• MissKali

    Hjälp med efternamn

    Tråden kanske ligger fel.. Men jag tänkte att namn ändå passar. 
    Det är så här att jag vill byta efternamn. Det ända namnet jag kommer på som jag skulle vilja ha är Krigare. Tyvärr finns det redan dom som har namnet, vilket gör att jag inte kan ta det efternamnet. Kom då in på Soldat, men tyvärr så är det oxå upptaget. Sitter och funderar och funderar men kommer inte på något. Finns det någon här som kommer på bra efternamn i samma "tema" ?? Glad


    Försök alltid förlåta, men glöm aldirg det som hänt. //// Jag skanar dig, varje dag
  • Svar på tråden Hjälp med efternamn
  • MissKali
    880215 skrev 2014-12-10 21:18:43 följande:

    Knekt, Kämpe, Plit, Gardist, (Menig eller Basse).


    Tack! Vet inte riktigt om jag gillade någon av dom.. 


    Dessutom kommer man aldrig att få Kämpe att gå igenom, med tanke på Fredrik Kämpe... 


     


    Vad menar du med Mening eller Basse?


    Försök alltid förlåta, men glöm aldirg det som hänt. //// Jag skanar dig, varje dag
  • 880215
    MissKali skrev 2014-12-10 21:48:58 följande:

    Tack! Vet inte riktigt om jag gillade någon av dom.. 


    Dessutom kommer man aldrig att få Kämpe att gå igenom, med tanke på Fredrik Kämpe... 


     


    Vad menar du med Mening eller Basse?


    Menig* och Basse är uttryck inom det militära. En menig är en soldat utan befälsgrad, Basse är ett annat uttryck för värnpliktig (så man skulle kunna säga att Menig och Basse är mer eller mindre detsamma).

    Knekt tycker jag var bra. Det är det dessutom ingen i Sverige som heter.
  • fluu

    Kornett kanske? Eller Korpral?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Grus grus

    Efter nyår skulle det väl bli nya regler om det där med efternamn? Man kan ta vilket efternamn som helst som har fler än ? bärare. Kommer inte ihåg hur många det var.


    Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • 880215
    Grus grus skrev 2014-12-22 02:52:58 följande:

    Efter nyår skulle det väl bli nya regler om det där med efternamn? Man kan ta vilket efternamn som helst som har fler än ? bärare. Kommer inte ihåg hur många det var.


    vilket är HELT förkastligt!
  • 880215
    Grus grus skrev 2014-12-22 02:52:58 följande:

    Efter nyår skulle det väl bli nya regler om det där med efternamn? Man kan ta vilket efternamn som helst som har fler än ? bärare. Kommer inte ihåg hur många det var.


    Det är dock ännu endast ett lagförslag. Ett lagförslag som regeringen ännu inte haft tid att se över. De kommer _eventuellt_ att se över lagförslaget under nästa år, kanske till och med så sent som 2016 (eller ännu senare, då det knappast är ett prioriterat ärende).

    Lagförslaget går ut på att man vill att vem som helst ska ha rätt att ta vilket efternamn som helst, förutsatt att _minst_ 2000 personer redan bär namnet. Det handlar således inte om några unika namn, adelsnamn, etc.
  • Grus grus

    Men stava det annorlunda så kan du ändå ha "Krigare" som efternamn. Till exempel finns inte "Crigare" registrerat.


    Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • 880215
    Grus grus skrev 2014-12-22 17:11:21 följande:

    Men stava det annorlunda så kan du ändå ha "Krigare" som efternamn. Till exempel finns inte "Crigare" registrerat.


    Tveksamt om det går igenom dock. Namn får inte vara för lika.
  • Grus grus

    En kompis till mig ville heta Vinter i efternamn, men det fanns redan. Även Winter. Så han lade till ett h i namnet, så gick det alldeles utmärkt sen.


    880215 skrev 2014-12-23 00:55:22 följande:

    Tveksamt om det går igenom dock. Namn får inte vara för lika.


    Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • 880215
    Grus grus skrev 2014-12-23 05:41:42 följande:

    En kompis till mig ville heta Vinter i efternamn, men det fanns redan. Även Winter. Så han lade till ett h i namnet, så gick det alldeles utmärkt sen.


    Märkligt...

    Winter är ju dessutom ett gammalt släktnamn.
Svar på tråden Hjälp med efternamn