• TommyK

    Hur bokar jag läkartid åt min treåring

    Min son är 3,5, frisk och glad. Han har sedan några dagar haft ett hudutslag på ena skuldran och jag misstänker antingen ringorm eller svinkoppor. Jag behöver läkarexpertis för att behandla honom rätt. Nu problemet:
    Jag ringde vc i ett annat ärende för ett tag sedan och min son var inte registrerad hos dem, trots att han träffat barnläkaren och varit hos bvc ett antal gånger. Då slår det mig. Jag vet inte hur jag ska boka läkartid för mitt barn.
    Ska jag gå på allmänvårdens mottagning eller får han, pga sin ålder, förtur hos en läkare? Bokar jag via bvc, och isf - hos sköterskan som vägt och mätt honom sedan han var nyfödd då?

    Snälla omyndigförklara mig inte. Jag är bara dålig på att vara vuxen.

  • Svar på tråden Hur bokar jag läkartid åt min treåring
  • Alexi

    Men det är väl bara att ringa den vårdcentral ni går till och anmäla honom till dem och be om en läkartid.

  • Alexi
    TommyK skrev 2014-12-10 20:19:44 följande:

    Alltså bvc?
    Varför finns inte hans uppgifter hos dem då?


    Nej den vårdcentral ni föräldrar hör till. Bvc har ingenting med sjukvård att göra, och har inte vad jag kan tänka mig, något med det här att göra. Ibland kan man ju förstås få goda råd från bvcsköterskan men vill man ha en läkartid för någon vanlig sjukdomsgrej (dvs som inte handlar om utveckling eller så) är det inte läkaren på Bvc som är aktuell utan vanlig vårdcentral.
  • Vickan I

    Som ovan skrev. Ring till den vc där ni vill gå och säg att du vill "lista" ditt barn samt boka en tid hos läkare. Ofta finns det jour/snabbtider. Om väntetiden är för lång och barnet verkar besväras så besök en närakut/lättakut. Dit ringer man innan och får en tid att komma.

Svar på tråden Hur bokar jag läkartid åt min treåring