• smiley85girl

    hur går en utredning till?

    Hej.
    Ska ringa min barnmorska på måndag, å hoppas få en tid hos henne snart.

    Jag tror inte jag har någon ägglossning, får utslag på äl-stickor ibland men knappt starkare, så inget direkt super positivt streck, som sedan blir svagare på några timmar :( Clearblues fertilitets monitor ger utslag men inte de andra test stickorna ger inte utslag samtidigt, så det är nått som är knasigt :(
    får heller inget äl-sekret, utan bara lite stick mot äggstockarna när jag "tror" jag kan ha ägglossning, men tror inget ägg lossnar. (slutade med mini piller för 1,5 år sedan)

    Så jag undrar hur en utredning går till? (Får ju säkert reda på det hos bm. men vill veta lite innan så jag är lite påläst)

    Kan barnmorskan skriva ut recept om hon skulle tror det behövs något för att stimulera ägglossningen, eller måste hon ge remiss till ett sjukhus?

  • Svar på tråden hur går en utredning till?
  • Anonym (anonym)

    Cb brukar ge bättre utslag än de vanliga billiga stickorna eftersom de mäter mer än ett hormon, LH, som ökar vid ägglossning. Tror du kan lita på cb :)

    Ang ditt sekret så är det långt ifrån alla som får det, jag vet en tjej här på FL som inte hade sekret och hon blev gravid förra månaden, med lite hjälp av cb's fertilitetsglidmedel :) Finns att köpa på bla billigatester.se.

    Dina stick/molvärk kring ägglossning är positivt så tror nog att din ägglossning funkar som den ska :)

    Är din menscykel regelbunden?

    Upptäcker de att du har dålig ägglossning kan de skriva ut något som heter pergotime som stimulerar ägglossning. Lycka till :)

    Bättre svar iaf ;)

  • Anonym (anonym)
    Jag är bara jag skrev 2014-12-13 22:05:25 följande:

    ja,ursäkta då att syrran ligger för döden och jag inte riktigt orkade svara ordentligt!!


    Gör nåt vettigare än att sitta här då och bli sur över allt och inget. Jag kan inte göra ett dugg åt din syster och än mindre åt att du blir sådär fruktansvärt sur.
  • Decibel84

    Vi har genomgått en utredning på sophiahemmet efter att ha försökt i över 1 år
    vi fick komma på ett samtal där vi berättade lite om bakgrund, om min mens menscykel osv vi fick lämna blodprov på plats.

    sen fick jag komma på spolning av äggledarna
    min pojkvän fick lämna spermaprov
    och nu väntar vi på en ny tid till sophiahemmet där vi pratar om provsvaren och hur vi ska gå vidare.

    lycka till!

  • smiley85girl
    Anonym (anonym) skrev 2014-12-13 21:59:12 följande:

    Cb brukar ge bättre utslag än de vanliga billiga stickorna eftersom de mäter mer än ett hormon, LH, som ökar vid ägglossning. Tror du kan lita på cb :)

    Ang ditt sekret så är det långt ifrån alla som får det, jag vet en tjej här på FL som inte hade sekret och hon blev gravid förra månaden, med lite hjälp av cb's fertilitetsglidmedel :) Finns att köpa på bla billigatester.se.

    Dina stick/molvärk kring ägglossning är positivt så tror nog att din ägglossning funkar som den ska :)

    Är din menscykel regelbunden?

    Upptäcker de att du har dålig ägglossning kan de skriva ut något som heter pergotime som stimulerar ägglossning. Lycka till :)

    Bättre svar iaf ;)


    men är det normalt att få "skit" ont efter ägglossning i går fick jag riktigt ont känns som det vänder sig ut å in i tjejmagen :( ändå är det 14 dagar kvar till mens å cb monitorn visade max för 3 dagar sen.

    ska ringa i morgon å se om jag får komma på en undersökning så det inte an vara pco lr något annat :/

    jag har regelbunden mencykel men blöder knappt något alls 2-4 dagar men väldigt väldigt lite inte alls som "förr" ätit mini pilller i 10 år.

    får kika lite mer på fertilitetsglidet  :)
  • smiley85girl
    Jag är bara jag skrev 2014-12-13 20:48:30 följande:

    Barnmorskor gör inte infertilitetsutredningar. Det gör bara läkare så du slösar bara tid om du går dit.


     beklagar sorgen :(

  • smiley85girl
    Decibel84 skrev 2014-12-14 13:34:45 följande:

    Vi har genomgått en utredning på sophiahemmet efter att ha försökt i över 1 år
    vi fick komma på ett samtal där vi berättade lite om bakgrund, om min mens menscykel osv vi fick lämna blodprov på plats.

    sen fick jag komma på spolning av äggledarna
    min pojkvän fick lämna spermaprov
    och nu väntar vi på en ny tid till sophiahemmet där vi pratar om provsvaren och hur vi ska gå vidare.

    lycka till!


    okej vad spännande hoppas det går snabbt för er att få rätt hjälp.
    är det privat? för då behövs väl ingen remiss?
    Tänkte ringa i morgon, är faktiskt nervös fast det bara är att ringa men ett steg i rätt riktning hoppas jag =)
    Lycka till på nästa besök :)
  • Decibel84
    smiley85girl skrev 2014-12-14 20:02:22 följande:
    okej vad spännande hoppas det går snabbt för er att få rätt hjälp.
    är det privat? för då behövs väl ingen remiss?
    Tänkte ringa i morgon, är faktiskt nervös fast det bara är att ringa men ett steg i rätt riktning hoppas jag =)
    Lycka till på nästa besök :)
    nej ingen remiss, jag ringde bara dit då jag hört mycket gott om dom, och fick en tid
    och fick verkligen ett bra bemötande

    tack!
  • smiley85girl
    Decibel84 skrev 2014-12-14 20:05:10 följande:
    nej ingen remiss, jag ringde bara dit då jag hört mycket gott om dom, och fick en tid
    och fick verkligen ett bra bemötande

    tack!
     ja ha okej, men vad bra skönt också man får bra bemötande.

    jag hoppas bara jag får tag på min bm i morgon å får komma dit å prata med henne så man börjar någon stans :)


Svar på tråden hur går en utredning till?