• tavanna

    En fråga om gastric bypass och ångest

    Hej!
    Jag är pågång och ska kanske få en gastric bypass, men nu är det så att jag har ångest och depression. Jag har pratat med både min psykolog och min läkare om den här operationen och det har inte verkat vara några större problem, men idag ringde min läkare och sa att jag skulle få en kallelse till sjukhuset för att prata med en doktor (av nå slag) om min ångest. Hon sa att det var standard att göra så, men jag har inte läst om det någonstans så jag är lite orolig. Jag har ju redan pratat och (praktiskt taget) fått ett godkännande av min psykolog, och eftersom hon känner mig och jag har gått där sen i Januari förstår jag inte vad jag ska på sjukhuset att göra då jag kommer måsta prata om allt en gång till. Eller hur funkar det?
    Nån som har någon erfarenhet eller vet något om detta?

  • Svar på tråden En fråga om gastric bypass och ångest
  • Anonym (E)

    Jag har tyvärr inte mycket att tillägga, men är du 100% säker på att du vill genomgå denna operation? 


    Har en nära familjemedlem som genomförde denna operation för ca 1 år sedan och hon har haft så mycket problem. Hon kan knappt äta "vanlig" mat, då blir hon helt svimfärdig och måste vila. Hon kan knappt dricka alkohol för hon är otroligt lättpåverkad. Opererats för tarmvred och varit nära döden, TVÅ gånger den senaste 1,5 månaden. Hon ångrar sig så otroligt mycket att hon gjorde denna operation. Vi är så rädda att detta kommer ta hennes liv tillslut.. 


    Hon har även en kompis genomförde denna operation som har haft en hel del problem.. Annars vet jag faktiskt inte hur vanligt det är. 


    Vill absolut inte skrämma dig. Men finns det inte andra sätt? 

  • Anonym (Gör det inte.)

    Rekommenderar INTE gbp om du har depression och ångest..just saying..jag har det och ångrar så att jag gjorde operationen faktiskt. Den gjorde allt värre.

  • lilith88

    Om man ska göra denna operation så måste man vara stabil nog att klara den nödvändiga livstilsförändringen efteråt.

    Operationen är ingen mirakelkur. Den är en hjälp på traven, men grovjobbet måste man fortfarande kunna hantera själv. Man måste också orka med biverkningar mm, som är MYCKET vanligt, även om dessa operationer sällan är regelrätt farliga.

  • Anonym (Kit)

    Om du dövar din ångest med mat, bör du antagligen bli så "frisk" som möjligt innan operationen eftersom du efteråt inte kan tröstäta.

    Det är ganska vanligt att man hänfaller till andra missbruk om man haft ett matmissbruk innan (nu vet jag ju inte om du har det, men OM), shopping, alkoholism och ortorexi kan det bli av det istället.

    Jag hade inget matmissbruk innan op, men kan ändå ibland sakna att kunna tröstäta om jag är riktigt ledsen, det är fysiskt omöjligt med den lilla magsäcken och man blir tvungen att ta itu med känslorna på något annat sätt än att äta en chokladkaka. Hade jag haft ett riktigt matmissbruksproblem hade det varit jättesvårt, tror jag.

    Är din ångest inte kopplad till mat är det nog mycket lättare. Då spelar det ju liksom ingen roll hur stor eller liten magsäck en har.

    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden En fråga om gastric bypass och ångest