• salmanathalie

    Planerat kejsarsnitt , NERVÖS!

    Hej!
    Någon som kan hjälpa mig med mina frågor? :(
    Nästa vecka har jag ett planerat kejsarsnitt i Lund. Jag har aldrig tidigare opererats så jag har meganervös och rädd inför detta planerade snittet, (fick det pga att min pojke ligger i säte). 

    Jag undrar om ni som har genomgått planerade kejsarsnitt och ni som gjort de i lund, hur det har varit? 
    Hur nervösa var ni innan? Behöver man va nervös?
    Är läkarna snälla i Lund i op-salen? 
    Hur är bedövningen? Rädd att den inte ska ta?
    Är rädd allting ska kännas obehagligt under tiden de snittar en, hur är känslan?
    Behöver jag ens vara nervös? 
    Hur lång tid tar allting från att man kommer in i salen tills att man fått bebis och man är ihopsydd?

    Mycket frågor, hoppas ni kan ge mig bra positiva svar och så man inte blir alltför orolig...som jag redan är :/

    Jag känner mig jätteledsen över att man inte får vara med sin efterlängtade lilla bebis efter snittet är färdigt för jag har hört att i Lund så får man ligga på uppvaket själv, även fast man haft det planerat och man har varit vaken vid snittet.
    Hur länge ligger man på uppvaket själv? Har nämligen en jobbig rädsla över att känna utlämnad-känslan på sjukhus.. Hoppas tiden går fort och man inte behöver ligga där så länge.  

    Hoppas att allting går bra. 
    Första barnet och första operation... Nervös blivande mamma. 

  • Svar på tråden Planerat kejsarsnitt , NERVÖS!
  • winnethepooh

    Ursäkta min okunnighet (dâ detta aldrig har hänt mig under graviditet hittills) men om kejsarsnittet är planerat till nästa vecka sâ har väl bebisen eventuellt tid att vända pâ sig fram tills dess? Har du försökt genom olika ställningar som främjar detta? Det finns mycket man kan göra ju. Har läkare försökt vända pâ bebisen?

  • salmanathalie

    Jag hade ett vändningsförsök förra veckan i Lund och den satt med rumpan neråt , dom fick inte ens upp rumpan i vändningen så han sitter antagligen långt ner i bäckenet. 
    Så därför sa de att de kommer bli ett planerat snitt. 
    Allting kan ju hända framtill dess såklart, men inte vad jag känt ännu. 
    Jag har även gjort 'övningar' för att hjälpa den men den har inte velat. 
    Jag har en envis en i magen. 

    Så nästa vecka innan snittet så ska de kolla en extra gång med ultraljud om den ligger i säte, gör den inte det så blir de väl inte snitt antagligen, men ligger den fortf så blir det snitt. 

    Men jag antar att den inte lär vända på sig, men man vet ju aldrig. 

  • salmanathalie

    Jag är i vecka 37+3 nu (vecka 38) så den är antagligen ganska stor för o vända sig eller så sitter han bara bekvämt helt enkelt. 

  • winnethepooh

    Okej, allt gott till dig! Det kommer nog gâ fint, hoppas någon som varit med om samma sak i Lund kan ge dig mer precisioner. Och ge inte upp hoppet fram tills dess, jag läste till och med om någon som fâtt bebis att vända sig genom att själv stâ pâ huvudet, men gör bara sânt som läkare och BM anser "säkert" förstâs. Annars skulle jag hâlla mig pâ alla fyra sâ mycket som möjligt om jag vore du Glad

  • salmanathalie

    Ja jag hoppas också någon kan svara på mina frågor! 

    Jo då jag fortsätter med de men än vet jag inte om de blitt nån ändring :D Hur som helst får man iaf sin bebis på ett eller annat sätt så de är man glad över! 

  • Anna74a

    Blev inte snittad i lund och icke planerat.

    Det gick iaf väldigt bra, duktig och trevlig personal.

    De jobbade fort och vant, ingenting kändes obehagligt, kände ingen smärta pga bedövningen.

    Jag fick träffa min son sedan fick han vara med sin pappa medan jag låg på uppvaket.

    Vet inte hur lång tid det var, där finns det personal som tittar till en.

    Jag var trött och groggy så jag tänkte inte ens på att vara utlämnad på något sätt.

    Det kommer säkert att gå bra, grattis till bebisen.

  • Kiiwii

    Hade inte ett planerat snitt utan fick avsluta min förlossning med akut snitt så förberedelserna skiljer sig ju litegranna.

