• Anonym (Trött)

    Varför ljuger man och förskönar om hur det är efter en förlossning?

    Ingen har sagt till mig att man BLÖDER fyra veckor efter en förlossning. Okej det är inga mängder men ändå som en lindrig mens. Överallt står det att det ska blöda typ en vecka och sen ska det vara som en brun flytning. Men när man läser här på Familjeliv så verkar det vara väldigt vanligt med blodiga avslag i flera veckor. Varför står det på annat sätt i alla informationsblad och liknande?!!!

    Och träningsvärk som sitter i hur länge som helst, svidande underliv och deppet som kan komma över en. Förlåt men jag känner att jag måste få gnälla lite!!! Vill kunna njuta av att ha en underbar bebis och slippa all kroppslig misär. Avslaget är värst! Hur hade ni det???

  • Svar på tråden Varför ljuger man och förskönar om hur det är efter en förlossning?
  • Blahonga

    Jag tror det är naturens sätt att se till att det föds fler ungar i världen. an glömmer helt enkelt bort det. Skulle man minnas hur hemskt det faktiskt är, så skulle ingen föda fler barn.. 
    Fast sen är det såklart också så att alla upplever det olika. Jag tror också att själva frukten av förlossningen är så väl värt det ;)

  • Anonym (Trött)
    Blahonga skrev 2014-12-17 21:41:53 följande:

    Jag tror det är naturens sätt att se till att det föds fler ungar i världen. an glömmer helt enkelt bort det. Skulle man minnas hur hemskt det faktiskt är, så skulle ingen föda fler barn.. 

    Fast sen är det såklart också så att alla upplever det olika. Jag tror också att själva frukten av förlossningen är så väl värt det ;)


    Ja det är så klart värt det!! Har fött två barn och tydligen hade jag förträngt helt hur det var efteråt med mitt första...

    Men det jag faktiskt blir lite sur över är att det står på informationsblad och hemsidor typ vårdguiden, att det inte är normalt med blodiga avslag utan det ska avta inom några dagar för att bara bli flytningar. Det stämmer ju inte och skapar dessutom rädsla hos folk. Har läst hur många trådar som helst här som oroliga skrivit och tror att det är nåt fel. Konstigt bara
  • Anonym (Trött)

    Jag är kanske lite påverkad av hormoner och lite baby blues, som gör att jag irriterar mig lite extra. Självklart är jag lycklig över mitt barn men hade gärna velat haft mer sanningsenlig information.

  • Mimosa86

    Öhhh what? På förlossningsförberedande kursen på sjukhuset samt info hos barnmorskan så berättade de om detta. Jag trodde allt skulle vara VÄRRE efter all info.

  • Anonym (Trött)
    Mimosa86 skrev 2014-12-17 21:55:14 följande:

    Öhhh what? På förlossningsförberedande kursen på sjukhuset samt info hos barnmorskan så berättade de om detta. Jag trodde allt skulle vara VÄRRE efter all info.


    Så olika det kan vara..vad fick ni veta då?
  • Mimosa86
    Anonym (Trött) skrev 2014-12-17 21:56:47 följande:

    Så olika det kan vara..vad fick ni veta då?


    Ja de informerade om tiden efter förlossningen. Vad som händer me kroppen och humöret. Hormontömning den tredjedagen etc etc.

    Detta var i Sthlm och jag tror som du att det är väldigt olika i olika landsting. Jag fick mycket info som var väldigt användbart. Hade koll på läget :)
  • lnflrmn

    Man glömmer så snabbt hur det är! När man är i det så är det jobbigt, men det jag tyckte var värst efter barn nummer två var eftervärkarna!

  • slemtorsk i din bralla

    Jag fick höra att man lan blöda 6-8 veckor efter. Att hormoner ställer till det så man kan bli både deppig och euforisk. Träningsvärk är väl beroende på hur långdragen förlossning man har. Båda mina har varit snabba så jag kan inte uttala mig om det men det är ju en jäkla påfrestning på kroppen att både vara gravid och genomgå en förlossning. Känns som att du letat info på fel ställen. Att man skulle blöda en vecka bara har jag inte läst någonstans förutom här på fl där alla i stort sett genomför ett marathon dagen efter förlossningen

  • Anonym (Trött)
    slemtorsk i din bralla skrev 2014-12-18 11:13:03 följande:

    Jag fick höra att man lan blöda 6-8 veckor efter. Att hormoner ställer till det så man kan bli både deppig och euforisk. Träningsvärk är väl beroende på hur långdragen förlossning man har. Båda mina har varit snabba så jag kan inte uttala mig om det men det är ju en jäkla påfrestning på kroppen att både vara gravid och genomgå en förlossning. Känns som att du letat info på fel ställen. Att man skulle blöda en vecka bara har jag inte läst någonstans förutom här på fl där alla i stort sett genomför ett marathon dagen efter förlossningen


    Det stod i information från BB att man blöder i en vecka sedan har man endast flytningar i upp till åtta veckor. Så är det ju knappast. Tycker det står nästan överallt om just blödningen?!
  • Majsan70

    Nu är det 22 år sedan jag fick mitt första barn, men nog fick jag information om precis allt sånt. Jag visste exakt vad som skulle hända med kroppen. Jag trodde det skulle vara värre än det var. Jag har vart oförskämt pigg o fräsch efter alla mina tre förlossningar,

  • Limaliie

    Vi fick info på föräldrargruppen att man kunde ha avslag upp till 12 veckor. Själv hade jag i runt 8-9 veckor. Jobbigt javisst men det var bara stå ut. Blödde färskt blod rätt mycket under de veckorna, inte mkt bruna flytningar. Allt var som det skulle, livmodern hade dragit ihop sig bra på efterkontrollen.

  • BigMami

    03 fick jag mitt första barn. Ingen hade talat om för mig att moderkakan skulle födas ut, avslag hade jag läst lite ytligt om i någon bok, att man skulle ha eftervärkar vid amning eller läckande bröst! Tror också att folk "glömmer" eller väljer att inte berätta...

Svar på tråden Varför ljuger man och förskönar om hur det är efter en förlossning?