• Anonym (Anna)

    Har redan lite ångest inför julafton med svärföräldrarna här...

    Vi ska fira jul hemma hos oss, jag, mannen och våra två barn samt barnens farmor och farfar. Same procedure som de senaste åren. Varje gång vi träffar mina svärföräldrar blir det ungefär likadant. Jag klarar av att hantera dem så länge det inte dricks alkohol. När de druckit lite blir min svärfar lite smått grinig, snarstucken och antar en jobbig besserwisserattityd han inte alls har annars. Han sitter och pratar om sig och sitt i det oändliga. Han kan slänga ut sig otrevliga kommentarer och gliringar, framförallt mot sin fru som fräser tillbaka. De gör aldrig så här när barnen är vakna, utan det här beteendet kommer fram då de somnat. Förmodligen är de så pass vana vid att de håller på så här att de inte ens förstår hur otrevligt det är för andra (eller för mig då, min man tar inte illa upp).

    Till saken hör att ingen av dem dricker särskilt mycket. En öl och kanske två snapsar till sillen. En whiskey efter maten. Men tyvärr räcker det för att han ska bli så där jobbig. Jag har tagit upp det här med min man massor av gånger, men han är så van vid det här och han tycker bara jag ska strunta i det och låta allt rinna av mig. Lättare sagt än gjort, jag får alltid ont i magen och har en enorm obehagskänsla i hela kroppen som inte släpper förrän de åkt hem på juldagskvällen.

    Jag tycker det verkar överdrivet att förbjuda dem att ta sin grogg på kvällen, det är ingen som blir märkbart full och odräglig, men samtidigt vet jag att hans sura beteende är kopplat till spriten. Han är alltid trevlig och artig när han är spik nykter - eller nästan alltid i alla fall.

    Är det någon som känner igen sig eller har några goda råd? Det lutar väl åt att jag bara biter ihop som vanligt, jag orkar inte riktigt vara någon surkärring och säga ifrån. Ibland går jag och lägger mig tidigt bara för att slippa höra det där tjafsandet. Samtidigt retar jag mig på att vuxna människor inte kan uppföra sig som folk när de är hemma hos andra. Får försöka anlägga någon slags pansarplåt runt mig känslomässigt så jag inte blir så ledsen, vet bara inte hur man gör!

  • Svar på tråden Har redan lite ångest inför julafton med svärföräldrarna här...
  • Anonym (lyss)

    Behöver han bli lyssnad på? Om du låter honom prata av sig först kan du sedan om han börjar säga otrevligheter till frun ha en bättre utgångspunkt att säga ifrån, typ "men det där var väl inte så snällt".

  • Påven Johanna

    Ja, bit ihop och dra fram ett sällskapsspel där han kan få briljera lite. 

  • Fånga dagen

    Varför firar ni jul med svärföräldrarna? Blotta tanken ger dig ju ångest? På julafton har du ont i magen, och går runt med enorma obehagskänslor i hela kroppen. Varför utsätter man sig för nåt sånt år efter år? Ser inte din man hur dåligt du mår?

  • Anonym (Anna)
    Anonym (lyss) skrev 2014-12-18 17:42:14 följande:

    Behöver han bli lyssnad på? Om du låter honom prata av sig först kan du sedan om han börjar säga otrevligheter till frun ha en bättre utgångspunkt att säga ifrån, typ "men det där var väl inte så snällt".


    Tja, antagligen. Mest av allt är han väl lite den skrävliga typen efter att ha druckit lite och han har alltid kommit undan med det. Han skärper sig bland folk, men när det bara är vi slappnar han av och visar sig rätta jag. Jag skulle tro att han har något slags behov av att trycka till andra. Mm, får se om jag orkar/vågar säga så. Han är inte riktigt en person man säger emot, om man säger så :)
    Påven Johanna skrev 2014-12-18 17:45:10 följande:

    Ja, bit ihop och dra fram ett sällskapsspel där han kan få briljera lite. 


    Fniss, ja du, vet inte om han skulle briljera i det läget ;)
    Fånga dagen skrev 2014-12-18 18:02:18 följande:

    Varför firar ni jul med svärföräldrarna? Blotta tanken ger dig ju ångest? På julafton har du ont i magen, och går runt med enorma obehagskänslor i hela kroppen. Varför utsätter man sig för nåt sånt år efter år? Ser inte din man hur dåligt du mår?


    Det gör vi för barnens skull, de gillar sin farmor och farfar. Min man vet att jag tycker det är jobbigt, ja. Alla är nog lite för hemmablinda och vana vid honom. Men att stänga dem ute är inget alternativ.
  • BCH52

    Ni kan kanske "glömma" att köpa snaps och öl i år. "Oj, det har varit så mycket så vi missade det".

