kanskedetdu skrev 2014-12-18 02:29:59 följande:
Klart att straffet inte har nån verkan när du bara tar bort 2 saker i nån dag,dom har fortfarande leksaker godis läsk och annat att underhålla sig med
De ska kännas lite blir nog mindre kul efter har blivit av med allt i nån månadstid
Men du kan köra din belönings uppfostran även om den uppenbarligen inte funkar
All forskning inom pedagogik är emot straff. Av straff lär man sig ingenting utan det skapar bara rädsla och barn som ljuger. En 6- och 7-åring förstår heller inte vidden av en hel månad utan grejer.
Däremot är konsekvenser bra och hjälper. Hur kopplar ett barn ihop bråk med leksaker? Det gör de inte. Om man ser till hur det funkar för vuxna så kan man jämföra med att en person alltid ställer till bråk på arbetsplatsens julfest. Inte tusan straffar då chefen genom att plocka bort den bråkiges alla pennor på kontoret. Däremot kanske chefen ber den bråkige att stanna hemma från julfesten. Det är en konsekvens och inte ett straff.
***
Amy86 skrev 2014-12-18 00:57:32 följande:
6 och 7 åringen delar rum har en 2 åring med. Är ofta själv med barnen på kvällarna. Att ta bort allt de har hade jag aldrig gjort. Tror mer på belöna vid gott uppförande istället, har tagit bort tv-spel o kompisar och visst det känns men är glömt i nästa stund.
Brukar försöka lägga 6 åringen samtidigt som 2 åringen och då får den store sitta i soffan och läsa en bok men oftast springer 6 åringen upp och triggar igång den store till massa bus. Och då stör de 2 åringen så han inte somnar.
Dom kan leka jätte bra ihop ett bra tag sen blir de osams om diverse saker och så börjar de slåss. Oftast startar det med att de leker våldsamma lekar ninjago eller nått sånt annars är det 6 åringen som retas
Jag tänker så här: om det nu bara är 17 månader mellan bröderna, måste de då lägga sig vid olika tider? Kan du kanske läsa en bok för alla tre barnen samtidigt? Annars kanske du kan köra igång en lugn aktivitet för storebror och lillebror (till exempel att de får lov att leka med lego i köket OM de inte skriker och bråkar, medan du nattar 2-åringen). Säg sedan att om de inte har skrikit och bråkat så kan du läsa en bok högt för båda två sedan, innan de går och lägger sig. Här gäller det att vara konsekvent. Tala om att om de börjar skrika och slåss när de leker med lego, så att 2-åringen vaknar, så blir konsekvensen att du plockar bort legot direkt och så gör du det (bråkar man med lego när man leker med lego, så försvinner legot för tillfället = konsekvens. Bråkar man med lego när man leker med lego och den vuxne istället plockar bort tv-spelet = straff. Konsekvenser är logiska och bra. Straff är ologiska och hjälper inte det pågående problemet). Det här kan du behöva prova några gånger innan det fungerar, då de till slut kommer att förstå att det är det som gäller. Senare kan de ju själva välja vad de vill göra, allt kan vara tillåtet om det bara är något som går lugnt till och som inte innebär så mycket städning efteråt. Prata med och bestäm tillsammans med barnen hur ni skall lösa nattningen helt enkelt.