    Kan i alla fall berätta att all personal var supergullig och gjorde allt för att jag och min man skulle må bra, de är superkunniga och duktiga. Jag kände ingenting under snittet, totalt bedövad! Fick se min dotter direkt men eftersom hon hade varit med om en lång förlossning så tog de henne till en avdelning så hon kunde få lite andningshjälp osv. Min man följde med vår dotter för att jag ville det, men personalen höll mig sällskap och underrättade mig hela tiden.

    Efter operationen fick jag ligga på uppvaket tre timmar. Behövde inte ligga där så länge men pga att personalen hade fullt upp så tog det en stund innan någon från förlossningen kunde hämta mig. Man är ju helt avdomnad midjan och ner ett bra tag innan bedövningen släpper och man kan röra benen igen så man är sängliggandes och får smärtstillande dropp. Jag hade inte ont alls.

    Hade inte ont efter att de slutade ge mig smärtlindrande dropp heller, klarade mig på alvedon och kunde efter 12 timmar gå själv. Hade endast ont av snittet om jag gjorde nån hastig rörelse eller så. Annars hade jag faktiskt inte ont sålänge jag tog mina alvedon.

    Klart att jag låg och längtade efter att få hålla min nyfödda i famnen men tiden gick snabbt och jag fick en chans att vila och sova efter en lång förlossning. Men när jag fick komma tillbaka från uppvaket kändes allt toppen! Blev glatt överraskad av den fina personalen och hur ompysslad och väl bemött jag blev. Snittet gick fort och var odramatiskt trots att det var akut.

    Kommer förlösas med planerat snitt den här graviditeten. Känns tryggt, det kommer gå bra för dig :)

  • salmanathalie

    Åå men va härligt att allt gick bra trots en jobbig förlossning.

    Skönt att höra att allt var bättre än väntat, trots att det var akut. Då kan jag tänka mig att det går bra om de är planerat :)

    Ja jag är så spänd inför detta och är rädd att något ska kännas obehagligt men antar läkarna tar hand om en o pratar med en mer än vad man tror under tiden tills man är klar.

    Häftigt!

  • Asjak

    Jag blev snittad i juni i Lund :)

    Hur nervösa var ni innan? Usch massor :)

    Behöver man va nervös? Nej verkligen inte!

    Är läkarna snälla i Lund i op-salen? Jätte gulliga och pratar och pysslar om en hela tiden, jag lovar att nästintill alla som ska opereras är nervösa så dom är vana.

    Hur är bedövningen? Rädd att den inte ska ta? Jag kände det som att det sved till ytterst lite, och du känner verkligen när bedövningen tar, det går jätte fort, jag hann inte ens lägga mig så dom fick lyfta upp mina ben :)

    Är rädd allting ska kännas obehagligt under tiden de snittar en, hur är känslan?

    Jag kände ingenting alls, du kommer troligtvis vara så förväntansfull och ligga och lyssna efter bebisen och strunta i allt annat

    Behöver jag ens vara nervös? Nej jag var jätte nervös men nu i efterhand hade ja kunnat göra om det när som!

    Hur lång tid tar allting från att man kommer in i salen tills att man fått bebis och man är ihopsydd? Ca 40 minuter-1 timme, först får du bedövningen sedan snittar dom, från det dom börjar snitta så är bebis ute på några minuter, just det går jätte snabbt, sedan visar dom dig bebisen och pappan får gå med när den vägs och mäts om han vill, sker i samma rum, dom har ett litet rum i op salen dom går in i. Sedan sys du ihop det tar ca 30-45 minuter (är flera lager som sys) så pappan o bebis får åka upp till rummet o vänta på dig.

    Hur länge ligger man på uppvaket själv?tills bedövningen släppt och du kan röra på benen rätt så bra, och att alla värden ser bra ut, jag log där i tre timmar.

    Du är inte alls ensam utan ligger i en stor sal ditt alla opererade hamnar på uppvak, är sjuksköterskor där som kollar dina värden hela tiden och pratar med dig, passa på att vila upp dig under den tiden, är svårt sedan när du kommer upp till bebisen.

    Mina tips :

    Du hamnar på perinatalen (riskförlossnings salen) be om att få eget rum och att din sambo ska sova hos dig, dom brukar fixa det till först föderskor.

    När du ska resa dig första gången be sköterskorna om hjälp, ja försökte själv och fick ngn bristning i såret och det gjorde så fruktansvärt ont så ja grät.

    Vill du amma så be dom hjälpa dig direkt så du får börja pumpa igång, dom har pumpar där.

    Hmm får fundera lite :)

    Men pma eller fråga här om du vill veta mer!

    Det kommer gå så bra

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt , NERVÖS!