    Det kan fungera under förutsättning att det är ni som brukar stå för det på julen.

  • Snutten6

    Jag hade fått magsjukan och avbokat julen.
    Visst barnen blir ledsna men ddu mår inte bra och det är viktigare att du mår bra.
    Alternativet är att ni håller barnen uppe så länge det bara går, då var gubben acceptabel .

    Förbjud sprit helt och hållet, folköl starkast.
    Berätta detta i god tid för svärföräldrarna och maken.
    Ge dig inte en centiliter !

  • Anonym (Wildrat)

    Ha en vit jul. Ha alltid vita tillställningar med dem. Alkohol är inget måste nån gång och definitivt inte på julen.

  • nozpa

    Hum, hade nog skitit i det faktiskt. Låt gubben bli lite grinig. Det verkar vara deras grej. Han blir grinig, hon blir lite småarg över hans sätt. Din sambo bryr sig inte.
    Antar att det inte handlar om en person som faktiskt har ett problem med spriten. Bara en gubbe som blir lite grinig. Låt han vara, är han inte otrevlig emot er på något vis så försök att skratta åt det.

    Jämför honom med någon seriefigur.

  • Anonym (Anna)
    Ctazy skrev 2014-12-18 18:12:04 följande:

    Späd ut spriten. 


    Hehe, kanske en bra lösning men tror det skulle kännas/märkas.
    BCH52 skrev 2014-12-18 18:31:16 följande:

    Ni kan kanske "glömma" att köpa snaps och öl i år. "Oj, det har varit så mycket så vi missade det".

    Det kan fungera under förutsättning att det är ni som brukar stå för det på julen.


    Nja, de vet redan att vi handlat men annars hade det ju varit smart. Whiskey har vi dock alltid hemma, det går åt i en väldigt långsam takt här eftersom vi nästan aldrig dricker sprit.
    Snutten6 skrev 2014-12-18 18:39:54 följande:

    Jag hade fått magsjukan och avbokat julen.

    Visst barnen blir ledsna men ddu mår inte bra och det är viktigare att du mår bra.

    Alternativet är att ni håller barnen uppe så länge det bara går, då var gubben acceptabel .

    Förbjud sprit helt och hållet, folköl starkast.

    Berätta detta i god tid för svärföräldrarna och maken.

    Ge dig inte en centiliter !


    Jag förstår hur du menar, men så kommer jag inte att kunna göra. Vill inte själv orsaka rabalder kring det här. Det är bara jag som tycker det här är jobbigt. Men inte så pass att jag skulle fejka sjukdom. Vår äldsta är 10 år och hen skulle genomskåda det direkt.
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-12-18 18:50:44 följande:

    Ha en vit jul. Ha alltid vita tillställningar med dem. Alkohol är inget måste nån gång och definitivt inte på julen.


    Jag skulle gärna fira jul utan alkohol, det är inte viktigt för mig. Men jag tvivlar på att de skulle köpa det alternativet. Grejen är att de inte har en aning om att jag kopplar ihop hans beteende med alkoholintag. Tror inte ens de är medvetna om att jag tycker det här är jobbigt. De märker att jag blir lite tyst och tillbakadragne, men tror inte att de förstår att han är skälet till det. Jag har ju varit lite dum som aldrig sagt något.
  • Anonym (Anna)
    nozpa skrev 2014-12-18 19:02:34 följande:

    Hum, hade nog skitit i det faktiskt. Låt gubben bli lite grinig. Det verkar vara deras grej. Han blir grinig, hon blir lite småarg över hans sätt. Din sambo bryr sig inte.

    Antar att det inte handlar om en person som faktiskt har ett problem med spriten. Bara en gubbe som blir lite grinig. Låt han vara, är han inte otrevlig emot er på något vis så försök att skratta åt det.

    Jämför honom med någon seriefigur.


    Haha, jämföra med en seriefigur var ett bra tips, tack :)

    Han är oftast inte otrevlig mot oss, men samtidigt tycker jag hans skrävliga och lite domderande sätt är otrevligt och det påverkar alla i hans närhet. Fast det är bara jag som tycker det är jobbigt. Dessutom blir jag irriterad på barnens farmor och fattar inte hur hon bara kan svälja skiten och låta det fortgå, men hon är så van vid det. Det är ett mönster som måste ha hållit på i massor av år.

    Jag är uppvuxen i en familj där ingen nånsin blev påverkad av alkohol så att det märktes och jag tycker det känns rätt obehagligt när han blir så förändrad. Han är lite smått rasistisk och kan slänga ur sig kommentarer jag helt tar avstånd ifrån.

    Jag ska försöka bara låta det rinna av mig, men av någon anledning tycker jag att det är skitsvårt.
Svar på tråden Har redan lite ångest inför julafton med svärföräldrarna här...