• Anonym (fundersam)

    lägre ersättning?

    Hej!

    Jag är mammaledig nu och kommer vara det ett tag till. Idag meddelade min chef att min tjänst när jag kommer tillbaka att minska med ett visst antal timmar varje månad.

    Betyder det att jag kommer få lägre föräldrapenning nu när jag är hemma?!

  • Svar på tråden lägre ersättning?
  • Försäkringskassan

    Hej,


     


    Eftersom ändringen inte gäller förrän efter din ledighet så kommer inte din föräldrapenning påverkas nu, eftersom ändringen inte är aktuell just nu.


     


    När du börjar arbeta så att du arbetar färre antal timmar så beror det även på om årsinkomsten förändras när dina timmar förändras. Det kan däremot påverka din föräldrapenning.


     


    Hälsningar


    Sebastian, handläggare

  • Anonym (fundersam)

    Just nu har vi vårdnadsbidrag men när jag fortsätter på mina föräldradagar behöver det inte räknas om utan jag kommer få den föräldrapenningen som är räknad på det högre antalet timmar jag arbetade tidigare. Stämmer det?

    (Att det sedan är när jag börjat arbeta igen och tar ut någon föräldradag så får jag lägre ersättning då?)

    Fattar jag rätt?

  • Försäkringskassan

    Hej,

    Föräldrapenningen är skyddad tills barnets tvåårsdag. Det innebär att föräldrapenning kommer vara densamma oavsett om SGI:n skulle sänkas tills barnet fyller två år.

    Sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) kan sänkas om du inte fyller upp din minskade arbetstid med föräldrapenning eller skriver in dig på arbetsförmedlingen.

    Du kan läsa mer här om skydd av SGI:
    https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/arbetssokande/riskerar/skydda_sgi

    Hälsningar
    Theo, Handläggare

  • Anonym (fundersam)

    Mitt barn är snart tre år. Vi har vårdnadsbidrag fram till dess sedan kommer jag ta ut 5 dagar/vecka. Då har jag väl samma föräldrapenning som jag hade förut eller!?

    Fattade inte det du skrev om barnets tvåårsdag.

  • Försäkringskassan

    Hej


    Ja, det stämmer om du direkt efter vårdnadsbidraget går till att ta ut föräldrapenning minst 5 dagar i veckan. När du sedan börjar att arbeta igen, och därefter är hemma med exempelvis VAB (tillfällig föräldrapenning) eller föräldrapenning, det är först då vi utreder din inkomst igen.


    Hälsningar


    Robin, handläggare

  • Anonym (fundersam)

    Jag har timlön och den har höjts under tiden som jag är hemma nu. Hur gör jag för att anmäla att den höjts. Ska man skicka in nya papper eller räcker det att meddela er den nya timlönen?

    Vilka papper ska skickas in innan jag fortsätter ta ut föräldrapenning efter vårdnadsbidraget?

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Du kan ändra inkomst till oss när du ska till att ansöka om föräldrapenning Du skickar in din ansökan om föräldrapenning någon månad innan vårdnadbidraget tar slut då vi har 30 dagars handläggningstid från det ansökan kommer in.


     


     


     


    Hälsningar


    Asta, handläggare


     


     

Svar på tråden lägre ersättning?