• Anonym (Mamma till två)

    Ok för dig om ditt barn flyttar till nåt av Sveriges "ghetton"?

    Med tanke på att Sverige nu har ett antal områden där kriminalitet härjar fritt och polis, ambulans och brandbilar riskerar stenkastning så undrar jag om du tycker det är ok om ditt eget barn skulle flytta till ett av dessa områden? Eller har du kanske vidtagit åtgärder för att så inte ska behöva ske?

    Om man då bor i en mindre stad med gott om lägenheter i bättre områden så kanske man inte ser det som en aktuell frågeställning just nu men det kan ju vara så att ens barn en dag bestämmer sig för att flytta till en större stad där det är risk att hamna i dessa områden.

    Jag kan inte tänka mig att ha mina barn i dessa områden och för att försöka gardera mot detta så står jag i bostadskö samt att det månadssparas till barnen så att dom i alla fall ska ha lite pengar till en insats till en bostadsrätt så småningom.

  • Svar på tråden Ok för dig om ditt barn flyttar till nåt av Sveriges "ghetton"?
  • Dixie

    det beror väl lite på omständigheterna? 

    vill mitt barn flytta dit - eller du menar att de inte har något val om de vill bo i en större stad? 

  • Anonym (?)
    Anonym (Antifascist) skrev 2014-12-16 09:26:57 följande:

    Nej, jag skulle aldrig låta mitt barn bo i ett sådant område. Jag röstar på MP och tycker att det ska vara fri invandring. Kriminaliteten kan vi lösa med höjda socialbidrag för invandrare.


    på vilket sätt löser socialbidragen kriminaliteten? 
  • Rainbow gg

    Mina föräldrar har väl inget med att göra var jag vill bo någonstans.

    Jag bor numera i ett fint område med mycket svenska barnfamiljer och jag längtar ibland tillbaka till den lilla invandrartäta orten jag bodde i innan för där var det iallafall inga rave-partyn på dagtid eller TV/radio på högsta volym.

  • Rainbow gg

    Så det jag menar är att mina hypotetiska barn skulle få bo var de vill sålänge de tar hand om sig själva

  • Anonym (skämt?)
    Rainbow gg skrev 2014-12-16 09:57:08 följande:

    Så det jag menar är att mina hypotetiska barn skulle få bo var de vill sålänge de tar hand om sig själva


    Självklart. Som förälder har man inget att säga till om var ens vuxna barn väljer att bo.

    Men jag undrar om den här tråden är ett skämt.
    Precis som den där tråden för några dagar sedan om hur hemska föräldrar var som slängde in sina små barn (19 år och uppåt antar jag) i studentrum i studentkorridorer och lät dem äta ärtor...?
  • Duckan

    Med tanke på att jag själv bott i en sådan förort så ser jag inte hur jag skulle kunna neka dottern att flytta dit om hon vill det. Nu ser förorten annorlunda ut idag förstås och jag skulle helst se att hon inte väljer den värsta om hon flyttar.

  • Donum

    Var mina vuxna barn väljer att bo lägger jag mig inte i. Eftersom vi bor på landet så lär de någon gång under livet vilja bo i stan. De får lära sig att lösa det själva, liksom jag gjorde. Jag kommer inte curla dem.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Mamma till två)
    Dixie skrev 2014-12-16 09:47:32 följande:

    det beror väl lite på omständigheterna? 

    vill mitt barn flytta dit - eller du menar att de inte har något val om de vill bo i en större stad? 


    Jag menar att det är bostadsbrist och att det är stor risk att hamna i ett sådant område när det är dags att flytta hemifrån om man som förälder inte hjälper till.
  • Anonym (.)

    Mitt barn får naturligtvis bosätta sig vart hen vill/kan.
    Bor själv i ett s.k ghetto. Inte för att jag är tvungen utan för att jag trivs utmärkt här. Grannarna är lugna och trevliga och jag har ungefär samma hyra för min fyrarummare som jag hade fått betala för en etta med kokvrå närmare city.
    Man får inte glömma att man inte får hela bilden av ett område genom att enbart läsa om oroligheter i media.
    Själv har jag aldrig känt mig otrygg här.
    Jag skulle inte "vidta åtgärder" för att det inte ska ske då jag vill att mitt barn ska växa upp till en självständig och självförsörjande individ.

  • Anonym (Mamma till två)

    Kan nämna att det numera är väldigt vanligt i Stockholm att föräldrar tar lån på sina bostäder för att hjälpa till att sponsra barnens bostadsrätter. Så långt i mitt tänk har jag inte kommit än eftersom det är en del år kvar till barnen ska flytta, men jag antar att det är möjligt att jag och maken ställer upp på sånt också.

Svar på tråden Ok för dig om ditt barn flyttar till nåt av Sveriges "ghetton"?