• Jinssa

    Vill hjälpa min 85-åriga mormor att träffa en vän/kärleken

    Det känns lite konstigt att starta en tråd om detta, och kanske är det på fel ställe vad vet jag, men jag provar.

    Jag har flera gånger pratat med min 85-åriga mormor om en sak och fått hjärtknip varje gång. Hon är väldigt ensam! Hon bor i Stockholm, har ett par väninnor som hon träffar ibland, men de är gifta och har "nog med sitt" och det resulterar i att min kära mormor ofta blir ensam. Hon är relativt pigg, vill göra saker, bor ensam (skild sen många år) men vill egentligen bara hitta en man, det lyckas hon inte dölja för mig :) Som hon brukar säga "jag skulle vilja hitta en nyårs- och midsommargubbe" och hon syftar på att just vid dessa slags högtider blir hon oftast ensam då familj och vänner är upptagna på annat håll (jag vet, det är hemskt och jag fick bra dåligt samvete, trodde att hon var med sina tanter då! Fy skäms på mig).

    Hur som helst, det måste ju finnas MÄNGDER med frånskilda, kanske änke- eller bara ensamma män i hennes ålder, i Stockholmsområdet? Som vill ha någon att träffa ibland, gå ut och äta, fika, se teater eller vad som helst? Inte tusan ska de väl behöva sitta ensamma i kanske tio, femton år till bara för att de inte har internet och- eller vill/vågar nätdejta? Nej, jag känner mig tvungen att försöka hitta på något. 

    Men hur? Var? Hur gör jag? Jag ska börja höra runt bland kompisar om de inte har någon morfar eller farfar i samma läge. Eller ni kanske vet någon snäll, ensam gubbe som längtar efter en vän?

    Hjälp mig. Det skulle uppskattas! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Vill hjälpa min 85-åriga mormor att träffa en vän/kärleken
  • Stårschan

    Min mormor träffade sin "julgubbe" när hon åkte och firade jul på ett pensionat i fjällen. Det var många gamla som åkte dit för att inte sitta ensamma. Han var världens finaste karl, och jag är så glad att hon fick några lyckliga år på slutet.

  • Jinssa

    Men åh! Det är precis något sådant jag så gärna skulle vilja att min mormor fick vara med om. Vad fint!

  • LängtansBlåaBlomma

    För henne passar det väl utmärkt med en kontaktannons i Hemmets journal? Ni kan ju hjälpas åt att antingen läsa annonser och svara, eller författa och sända in en egen.


    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • bellsan

    Min moster är 70 någonting och har samma problem pratar bara spanska nästan. Hennes problem är att hon vill ha någon att resa med och fika osv. Men vill inte skriva in sig på dejting sidor då hon inte vill ha en romans utan en vän. Sen är svenska inte hennes starkaste sida och de begränsar mycket även fast spanska är ett stort språk. Diskuterade det igår med henne fick en riktig klump i magen. Har ni några tips på bra ställen/sidor?

  • enplattspåjorden

    Leta upp bra dagcentraler och andra senioraktiviteter. Där är det ju många äldre ensamma.

    Kommunen (iaf Göteborg) har olika foldrar med aktiviteter för äldre.

Svar på tråden Vill hjälpa min 85-åriga mormor att träffa en vän/kärleken