• Alexi

    Plugga på distans på jullovet och barnomsorg

    Jag undrar hur mycket de som pluggar på distans måste göra under jullovet? Sitter de och pluggar heldagar varje dag, röd dag som vardag? Vad läser man då som kräver så mycket just den här perioden?

    Såg ledighetslapparna på förskolan och då var det ETT barn (av typ 18) på hela avdelningen som skulle vara där samtliga vardagar under lovet. Och föräldrarna hade skrivit att pappan jobbar heltid och mamma pluggar på distans. Jag bara tycker så synd om det barnet, enda barnet på hela avdelningen som ska vara där. Alla barn är supertrötta nu och behöver sammanhållen ledighet. Det är ju så många röda dagar nu, kunde inte mamman plugga några av dem (när pappan är ledig) och ha barnet hemma de andra dagarna och ev även plugga på kvällen?

  • Svar på tråden Plugga på distans på jullovet och barnomsorg
  • elyse

    Hon vill säkert vara ledig. Inget man kan göra åt. Alternativt så har det gått dåligt med studierna och hon har omtentor i januari.

  • alexs mamma

    Jag klarar mina heltids distansstudier på de röda dagar som finns iår. Det räcker gott! Eftersom mina lärare även dem vill vara lediga i jul ha vi inga obligatoriska seminarier via dator i mellandagarna. Vi har däremot en hemtanta på 7,5 hp som ska lämnas in senast den 15 jan...

  • gossensmamma

    Min sambo pluggar på distans och han kommer behöva göra en hel del även under jul och nyår. Både sonen och sambon har varit sjuka under terminen, så det har varit svårt för honom att hinna med studierna och han behöver komma ikapp.

    Kanske är det så även för mamman på er förskola? Deras situation vet ju vi andra som sagt ingenting om. Konstigt att det stod för alla på förskolan att läsa, och ha kunna ha åsikter om.

  • gossensmamma

    Men om du tycker det är tråkigt att barnet ska vara helt själv på förskolan kanske du kan bjuda hem hen till er för att leka med ditt barn? Ger ju dessutom lite avlastning för mamman som behöver tid för att plugga.

  • Helle 85

    Olika kurser ger olika tider. Vissa kursledare vill ha ledigt å andra vill ge en jobb. Förra året hade jag en hemtentamen som skulle in den 25 dec. Detta året är dock lindrigt då jag har möjlighet att skriva klart allt å ha det inlämnat den 22 dec vilket ger resten av ht ledigt om jag inte får backning på nått. Jag tycker att det är illa att förskolan visar upp vad föräldrarna ska göra. Skapar ett visst tryck tyvärr :( sen känner du inte omständigheterna. Det finna enskilda barn som mår bra av rutinen på Fsk. Gillade förslaget ovan, bjud hem barnet om du tycker synd om hen :) kan alltid va ett trevligt tillskott :)

  • Mascaraklumpar

    Terminen slutar ju i mitten av januari och slutet av terminen brukar ju vara stressigast. Om man pluggar på distans eller inte spelar ju ingen roll, det blir ju samma sak i alla fall.

  • Sisisisi

    Jag pluggar på universitet, har en 30-poängstenta i början av januari (alltså extremt mycket att gör under barnens jullov) men har barnen hemma hela jullovet. Har dock hjälp av min mamma några dagar och av föräldrar till barnens kompisar några dagar. Hade jag inte haft det så hade de bara fått gått på fritids de flesta dagar på lovet.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Penida

    Jag har inte barn i förskolan längre, de går på fritids. Jag studerar dock på distans på ett universitet så jag svarar ändå. Just nu har jag inget obligatoriska seminarier där jag måste deltaga innan mellandagarna, inga insändningsuppgifter heller. Däremot har jag en tenta i januari som kräver en hel del läsning och gruppdiskussioner jag ska vara aktiv i.
    Våra barn är lediga mellan den 19 dec och 7 januari. Min sambo är hemma från den 22 dec fram tills de börjar skolan igen den 8 januari. För mig är det alltså inga problem även att hitta tid till det obligatoriska. Hade han inte varit ledig hade de varit hos sin mormor och morfar de få timmar det rör sig om. Jag kommer läsa på kvällarna så att jag kan vara med familjen så mycket som möjligt, känner mig aldrig helt ledig vid loven men känner samtidigt att jag har mycket, mycket tid över till annat och gillar att styra över min tid till stor del själv.
    Jag tänker att den mamman måste ha en god anledning, ingen, oavsett sysselsättning, kan väl tycka om att barnet är det enda som är kvar på förskolan?


    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Plugga på distans på jullovet och barnomsorg