• Anonym (Mamman)

    Ett barn familjehemsplacerat, vågar jag skaffa ett till?

    Jag är en tjej i början av tjugoårsåldern som står i ett väldigt stort problem.
    Jag har en son som är familjehemsplacerad på otillräckliga grunder sedan snart tre år tillbaka. Både jag och hans pappa håller tag i kontakten och vi ses iallafall en gång i månaden, vi bor inte i samma stad eller ens samma landskap så har svårt att låta det bli oftare.
    Nu har tankarna vandrat mycket senaste tiden över att jag faktiskt skulle vilja ha ett till barn. Jag känner mig redo för det där med att bli mamma och jag vill bilda familj. Dock är jag rädd att socialtjänsten i staden där min som blev familjehemsplacerad ska lägga sig i och se till att även nästa barn blir placerad någonstans och jag skulle verkligen inte klara av att gå igenom det en gång till.
    Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag vill verkligen inte acceptera att jag aldrig ska få bilda familj.

  • Svar på tråden Ett barn familjehemsplacerat, vågar jag skaffa ett till?
  • Anonym (Fam)

    På vilka grunder är barnet placerat? Kommer du få hem barnet?

  • Anonym (dumt)

    Du. Det där låter mycket dumt och egoistiskt tänkt av dig. Försök att få hem ditt barn istället. Barn är inga leksaker som man bara skaffar.

  • Fatheya

    Ursäkta men du ÄR ju redan mamma och har redan bildat en familj. Fast du kanske menade att du inte var redo då men känner dig redo nu?

    Ja, de kan lägga sig i och kan placera ditt barn men de kan även låta det nya barnet få växa upp hos dig om du har förändrats eller om det nya barnets pappa kan väga upp för dina brister. Svårt att svara på då jag inte alls vet varför din son är placerad så nu blev det generellt.


    Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Anonym (dumt)

    Sedan. Vilka signaler ger du till ditt barn som är placerat? Tänk på det du en liten stund.

  • Anonym (-)

    Om barnet var väldigt litet vid placeringen och varit placerad i hela tre år, så är det inte helt omöjligt att man ser på placeringen som en uppväxt-placering. Dvs att barnet inte kommer att få komma till sin biomamma igen, då barnet sedan bebis bott i en annan familj.

  • Anonym (Fam)
    Anonym (dumt) skrev 2014-12-15 09:26:59 följande:

    Sedan. Vilka signaler ger du till ditt barn som är placerat? Tänk på det du en liten stund.


    Det går att prata med barn! Mitt barn är placerat och mitt barn avskyr hur maktlösa vi är mot soc. Fick vi bestämma skulle barnet vara hemma nu, men istället måste vi vänta till sommaren.
  • Anonym (dumt)
    Anonym (Fam) skrev 2014-12-15 09:31:07 följande:
    Det går att prata med barn! Mitt barn är placerat och mitt barn avskyr hur maktlösa vi är mot soc. Fick vi bestämma skulle barnet vara hemma nu, men istället måste vi vänta till sommaren.
    Klart att det går att prata med barn. Men kan man inte ta hand om sitt första barn ska man kanske inte skaffa ett till när man är i 20-årsåldern.Cool
    Prioritet borde ligga på det första barnet.
  • MxMeNow
    Anonym (Fam) skrev 2014-12-15 09:31:07 följande:

    Det går att prata med barn! Mitt barn är placerat och mitt barn avskyr hur maktlösa vi är mot soc. Fick vi bestämma skulle barnet vara hemma nu, men istället måste vi vänta till sommaren.


    Du som förälder får ditt barn placerat och lägger skulden på soc? Ni skötte er inte och tog inte erat ansvar, därför är ni maktlösa, det är inte soc som försatt er i den situation ni befinner er!

    Personligen kan jag tycka att tar man inte ansvar för det man gjort för att få barnet placerat och saknar man helt självinsikt ska man inte få tillbaka barnet!
  • Anonym (Mamman)

    Självklart vill jag ha hem min son, men tyvärr är nog det inte möjligt. Vi har dock varit i rättegång angående flytt till hans pappa, men det är svårt att slåss emot myndigheter.

    Varför han blev placerad är en lång och sorglig historia. Han var väldigt tidigt född, ingen visste om han skulle överleva, samtidigt blev jag utsatt för psykisk misshandel av min dåvarande pojkvän (inte hans pappa) och jag blev helt nedbruten psykiskt med förlossningsdepression de luxe. Istället för att sätta oss på ett stödboende där jag hade kunnat få träna på min mammaroll så valde de att familjehemsplacera. I utredningen angående det här fallet förekommer väldigt mycket lögner, förvanskningar av sanningen och underligheter. Det både jag och min sons pappa tror är att socialsekreteraren visste om ett ofrivilligt barnlöst par som hon ville hjälpa och då togs min bebis.

    Tyvärr funkar inte socialtjänsten som de borde göra utan sätter upp sina egna regler och lagar väldigt ofta. Detta är inte enda fallet där det hade funnits andra lösningar än familjehemsplacering men socialtjänsten väljer att stjäla barnet istället.

    Självklart jobbar jag för en bra relation till min son och jag kommer när han blir äldre att berätta hela historien om vad som verkligen hände, tyvärr kan jag dock inte på något sätt få honom att flytta hem till mig just nu även om jag verkligen hade velat.

Svar på tråden Ett barn familjehemsplacerat, vågar jag skaffa ett till?