• mica40

    Betala efter förmåga

    Det här med att betala efter bästa förmåga, hur funkar det när underhållet går genom försäkringskassan? Där är ju högsta summan 1273 vad jag har fattat. I mitt fall funkar det inte att komma överens med barnens pappa, utan jag får mitt underhåll genom fk. Jag tjänar ca 10000 mindre än han. Våra 2 tjejer bor heltid hos mig och är i stort sett aldrig hos sin pappa.

  • Svar på tråden Betala efter förmåga
  • mica40

    Om det finns nån möjlighet att gå genom försäkringskassan för att få ett högre underhåll.

  • Sisisisi

    Du får gå till domstol om du vill ha högre underhållsbidrag. Men jag tror att det bara lönar sig om pappan tjänar väldigt mycket pengar.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • mica40

    Kan tänka mig det, lägger gärna varenda krona till mina barn tycker bara det är så dåligt att han ska komma undan, åka på solsemester och äta på resturang varenda helg, bil och husvagn och så kan tjejerna inte få en extra peng ibland till att göra nåt kul eller köpa nåt extra klädesplagg....de är 17 år och vill ju hänga med i mode och sånt ....

  • EnGladPingvin

    Du behöver stämma pappan om du ska få mer. Om du får det är svårt att säga, det handlar inte bara om vem som tjänar mest. De tittar på överskottet, dvs de ser även på respektive parts utgifter. Finns det t.ex. fler barn att försörja påverkar det, boendekostnaden spelar roll, m.m.. Sen beror det på vad barnen anses kosta, om något av barnen har extra behov och vilken ålder barnen är i.

  • mica40

    Stämma gör jag inte, i hans fall finns inga andra barn att försörja, han och hans sambo bor i lägenhet, en 2:à i ett litet samhälle ingen dyr hyra, båda jobbar heltid och mitt ex tjänar bra. Så det enda som finns att säga är att han inte bryr sig om barnen. Tråkigt att det är uppbyggt på detta vis, finns så många andra konstiga regler i samhället men här har det tydligen stannat.

Svar på tråden Betala efter förmåga