt mig. Fruktansvärt ont i brösten och känner av lite "växtvärk" i magen. Otroligt trött och orkar ingenting. Men inget illamående eller så än, så det är skönt! Nästan så man undrar ibland om allt är som det ska eftersom alla säger att man spyr, inte klarar av lukter och bara mår illa... Hur har du mått under din graviditet hittills? :)

    Haha, ja! Lite läskigt är det ju när man vet vad som väntar. Jag har ju 7 månader kvar att vänja mig vid tanken dock ;) Men spännande är det. Även om det kanske gör så ont så man tror man ska avlida så skulle jag inte vilja byta bort det mot nånting i världen heller. Är så glad att jag är kvinna och får uppleva detta! :D


    Ah okej, ja är du mer vältränad syns det nog mycket tidigare. Har ni inte berättat för någon än? Vänta till vecka 12 kanske?

    Skönt! Hoppas att det håller i sig :) Det är ju klart att det känns på kroppen att man är gravid, men en del krämpor vill man ju gärna slippa. Graviditetsmässigt har jag haft det fantastiskt bra. Typ inget illamående, väldigt lite värk (mest kommit det sista), ingen vätska (peppar, peppar) och stadigt växande bebis. Sen har jag psoriasis som tyvärr valt att explodera med utslag överallt så jag har periodvis väldiga problem med sömnen pga klådan plus att det är obekvämt med typ alla sorts kläder så jag är inte den mest sociala just nu. Men är ändå himla tacksam att allt går som det ska med bebis. Det är ju det som spelar roll :) Plus att jag är sjukskriven så jag får sova när jag kan och måste helt enkelt.

    Jag har trott att jag vant mig vid tanken på att bli mamma massa ggr för att ett tag senare slås av tanken att "shit, jag ska verkligen bli mamma", haha. Tror inte jag kommer fatta förrän bebisen typ är ett halvår gammal eller nåt :p

    Ja, jag också! Tycker lite synd om min man som inte får känna allt som händer i min mage. För honom börjar verkligen inte föräldraskapet förrän bebisen är ute.
Svar på tråden vi som väntar vårt första barn med blandad etnicitet