• Lindisen1974

    Ni som har gett Nexium till era barn - hur snabbt har det effekt?

    Hej!

    Vore enormt tacksam om någon kan hjälpa mig och bara svara. Min son som är 12 veckor imorgon har misstänkt reflux.
    Han har haft besvär sedan han föddes med kräkningar och har alltid varit missnöjd och ledsen/gnällig/skrikig.
    Jag har inte kunnat amma, utan fick direkt börja med ersättning - Babysemp 1.
    Först trodde vi att det var besvär med magen, så vi bytte ersättning på inrådan av BVC till Nan Sensitive. Det hade ingen effekt alls. Vi började tro att det kanske kunde vara komjölksallergi, och då började vi testa Nutramigen (har det fortfarande). Vi har inte märkt någon bättring med det heller.
    Vi har provat Lactulos mot förstoppning, och visst kom magen igång bättre, men inte blev bebisen gladare för det. Dessutom har jag hört att de kan få väldiga magknip av det, så vi slutade med Lactulosen. Fördelen med Nutramigen är att han inte längre är förstoppad.
    Vi har provat att massera magen mot kolik, vi har gett Semperdroppar och Minifom, och ingenting har hjälpt.
    När kräkningarna ökade så fick jag nog och begärde att få komma till en läkare.

    Vi träffade läkaren i tisdags, och då misstänkte doktorn att han har Reflux som han besväras väldigt av.
    Han går dock upp väldigt fint i vikt, och är matglad (dock kan han gnälla lite under matningen). Han kan kräkas tio gånger från en matning till en annan - dock varierande mängd.
    Han fick Nexium utskrivet - vi började med det i tisdags em, och idag är det torsdag. I morse när han fick det så kräktes han ganska mycket kort tid efter så vi vet inte hur mycket av medicinen han fick i sig.
    Nu är min fråga som jag väldigt gärna vill ha hjälp med att få svar på - ni vars barn har fått Nexium - hur snart har ni märkt någon förbättring? Jag tycker INTE att jag märker något, men jag vet inte hur lång tid det kan ta? Doktorn sa att det kan ha ganska snabb effekt.

    Jag håller snart på att bli tokig tror jag. Känner mig helt desperat. Är så ledsen över att hela tiden behöva se min lilla pojke så oerhört ledsen och missnöjd. I princip är det ENDA som hjälper att bära på honom eller att ha honom i bärselen. Sätter man sig ner så börjar han kinka på en gång.
    Det känns som att det aldrig kommer att ta slut

    /Mycket, mycket ledsen och desperat mamma

  • Svar på tråden Ni som har gett Nexium till era barn - hur snabbt har det effekt?
  • Lindisen1974

    Tack snälla Tines för svaret!

    Ja, det är ju det som är dilemmat. Han kräks ju massor, så det är supersvårt att veta hur mycket och/eller om han får i sig någon medicin överhuvudtaget Rynkar på näsan. Kan ju inte heller ge honom mer medicin om det nu är så att han åtminstone får i sig lite grann.

    Vi skulle testa i 2 veckor sa doktorn, så vi får väl se.
    Just nu är jag/vi så desperata så man hade ju hoppats på ett mirakel

  • pigglet

    Testade just nexium för vår 7-åring som alltid mått dåligt i magen. Läkaren påstod att om man börjar på en kur så ger man 28 dagar, vare sig man märker effekt eller inte? För sonen gick besvären över efter 3 veckor. Får väl se om det håller i sig...

    Att det ger effekt SÅ sent skulle visst vara lite ovanligt. Så vi får väl se om det var medicinen som gjorde skillnad eller ej.

Svar på tråden Ni som har gett Nexium till era barn - hur snabbt har det effekt?