• Anonym (**-)

    Gravid - SGI?

    Jag är gravid, oplanerat och funderar över framtiden, om jag ska behålla barnet. Mestadels p.g.a. mitt SGI.

    Mina två tidigare graviditeter har jag haft högt SGI. Sen studerade jag i ett år, nu är jag arbetslös.

    Det jag undrar över är varför är mitt SGI så högt fortfarande när jag vabbar? Har inte förändrats nämnvärt trots att jag inte jobbat. Den andra frågan är om mitt SGI skulle vara lika högt som idag när barnet kommer om 8 månader?

  • Svar på tråden Gravid - SGI?
  • Anonym (**-)

    Om jag fortsätter vara arbetslös det vill säga..

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Grundregeln är att du förlorar din SGI när du slutar arbeta. Men om du studerar med studiestöd från CSN eller är aktivt arbetssökande via Arbetsförmedlingen kan du omfattas av något som kallas för SGI-skydd. Det innebär att du får behålla din tidigare SGI trots att du inte längre arbetar.

    Om du fortsätter att vara inskriven på Arbetsförmedlingen och söka arbete så kan du även skydda din SGI fram tills nästa barns födelse.

    Här kan du läsa mer:
    https://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/riskerar/skydda_sgi

    Hälsningar
    Harry, handläggare

  • Anonym (**-)

    Tack för svar! Jag har läst på lite själv nu om vilande SGI. Men så damp det ner ett brev i brevlådan i veckan att jag är återbetalningsskyldig till CSN för de sista veckorna eftersom jag fick kämpa med kursen innan och aldrig tog mig vidare. Innebär det med andra ord att jag anses ha studerat utan studiestöd?

    Har misstolkat reglerna helt, ville pausa studierna redan innan kursen, men då fick jag inte stämpla så jag fortsatte kämpa på. Eftersom jag hela tiden var inskriven på skolan trodde jag att allt var grönt.

  • Försäkringskassan

    Hej


    På familjeliv och facebook svarar vi endast på generella frågor. Behöver du få svar i just ditt ärende så förslår jag att du istället tar kontakt med vårt Kundcenter  på telefon 0771 524 524 då ditt ärende ev kan behöva tas vidare till en utredare.


    Vårt kundcenter har öppet:

    Måndag-fredag 8-21
    Lördag 8-15
    Söndag 15-21
     


    Hälsningar


    Robin, handläggare

Svar på tråden Gravid - SGI?