• Okidoki

    vistapay.eu? dragit pengar på mitt konto

    Jag har råkat ut för samma sak. Min bank kunde se se att det var någon FB-grej, så jag tror att det måste vara Mc Donalds erbjudandet. Det framkom inte att det var något som man förband sig till eller köpte utöver presentkortet. Jag tänkte att det var en deal för att göra reklam för Mc Donalds. Jag har tidigare köpt 'bra dealer' på 'Lets deal', så jag tänkte att det var något liknande, ett sätt för Mc Donalds att göra reklam för sig och få nya kunder. Visst, det känns jättekorkat att ha gått på detta, men inget att göra nu. Jag har ringt min bank, spärrat kortet, mailat vistapay och jag kommer även polisanmäla. Jag blir också orolig för att jag ska få betalningsanmärkning...

    Konstigt att inte fått någon bekräftelse på att/vad jag förbundit mig till/köpt för tjänst, vare sig vid eller efter 'köpet'. De svarar inte på mail...

    Och ni som bara vill tala om för mig hur korkad jag varit: jag vet redan det???? och jag vill verkligen gratulera er till att ni aldrig blivit lurade/gjort något misstag...det händer de flesta någon gång och det är inget skämmas för! Den som där emot ska skämmas är Vistapay som skaffar sig 'kunder' på detta oseriösa vis.

  • Okidoki

    Tack alla:) Jättebra att få 'länken' med info vad det egentligen stod i 'erbjudandet' för den har jag inte kunnat hitta...Kontaktade FB, men har inte fått något svar.

    Så här har jag gjort:

    1. ringde min bank som spärrade kortet. De har även en 'bedrägeriavd' som kommer kolla upp detta och återkomma. Fick jättebra bemötande från Handelsbanken:) De uppmanade mig att återkomma efter en ev polisanmälan.

    2. mailade vistapay samt vistacloud (finns på samma sida) och talade om för dem att jag ville ha tillbaka mina pengar och att jag inte ville vara medlem/ha några tjänster från dem. (Man kan även gå in och titta på sitt 'konto' och där avsluta kontot, men då måste jag gå in på deras sida och det vill jag inte...)

    3. polisanmälan med en jättebra polis som sa att de kan fortsätta att skicka fakturor men kronogogden och inkasso går inte in och kräver pengar i sådana här ärenden. Hon sa också till mig att vara försiktig och mellan raderna att det är lite dumt att inte kolla upp företaget bättre innan man nappar på sådana här erbjudanden, och jag håller med henne! Hon sa också att det är lätt hänt och att det inte är mitt fel då företaget uppenbarligen haft som avsikt att vilseföra och lura. Man kan även anmäla till konsumentverket så att de kan svartlista detta företag.

    4. på måndag så ringer jag min bank igen och ber dem göra en reklamation. Det går att göra en sådan när man gjort en polisanmälan och fått ett ärendenr. från polisen. Jag kan ev få tillbaka pengarna efter detta är gjort.

    Puhhh....känns bra nu:) Tack alla i tråden för stöd. Det är viktigt att stötta varandra och våga erkänna att man blivit lurad. Kom ihåg! Det ör Vistapay som ska skämnas, inte vi! Komner definitivt att vara mer försiktig framöver.

  • Okidoki

    Köp aldrig aldrig någonsin av ett företag ni inte har kollat upp eller känner till sedan tidigare. Kontrollera alltid vem ni verkligen tänker handla av. Det kan verka vara ett känt företag, men det är ganska lätt att till synes vara någon annan.

    [/quote]

    Så rätt! Kunde ha blivit en dyrare läxa...men en läxa blev det definitivt...Konstigt jag som aldrig råkat ut för något bedrägeri, stöld etc och så låter jsg mig luras på detta vis ?!?

  • Okidoki
    sportpappa skrev 2014-12-26 10:55:11 följande:

    Jag tror att vi kommer att se en ökning av antalet såna här bedrägerier nu när mobil shopping blir vanligare och vanligare. På mobilen är det inte lika lätt att kolla upp vem som står bakom en tjänst och det blir ett jäkla hoppande mellan appar och webbläsare för att få fram den info man behöver för att bedöma om man kan lita på sidan eller appen.Om man tittar på bilden här ovan så är det från en mobiltelefon och man ser inte ens vilken webbsida man är på.


