• LeonBea

    Något ni ångrar ni inte fick med till BB?

    mammalovis skrev 2014-12-16 23:16:38 följande:

    Lypsyl är bra vid lustgas. En fungerande kamera, min hade blivit fuktskadad och tappat skärpan, men det upptäckte vi först efter förlossningen och mobilen får inte användas när avdelningen har förlossningar på g. Skönt med något drickbart både under och efter förlossningen. Man kan bli vansinnigt hungrig och törstig av att börja amma, så gärna reservenergi att ta till. Mjukt toalettpapper, en go morgonrock när jag födde på vintern. Med andra barnet skulle vi ta på egna kläder mycket tidigare, vilket inte gällde 2,5 år tidigare på ett annat sjukhus i samma län, så dubbelchecka vad som står på hemsidan till det ställe ni ska föda på. Får jag ett tredje barn ska jag nog ta med ett paket prematurblöjor, då mina barn haft små rumpor. Operationsbh från apoteket rekommenderade bm, så det körde jag på efter båda förlossningarna, bara nattetid efter tuttarna stabiliserat mjölkproduktionen.

    Blöjor skulle medtagas till andra barnet. Visst man får kanske Liberoväskan och någon mer variant, men de räcker inte så långt om man skulle bli kvar.


    Toppen bra tips!! Tack så jätte mycket! Det ska jag tänka på inför packningen :)
  • LeonBea
    Donum skrev 2014-12-16 23:52:04 följande:

    Aha. Inga sådana restriktioner på Östra i alla fall. Kläder till bebisen använde inte vi förrän vi åkte hem. Det var hud mot hud som gällde varje gång.


    Å vad bra, ska nämligen föda på Östra är det tänkt :)
  • LeonBea
    Kastrull skrev 2014-12-17 02:57:10 följande:

    Tofflor och min egna kudde. Tyckte det var skönt att ha något som luktade "hemma".


    Åå ja, så mysigt o ha sina egna goa tofflor med sig :)
  • LeonBea
    Donum skrev 2014-12-17 07:32:58 följande:
    Gratulerar får jag säga då! De har varit fantastiska alla tre gånger. Otroligt kompetenta och ingen sån velande tycka-synd-om-attityd som jag personligen är allergisk mot. :)
    Gott att höra :) Har bara hört positivt vad gäller personal och kunskap på Östra så det känns betryggande! Lite skoj att föda sitt barn där man själv föddes för övrigt :)
  • LeonBea
    minerva123 skrev 2014-12-17 16:46:23 följande:

    Tofflor eller inneskor är ett måste. Det är inte fräscht att gå runt på sjukhusgolv i strumpor som man sedan lägger sig i sängen med...

    Om du vill använda dina egna kläder och ska amma så är en mjuk omlottkofta superbra, varm och skön samtidigt som det är lätt att få fram bröstet.


    Å ja, favvo tofflorna kommer definitivt åka med i packningen :)
    Tack för dina tips!!
  • LeonBea
    Nostalgity skrev 2014-12-17 19:36:25 följande:

    En stooor tjocktröja, mörka mjukisbyxor, innetofflor,toffsar! (om man har tillräckligt långt hår)... Fy fasiken för att ha håret ivägen vad man än gjorde! Detta är nr 1 i mina BB väskor...har två barn...än så länge

    Stor tjocktröja och mörka mjukisar Är toppen att fluffa runt i på BB hehe


    Hehe ja, jag fick höra häromdagen att tofsar är superviktigt (jag har låångt hår) och det är ju inte direkt det första man tänker ska med till BB :) Lika bra att släppa tanken på glamourlockar i håret ;)
    Smart med mörka mjukisar. Det hade jag inte heller tänkt på ! Tack så hjärtligt för dina tips, superbra! :) 
  • LeonBea
    Lavish skrev 2014-12-17 20:21:03 följande:

    Nagelsax till bebisen. Han föddes med ganska långa naglar och när svärmor kom på besök fick vi skäll för det, något jag inte direkt var i psykisk balans för just då faktiskt. 


