• Alana

    Konsten att göra Ris à la Malta

    Börjar bli dags att planera julmaten och frågan för min del är om jag ska göra någon Ris à la Malta i år eftersom jag inte varit riktigt nöjd med den när jag gjort det tidigare.

    Jag verkar inte få till de rätta mängderna av ingredienserna för det smakar inte lika gott som jag minns det från barndomen. Eller så använder jag helt enkelt inte samma ingredienser som morsan gjorde.

    Jag brukar också lyckas med att få klumpar i Ris à la Maltan hur mycket jag än rör om.

    Hur brukar ni göra eran Ris à la Malta? Vill veta både ingredienser och tillvägagångssätt.

    Och vad brukar ni ha till? Själv brukade jag ha tinade jordgubbar från BOB (tror jag märket hette?) men har inte sett dem i affärerna på flera år så har kört på tinade hallon bara. Saknar jordgubbarna dock.

    Hur gör ni med gröten? Går det undvika att få ett tjockt skinn på gröten när den kallnar?

  • Svar på tråden Konsten att göra Ris à la Malta
  • Absolut rent

    Jag kokar gröten i ugnen efter att jag förvällt grynen på spisen med mjölk och smör/margarin - står på förpackningen hur mycket av varje beroende på antal portioner + 2-3 kanelstänger och lite socker.
    Använder alltid 3 % mjölk gärna Åsens. 
    När förvällningen är klar fyll upp grytan med resten av mjölken, lock på och sätt in i ugnen på 100 grader, brukar ta ca 1 - 1.5 timmar men sköter sig själv brukar titta till den ett par gånger och röra i den. 
    När grynen och känns färdiga ta ut grytan och sockra mer om du vill ha den sötare - tänk på att gröten tjocknar när den kallnat. Ta bort kanelstängerna.
    Detta gör jag dagen innan.
    Dagen den ska ätas : vispa grädden till ganska lös konsistens + vaniljsocker efter smak. Rör ner grädden i gröten lite i taget -INTE tvärtom- till det känns lagom - vissa vill ha jättemycket grädde andra lite mindre.
    Vi har alltid BOB jordgubbssaft och reder den en aning med potatismjöl - se förpackning- till saftsås som vi gillar lite ljummen till.
    Glömde skriva ta en tjockbottnad gryta som tål att sättas i ugn.
    Så här har vi gjort i 4 generationer
    Det blir aldrig fel. Men det lustiga är att ett år använde jag färdig gröt på rulle och alla tyckte det smakade precis som alltid och ingen fick reda på hur det låg till

  • Dexter dot com

    Jag gör det ruskigt enkelt för mig men det här är den godaste ris ala maltan jag ätit.

    Färdig risgrynsgröt på "korv " som jag blandar i hårdvispad vaniljvisp i och sen ringlar jag ner smält vit choklad i. Serveras med hallon, jordgubbar eller apelsin. Vansinnigt gott!

Svar på tråden Konsten att göra Ris à la Malta