• traveler

    Har invandrare bättre gemenskap?

    Jag tycker det verkar som att invandrare inte är lika fyrkantiga som oss svenskar.

    Jag bor i sthlm. När jag besöker ett bostadsområde där det bor många romer eller människor med utländsk bakgrund så får jag nästan ursäkta mig när jag ska fram för det står fullt med människor på gården som röker och konverserar med varandra. Lite som att hela gården är en stor familj. Även i trappuppgångarna kan det stå flera stycken som babblar på olika språk så man får nästan ursäkta sig när man skall fram där också. I parken så är det oftast invandrarbarn som spelar fotboll. På lokala apoteket eller närbutiken så sitter kassörskan (med utländsk bakgrund) och pratar med en person på andra sidan kassan som hon troligen känner. När jag kommer fram och ska betala min vara så tar hon emot den gör det hon ska men fortsätter prata med samma person utan att titta mig i ögonen. Sen säger hon "25 kr" till mig och fortsätter sedan prata med den andra. 

    I ett svenskt kvarter får jag en helt annan uppfattning. Det är lite tystare och när folk har stängt dörren till sin lägenhet då vill de liksom vara ifred. Ha sitt för sig själv och inte bli störd. Man säger knappt hej i trappuppgången när man möter någon.

    Håller ni med om den här bilden? 

  • Svar på tråden Har invandrare bättre gemenskap?
  • Anonym (Ja)

    Alltså.. Jag vet inte. Ja, om jag ska generalisera. Men när jag rör mig i ''bra områden'' där jag bor så är svenskar väldigt trevliga, utåtriktade och pratiga av sig. Men inte där jag bor, får inte ens ett hej tillbaka när jag hälsar.

    I min familj har vi i alla fall en stor gemenskap.

  • traveler

    Får man fråga vilken stad det rör sig om?


    Anonym (Ja) skrev 2014-12-04 13:19:58 följande:

    Alltså.. Jag vet inte. Ja, om jag ska generalisera. Men när jag rör mig i ''bra områden'' där jag bor så är svenskar väldigt trevliga, utåtriktade och pratiga av sig. Men inte där jag bor, får inte ens ett hej tillbaka när jag hälsar.

    I min familj har vi i alla fall en stor gemenskap.


  • Anonym (Ja)
    traveler skrev 2014-12-04 13:26:50 följande:

    Får man fråga vilken stad det rör sig om?


    Stockholm
  • Anonym (Bamselina)

    Hej!

    Intressant fråga. Jag som själv är invandrare känner inte så. Jag tycker det oftast beror på stad/område men även familjesituation, uppväxt, normer etc.  I mindre städer känner de flesta till varandra och på så sätt får man känslan av en bättre gemenskap/sammanhållning. Man kan tex inte förvänta sig samma känsla i en storstad som exempelvis Stockholm. Däremot kan man få den känslan i ett område i Stockholm exempelvis i ett villaområde.

    Sedan handlar det också hur ens sociala bakgrund ser ut. Många gånger hamnar invandrare i ett slags nästan frivilligt utanförskap, och tillsammans i detta utanförskap skapar någon slags mening eller sammanhållning. Du nämner tex att många gånger sitter dem utanför gården och konverserar, får jag då lov att fråga hur många gånger dem konverserat med dig?

    Jag kan endast tala ur egen erfarenhet. Jag och min man har en jätte bra kontakt med grannfamiljerna i mitt kvarter. Bor i en lite större ort. Det är blandade nationaliteter ;  svenskar, finskar, turkar m.m. Själv är jag ifrån Bosnien (har dock bott i Sverige sedan jag var två år).

  • traveler
    Anonym (Bamselina) skrev 2014-12-04 13:45:23 följande:

    Hej!