    Ja det kan vara smart :) usch för att bli tillsagd sådär direkt efter en förlossning! :( jag hade nog blivit lite tokig....
  • LeonBea
    880215 skrev 2014-12-18 07:24:02 följande:
    Haha, är du på riktigt!?

    Där jag var så städade de golven typ en gång i timman. Såg någon svabba golven, i någon ände av avdelningen, hela tiden.

    Sjukhus är ju, tvärtemot vad du har hört, kliniskt rena.
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-12-17 21:59:12 följande:
    Fått info från barnmorskan att det är viktigt eftersom ett sjukhusgolv aldrig blir riktigt rent och säkert (det kan finnas tex sprutnålar även om risken är liten).
    Jaha okej, tofflorna åker iaf med, smutsigt eller inte :) 

  • LeonBea
    En PantherTant skrev 2014-12-18 07:34:37 följande:

    Första gången hade jag glömt mobilladdaren, och makens snus - en kompis fick föra snus åt oss (här utomlands så säljs ju inte snus så gick inte att köpa) och mobilen fick jag laddat först när maken kom på besök följande gång

    Men vet du, egentligen är inget nödvändigt. Men toalettväska och hårband är skönt att ha. Byteskläder och

    bebisens hemresekläder o babyskydd behövs ifall pappan inte åker hem emellan.

    Vid senaste förlossning som var igångsatt gick jag i egna pyjamasar både före och efter, skönt med lite snyggare outfit än sjukhusets. Bellybandit använde jag från dag ett, så har du ett sånt så packa ner det i förlossningsväskan.


    Åå, kamera eller mobilladdare hade ju varit hemskt tråkigt att inte få med sig!! Snus är ju bra att ha med, sambon röker men han får allt klara sig med snus den dagen, nåt måste han ju ha stackarn :)
    Jätte tack för alla dina bra tips, har dock aldrig hört talas om Bellybandit tidigare. Jag får googla lite på det! :)
  • LeonBea
    LillLouise84 skrev 2014-12-18 07:45:57 följande:

    Den här gången kommer jag att packa utan att lyssna på maken. Sist skulle han ha tandborste och en tshirt typ. Jag packade typ två par strumpor och kalsonger till honom. Jag sa åt honom att ta med kläder och tofflor men han vägrade. Vi blev igångsatt och blev inlagd måndag, bebisen föddes onsdag och vi åkte hem lördag. Vilket innebar att redan på tisdagen så tog han mitt visakort och tömde det ute på stan. Han vägrar ha billiga saker, så tofflor 700 kr fick jag betala, för hans visakort ja det hade han inte med sig. Sen shoppade han typ tre tshirtar, shorts, ett gäng strumpor och kalsonger. Så medans jag låg med värkar så shoppade han loss och jag tänkte slå ihjäl honom.


    Oj jisses, förstår att du inte var alltför glad på honom. Om han ändå hade lyssnat.... Skrikandes Men du, tack för tipset om att partnerns kläder är lika viktiga att packa med som sina egna! Jag vill INTE att han ska lämna mig där för att shoppa !! (eller okej, om det är till mig han handlar så går det ju bra hahaha Tungan ute
  • LeonBea
    niobit skrev 2014-12-19 22:16:38 följande:

    En morgonrock! Kände mig inte så fräsch i landstingets stora skjorta. Och den är rätt genomskinlig så man ser igenom vad du än har under. Alltså en gigantisk binda ;)


    Ja, toppen!! :) Inte ens sexigaste stund på året kanske ;)
  • LeonBea
    älskarlivet81 skrev 2014-12-21 01:45:29 följande:

    Jag har aldrig använt landstingets skjorta förutom inne på förlossningen och första gången även på vägen från förlossningen till familje-BB. Andra gången bytte jac till vanliga kläder redan på förlossningen innan flytten till Patienthotellet. Mycket skönare med egna kläder.