    Ja så är det...Tänker att det här är ungefär samma sak som 'Nigeriabreven'...anledningen till att jag inte drog den parallellen är nog att det var en sådan liten summa...
  • Okidoki
    AggisMaggis skrev 2014-12-26 18:38:15 följande:

    Eftersom fler råkat ut för detta så hoppas jag att alla ni reklamerar till banken och anmäler till polisen så att de utreder detta på allvar. Tänk så mycket pengar de lurar av folk. OM det nu vore en prenumerationstjänst som var SERIÖS så skulle man ju fått ett bekräftningsmejl så att man kan bestrida och säga upp det. Hur ska man kunna det när det inte finns något dokument att bestrida ANMÄL!!!!!


    Håller helt med! Undrar vad det är för prenumerationstjänst som man har fått/köpt, helt ovetandes och allt;), det är ju svårt att veta när man varken fått bekräftelsemail eller de svarar på mail?
  • Okidoki

    Jag har hört samma som dig LLS, hoppas det stämmer...jag loggade in på mitt konto som jag tydligen skaffat, vad jag kunde se så hade jag inte lnågon aktiv prenumeration där, hoppas det stämmer.

    Tror inte heller att jag kommer få några pengar eller presentkort...men jag kommer iaf att göra en reklamation till banken. Tydligen så måste man ha med sig polisrapporten:( när man gör reklamationen.

    Jag kontaktade ARN som gav mig detts tips:

    'Hej igen,

    Jag förstår. Ja, det kommer bli högre kostnader att pröva ärendet i Tingsrätt än vad värdet på summan är. En instans som prövar bankärenden kostnadsfritt är Konsumenternas Bank-och Finansbyrå om det

    gäller ett bankärende. Du kan kontakta dem och höra om de eventuellt kan ta in det som ett ärende. De avgör om det kan prövas eller ej.

    Med vänlig hälsning,

    Sofie Lun, 031-368 08 02

    Direktnummer: 031-368 08 00'

    Karma säger jag bara: på ett eller annat sätt slår det tillbaka!

  • Okidoki

    Undrar om man ska byta bankkonto eller om det är säkert att ha sina pengar där??? Känner mig helt puckad och livegen att jag skrivit på något som ger dem rätten att dra pengar från mitt konto:(

  • Okidoki

    Men sluta och strö salt i såren ni som bara poppar in här för att tala om hur osmarta vi som gått på den här buffén. Noll empati eller?!? Hur kan det ge er något? Skadeglädjen är den enda Sanna glädjen eller? Har ni inget annat att göra än sparka på den som redan ligger? Misstänker att det är Vistapay/Vistacloudcrew som driver detta...

  • Okidoki
    nettan81 skrev 2014-12-30 18:52:57 följande:

    Jag har inte fått någon bekräftelse på att de sagt upp mitt konto. Men jag har ju inte loggat in där utan mail ar med dom. Det är dock som att prata med en vägg, de bryr sig inte. Surt men man har fått sig en läxa, första gången jag råkar ut för något sådant????


    Samma för mig Nettan:( Jag har skickat flera mail, de svarar inte på dem om uppsägning. Däremot så svarar de på ett mail jag skickade innan jag visste att jag hade ett konto:/ i det mailet skrev jag att jag ville ha tillbaka de pengar de stulit samt att jag tänkte kontakta polisen. Det svarade de på och upplyste mig om att jag hade ett konto och önskade God Jul och Gott Nytt År:/ Jag lyckades logga in med ett 'nytt lösenord' (har aldrig fått ett första lösenord??? Eller besked om att jag hade ett konto...fick aldrig någon bekräftelse över huvud taget förutom de dragna pengarna på kontot) och vad jag kunde förstå så hade jag 'inte längre' någon subskription. Hoppas det stämmer bara...
Svar på tråden vistapay.eu? dragit pengar på mitt konto