    Intressant fråga. Jag som själv är invandrare känner inte så. Jag tycker det oftast beror på stad/område men även familjesituation, uppväxt, normer etc.  I mindre städer känner de flesta till varandra och på så sätt får man känslan av en bättre gemenskap/sammanhållning. Man kan tex inte förvänta sig samma känsla i en storstad som exempelvis Stockholm. Däremot kan man få den känslan i ett område i Stockholm exempelvis i ett villaområde.

    Sedan handlar det också hur ens sociala bakgrund ser ut. Många gånger hamnar invandrare i ett slags nästan frivilligt utanförskap, och tillsammans i detta utanförskap skapar någon slags mening eller sammanhållning. Du nämner tex att många gånger sitter dem utanför gården och konverserar, får jag då lov att fråga hur många gånger dem konverserat med dig?

    Jag kan endast tala ur egen erfarenhet. Jag och min man har en jätte bra kontakt med grannfamiljerna i mitt kvarter. Bor i en lite större ort. Det är blandade nationaliteter ;  svenskar, finskar, turkar m.m. Själv är jag ifrån Bosnien (har dock bott i Sverige sedan jag var två år).


    Hej. Du har nog rätt. Det här området som jag pratar om ligger i Älvsjö. Nu bodde inte vi just i det här området men i ett närliggande. Ibland gick jag dit och handlade på apoteket och gick på gymmet och då fick jag den här känslan att många nästan "bodde ute".  Och då menar jag inte som uteliggare utan lite som att gården och utomhuskorridorerna på området nästan var en del av deras "bostad". Många svenskar som kommer hem efter jobbet har ju någon slags vana att "stänga in sig". Man vill hem och ta det lugnt, ladda batterierna, o.s.v. man orkar oftast inte gå ut och vara social med sina grannar, iaf inte på vardagar. 
  • Donum

    Jag tror att många svenskar är så präglade av socialdemokratin/vänstern att familjen och det egna nätverket har blivit sekundärt medan man istället förlitar sig på och förväntar sig att "samhället" ska ta hand om mig. På så sätt kan jag tänka mig att känslan av gemenskap skiljer sig från människor som inte har det tänket utan där familj och eget nätverk istället hålls högt.

    Sedan tycker jag att det är stor skillnad mellan landsbygd och stad. Vi umgås mycket mer med våra grannar och hjälps åt mycket mer "på landet" än vi gör i stan, trots att det finns fler människor att tillgå i stan.

  • Anonym (Gubbe)
    Donum skrev 2014-12-05 05:35:16 följande:

    Jag tror att många svenskar är så präglade av socialdemokratin/vänstern att familjen och det egna nätverket har blivit sekundärt medan man istället förlitar sig på och förväntar sig att "samhället" ska ta hand om mig. På så sätt kan jag tänka mig att känslan av gemenskap skiljer sig från människor som inte har det tänket utan där familj och eget nätverk istället hålls högt.

    Sedan tycker jag att det är stor skillnad mellan landsbygd och stad. Vi umgås mycket mer med våra grannar och hjälps åt mycket mer "på landet" än vi gör i stan, trots att det finns fler människor att tillgå i stan.


    Vi hade något som heter Folkhem, Solidaritet och Folkparker etc, men när vi ska ge bort allt till alla sprack det.
  • Donum
    Anonym (Gubbe) skrev 2014-12-05 05:41:23 följande:

    Vi hade något som heter Folkhem, Solidaritet och Folkparker etc, men när vi ska ge bort allt till alla sprack det.


    Jag anser att det sprack just när "folkhem" och dylikt blev viktigare än familj och eget nätverk.
  • Anonym (Gubbe)
    Donum skrev 2014-12-05 05:44:36 följande:
    Jag anser att det sprack just när "folkhem" och dylikt blev viktigare än familj och eget nätverk.
    Samhället slits itu säger dom nu när vi har egna nätverk, nästa är folkhemmet men när man begär global solidaritet så vi ska ge bort allt vi byggt upp, funkar det inte längre.
Svar på tråden Har invandrare bättre gemenskap?