    Sin egna mjukisdress kanske är att föredra :)
  • LeonBea
    880215 skrev 2014-12-21 10:08:23 följande:

    Här står det förvisso inget om bakterier (det var dock det de sa till mig på BB). Men det står ändå nagelfil istället för nagelsax:

    "Naglarna på ett nyfött barn växer snabbt, på både fingrar och tår. Genom att fila naglarna försiktigt, förhindrar man att barnet river sig i till exempel ansiktet. Undvik att klippa naglarna den första tiden, eftersom det är svårt att se var de är sammanvuxna med huden. Spädbarns naglar är mjuka, och det brukar gå bra att istället försiktigt riva av lösa flikar.

    När naglarna börjar klippas brukar det vara enklast att göra det medan barnet sover och gärna när det är nybadat, eftersom naglarna är mjuka då. Använd en trubbig nagelsax och klipp rakt över nageln."

    www.kdapotek.se/Radgivning/barnklubb/Artiklar-oversikt/0-2-ar/Att-skota-ett-nyfott-barn/


    Bättre att skydda händerna från att rivas med små vantar eller liknande då kanske :) o sen nagelfil när man kommit hem. Tack så mycket! :)
  • LeonBea
    LängtansBlåaBlomma skrev 2015-01-09 14:04:19 följande:

    Jag var glad över att jag hade två mjukisbyxor med mig då jag blödde igenom dom första trots tjocka skydd/bindor. Sen var kofta ganska skönt.


    Det var ett bra tips! Man vet ju aldrig vad som kan hända, gott att ha ett byte med sig :)
  • LeonBea
    Mammaslillaflisa skrev 2015-01-12 17:55:59 följande:

    Det verkar vara olika i olika landsting för här i södra stockholm och södertälje som jag fött barn på två gånger serverades mat 3 gånger om dagen, däremellan fick man hämta så mycket typ juice nyponsoppa och skorpor man ville. På annan tid om BM bedömde att man behövde äta ordnade de med mat alternativt kvällsmellis, frukost. De tom serverade mig. Däremot fick min man om han ville ha betala en slant. Dock svimmade han när de satte eda:n vid andra förlossningen och då hämta de mat och en cola till honom efter. Stackarn hade inte ätit på över ett dygn ;)


    Ja det kan nog variera rätt mycket beroende på var man befinner sig :)
    På Östra sjukhuset här i Göteborg behöver inte mamman tänka på att ha med sig mat (godis o snacks kommer åka med i väskan dock hihi), men till sambon tar vi med mat ist för att betala.. Kan iofs vara gott att ha med sig mat hemifrån som man är van vid och kan äta av när man känner för det :)
  • LeonBea
    Janna84 skrev 2015-01-12 18:08:31 följande:

    Nu hade jag förvisso med mig eget toapapper och tunna nattbindor men jag skulle aldrig vilja vara utan. Jag klarar inte av sjukhusets bindor som ser ut och känns som blöjor...


    Eget toapapper har jag förstått är ganska gott att ha med sig, plussar på egna nattbindor också :) tack för tipsen!
  • LeonBea
    katrinp skrev 2015-01-12 23:04:07 följande:

    Napp!!!!

    Sonen hade ett enormt sugbehov så fick knappt sova de tre dygnen, alls!!! Sen när vi använde napp hemma så sov han som en stock och bara skuttade på den mellan måltiderna. Både jag och min sambo höll på att bli tokiga på BB... Vet att de inte rekommenderar napp pga amning men det funkade bra ändå


    Oj jisses, jag förstår att ni höll på att bli tokiga! Ska packa med en napp, man vet ju aldrig, bättre att ha med den än inte. Så slipper förhoppningsvis jag och sambon uppleva den där totala sömnlösheten! Tack för ditt tips :D
Svar på tråden Något ni ångrar ni inte fick med till BB?